UNDANG-UNDANG MELINDUNGI PENGGUNA

Undang-undang digubal dan dilaksanakan bagi kemudahan, kepentingan dan kemaslahatan rakyat. Asas kewujudan undang-undang bertujuan mengawal, mengatur, melindungi, mengurus dan mentadbir perjalanan hidup manusia. Dokumen rasmi negara bertulis ini digubal selaras dengan prinsip keadilan dan keluhuran undang-undang sesebuah negara.

Bagi sesebuah negara yang berdaulat, dan Malaysia, Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi di negara kita. Undang-undang dasar ini adalah ibu kepada semua undang-undang di mana sekiranya berlaku percanggahan dengannya, maka undang-undang tersebut dengan sendirinya terbatal. Bagi melindungi pengguna di Malaysia, terdapat beberapa peruntukan undang-undang diluluskan oleh Parlimen yang merupakan badan penggubal undang-undang di negara kita. (Ahmad Ibrahim, 1995. The Malaysian Legal System. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka)

Undang-undang seperti yang terkandung Akta Makanan 1983, Peraturan-Peraturan Makanan 1985 dan Akta Racun Makhluk Perosak 1974 adalah safeguard melindungi pengguna daripada amalan dan perbuatan yang boleh memudaratkan kehidupan, kesihatan dan gaya hidup sihat pengguna di Malaysia. Namun begitu terdapat beberapa peruntukan di dalam akta-akta tersebut yang perlu kini dipinda bagi memastikan hak dan kepentingan pengguna tidak diabaikan.

Baru-baru ini kita digemparkan dengan isu makanan segera di mana Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bercadang untuk mengambil tindakan menghentikan iklan produk tersebut di media sama seperti rokok dan arak. Cadangan ini turut mendapat sokongan Kementerian Penerangan Malaysia (RTM) dan pelbagai pihak lain seperti Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) .

Situasi ini dipanaskan lagi apabila sebuah akhbar tempatan melaporkan terdapat sekurang-kurangnya 200 jenis makanan segera yang amat digemari rakyat negara ini menjadi punca pelbagai penyakit kritikal termasuklah roti canai dan nasi lemak. Malangnya Akta Makanan 1983 dan akta-akta lain tidak memberikan definisi serta penerangan yang jelas serta spesifik bagi membantu kemelut makanan segera ini.

Menurut laporan tersebut, pengguna di Malaysia terdedah dengan makanan yang mengandungi kandungan lemak trans-fats, gula garam dan bahan kimia yang tinggi. Antara penyakit yang diakibatkan oleh pemakanan tidak sihat ini ialah kanser, jantung, kegemukan, diabetes dan lain-lain. Produk makanan tidak sihat ini dikategorikan sebagai 'sampah' dan pembunuh senyap serta mengancam kesihatan dan kehidupan manusia terutamanya kanak-kanak. (Kementerian Kesihatan Umum Takrif Makanan Segera, Utusan Malaysia, 3 Mac 2007, halaman 12)

Selanjutnya, Akta Pendaftaran Farmasi 1951, Akta Jualan Dadah 1952 dan Akta Racun dan Akta Ubat (Iklan dan Jualan) 1956 digubal bagi memastikan semua kategori dan produk ubatan dan farmaseutikal di pasaran tempatan adalah selamat, berkesan, berkualiti dan tidak mudarat kepada pengguna di Malaysia.

Peruntukan ini dapat menyekat pengedaran dan penjualan produk farmaseutikal palsu dari dalam dan luaran negara yang boleh membawa maut kepada pengguna. Di samping itu, akta-akta ini juga mewajibkan semua produk perubatan dan farmaseutikal didaftarkan dengan KKM bagi mengelakkan sebarang kemungkinan negatif berlaku. Peraturan dan kaedah pengiklanan produk-produk kritikal ini perlu mendapat kebenaran dan selaras dengan syarat-syarak ketat yang telah ditetapkan.

Akta Perihal Dagangan 1972 pula membolehkan sebarang keterangan palsu, tidak tepat, meragukan dan mengelirukan berkenaan produk yang diperdagangkan dibawa ke mahkamah dan pelaku boleh didakwa atau dituduh atas kesalahan tersebut.

Sekiranya didapati bersalah dengan pertuduhan tersebut maka hukuman yang setimpal boleh dijatuhkan oleh mahkamah di bawah peruntukan akta terbabit sama ada denda atau penjara ataupun kedua-duanya sekali. Ganti rugi yang munasabah juga boleh berikan oleh mahkamah sekiranya difikirkan bersesuaian.

Akta Kawalan Bekalan 1961 (Pindaan 1973), Akta Kawalan Harga 1946, Akta Jualan Barang 1957, Akta Timbang Sukat 1972, Akta Sewa Beli 1967 dan lain-lain adalah contoh terbaik peruntukan undang-undang yang menjamin pengguna bebas untuk membuat pilihan, selamat, harga yang berpatutan dan hak-hak mereka dilindungi sepenuhnya.

Menurut sumber KPDNHEP, hak mendapat penerangan oleh pengguna berkenaan sesuatu produk adalah kewajipan pihak pengeluar, pengedar dan penjual membekalkan maklumat terkini, tepat dan mencukupi agar pengguna membuat pemilihan terbaik dan memastikan penggunaan yang mengikut spesifikasi yang ditetapkan, selamat serta mesra alam sekitar.

Manakala Akta Kawalan Harga (Arahan Melabel) 1980 sebagai contoh mewajibkan pengilang dan pengeluar memberi maklumat asas pada pembungkusan sesuatu produk makanan dan minuman seperti jenis makanan atau minuman, kandungan asasnya, jumlah kandungan, jumlah kandungan nutrien dalam makanan atau minuman, status halal, label harga, kelulusan pihak tertentu jika melibatkan bahan pewarna dan perasa serta berat minimum produk tersebut.

Untuk itu juga Akta Perlindungan Pengguna 1999 dan penubuhan Tribunal Tuntutan Pengguna digubal dan adalah mekanisme terbaik melindungi hak pengguna di negara kita. Pengguna yang ditipu, teraniaya, ditindas, diseleweng dan kehilangan hak kepenggunaan boleh menuntut ganti rugi yang sewajarnya melalui badan induk ini.

Menurut FOMCA, rakyat di negara ini perlu peka dengan Lapan Hak Pengguna Sejagat (LHPS) iaitu hak mendapatkan keselamatan, penerangan, membuat pilihan, ganti rugi, pendengaran, keperluan asas, alam sekitar yang sihat dan pendidikan pengguna. LHPS adalah medium terbaik mendidik rakyat menjadi pengguna yang bijak, berhati-hati dan berhemah.

Comments

Popular Posts