INDUSTRI AUTOMOTIF PERLUKAN MOMENTUM POSITIF

Menurut laporan Persatuan Automobil Malaysia (MAA) baru-baru ini dalam Utusan Malaysia (8 Januari 2007) bahawa prestasi industri automobil negara dijangka sederhana sehingga Jun tahun ini dan bakal kembali aktif selepas itu. Impak ini mungkin dipengaruhi beberapa faktor internal dan external yang perlu diatasi segera melalui momentum positif dalam industi ini.

Syarikat pengeluar dan pengedar kenderaan perlu melipat-gandakan aktiviti promosi bagi menggalakkan prestasi jualan dan meningkatkan penguasaan pasaran tempatan. Ini adalah bagi memastikan pasaran automotif negara terus berkembang dan berdaya saingan di peringkat tempatan dan antarabangsa. Usaha ini perlu dilipat-gandakan melalui inisiatif yang lebih kreatif dan inovatif.

Penurunan jualan kenderaan di peringkat tempatan dan serantau berlaku ekoran kenaikan harga minyak mentah, besi dan keluli global. Keadaan ini menyebabkan pihak bank telah menaikkan kadar faedah dan pada hakikatnya juga pengguna mengambil langkah yang lebih berhati-hati serta menangguhkan pembelian kereta baharu. Situasi ini juga telah mengubah minat pengguna dan menyebabkan mereka beralih kepada kenderaan berkapasiti rendah yang lebih murah dan jimat minyak serta kos sampingan lain.

Berdasarkan kepada fenomena tersebut, MAA menyasarkan jualan kenderaan untuk tahun 2007 meningkat sederhana tiga peratus (3%) kepada 565,000 sahaja. Peningkatan sederhana ini besar kemungkinan disebabkan faktor harga pasaran yang masih tinggi dan sikap berhati-hati pembeli.

Setakat Januari 2007, hanya kira-kira 35,000 kenderaan laku di pasaran tempatan kerana ramai pembeli menangguhkan pembelian serta mengambil sikap tunggu dan lihat prestasi industri ini. Penangguhan ini adalah bertujuan untuk mengelak kejatuhan nilai jualan semula kenderaan yang pada asasnya berdasarkan kepada tahun pengeluaran dan pengilangan kenderaan terbabit dan ini membawa kepada pembeli melakukan pembelian pada tahun baharu. Sebagai contoh pembeli yang berminat membeli kereta pada bulan Oktober 2006 akan menunggu sehingga Januari atau Februari 2007 untuk membeli kenderaan baharu.

Pertumbuhan yang agak sederhana ini juga adalah ekoran kelembapan ekonomi Amerika Syarikat (AS) dan Jepun yang sekian lama menjadi peneraju utama kepada industri ini. Namun begitu mengikut laporan Bank Negara dan Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) menjangkakan pertumbuhan prestasi ekonomi sebanyak 5.95 peratus pada tahun ini. Peratusan ini diharapkan dapat membina keyakinan pelabur sedia ada untuk terus kekal di sini dan berjaya menarik pelabur baharu dan berpotensi ke negara kita. Ianya juga diharapkan akan mempengaruhi pertumbuhan industri automobil negara secara keseluruhannya.

Perlaksanaan Dasar Automotif Negara (NAP) terus dilihat sebagai plan genius kerajaan ke arah penyediaan satu garis panduan yang lebih telus dan adil demi kebaikan dan perkembangan industri automotif negara. Dasar ini mampu memberi keyakinan dan menarik minat pelabur asing ke negara kita untuk tempoh jangka panjang berdasarkan kepada penstrukturan semula tarif baru dan cukai bidang ini. Dasar ini juga diharapkan sebagai alternatif kepada tahap perlindungan terbaik kepada industri automotif nasional.

Keunikan NAP dilihat dapat mengimbangi impak jangka panjang Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) ke atas perkembangan industri automotif di negara kita. Ini adalah kerana AFTA dijangkakan bakal memberi kesan semulajadi kepada penarafan harga kereta di pasaran nasional. Langkah lain yang telah diambil oleh kerajaan bagi mengantikan duti import automotif semasa yang diturunkan dengan duti aksais perlu disokong sepenuhnya. Keadaan ini diharapkan mampu memastikan aliran pendapatan negara tidak terjejas dan terus stabil.

Pertumbuhan industri automobil global dan serantau dilihat lebih stabil dan berdaya maju. Indonesia dan Thailand kini menjadi pusat utama pemasangan kenderaan di rantau ini selain China. Syarikat-syarikat gergasi seperti Toyota, Honda, Nissan dan lain-lain dilihat begitu ghairah melabur di sana. Keadaan ini adalah berikutan tenaga kerja mahir yang mudah diperolehi di sana, bayaran gaji yang amat minima, kos operasi yang rendah dan beberapa insentif lain yang disediakan oleh negara tersebut.

Senario di negara kita pula dijangka boleh berkembang sebagai pusat pemasangan utama kenderaan luar di mana kini terdapat usaha pemasangan kereta Mercedes Benz, Toyota, Kia dan lain-lain di Pahang, Melaka dan Kedah. Situasi dan perkembangan positif ini mampu merangsang pertumbuhan industri automotif nasional kerana pemasangan dalam bentuk unit terurai (CKD) atau unit tetap CBU boleh dilakukan di sini walaupun kebanyakan komponen yang digunakan adalah dari lingkungan dari negara Asean dan luar Asean.

Kerancakkan industri automotif nasional dan global kini sedikit terbantut dengan kenaikan harga besi dan keluli dunia yang dikatakan mencecah 30 peratus di pasaran dunia. Masalah utama ini kian mempengaruhi sektor pengeluaran automotif. Ini adalah kerana bahan material tersebut adalah komponen asas dan utama serta menjadi tulang belakang kepada industri ini.

Penurunan dolar AS juga sedikit sebanyak menjadi faktor penentu kepada industri ini kerana implikasinya kepada pasaran automotif dunia ialah kereta AS menjadi lebih murah berbanding bukan AS. Kenaikan dan penurunan harga minyak global turut mempengaruhi industri ini walaupun setakat ini harga minyak dunia masih berada dalam keadaan selesa iaitu dalam lingkungan AS$50 setong dan situasi ini dikatakan tidak menentu serta bersifat sementara.

Oleh yang demikian, demi survival industri automotif negara, kesetiaan pembeli tempatan perlu dipupuk di peringkat awal demi kesinambungan dan dinamik industri tempatan seperti kenderaan keluaran Proton, Naza dan Perodua. Kualiti dan prestasi kenderaan nasional perlu dipertingkatkan lagi demi kelansunsungan persaingan di peringkat global walaupun sehingga kini hampir 70 peratus pasaran kenderaan di Malaysia dikuasai oleh Proton dan Perodua.

Untuk itu Proton sebagai peneraju utama industri automotif negara perlu mengubah strategi pemasaran dan pemasangan mereka melalui pengenalan kenderaan generasi baharu MPV, SUV, 4WD dan lain-lain yang begitu digilai oleh pengguna moden masa kini. Mereka juga perlu memperkenalan model baharu yang lebih akomodatif, seduktif dan berprestasi tinggi. Masalah kelemahan teknikal dan komponen Proton perlu diatasi segera agar ianya tidak melarat dan memburukkan lagi imej dan identiti Proton. Inisiatif ini boleh diatasi dengan kerjasama pintar dilaksanakan antara syarikat automotif tempatan lain seperti NAZA dan lain-lain ataupun kerjasama international seperti General Motor, Mitsubishi dan lain-lain lagi.

Pasaran terbuka dan persaingan global juga merupakan cabaran utama kepada peneraju industri automotif nasional kerana pengguna kini mempunyai pilihan dan alternatif lain untuk menukarkan gaya hidup mereka dengan memiliki kenderaan baharu dari luar negara yang dikatakan lebih berkualiti. Sekiranya peneraju industri ini masih leka, selesa dan tidak mengambil tindakan segera untuk mengatasi masalah ini maka industri automotif tempatan akan terus tenggelam dan ditelan arus semasa permotoran.

Akhir kalam, kerajaan melalui Kementerian Kewangan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri dan lain-lain agensi perlu tingkatkan usaha untuk mendepani implikasi yang bakal dihadapi ini. Konflik dan kerenah AP yang masih belum selesai hendaklah ditangani penuh bijaksana oleh pihak berwajib. Di samping itu, langkah menurunkan cukai jalan kereta nasional pada tahap lebih minima sekurang-kurangnya mampu menjadi daya penarik kepada pengguna untuk membeli kereta tempatan dan seterusnya mengekalkan kesetiaan mereka kepada kenderaan nasional. Seperkara lagi yang perlu dilakukan ialah penurunan kadar faedah pinjaman sewa beli kenderaan pada tahap yang paling minima juga boleh menjadi faktor penentu dan perkara ini perlulah mendapat kerjasama sepenuhnya daripada bank-bank tempatan.



Comments

Popular Posts