PELUANG BUMIPUTRA DALAM SEKTOR PERUNCITAN

Sektor peruncitan dan pasaran halal kini dilihat kian berkembang dan mempunyai masa hadapan yang cerah seiring dengan pertumbuhan serta kemantapan ekonomi negara. Menurut Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Mohamaed Khaled Nordin, sektor peruncitan melibatkan sekitar RM40 bilion daripada jumlah jualan sebanyak RM206 bilion pada 2005.

Dilaporkan seramai 30,000 usahawan bumiputra bakal dilahirkan melalui Program Peruncitan Bumiputra di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Progran ini diwujudkan ekoran penyertaan bumiputra yang masih kecil dan jauh terkebelakang berbanding kaum lain di negara kita di pasaran halal tempatan dan antarabangsa. (Program Peruncitan Bumiputra Akan Melahirkan 30,000 Usahawan, Utusan Malaysia, 6 April 2007)

Terdapat beberapa bidang perniagaan dan produk halal teras yang bakal dikembang dan dipertingkatkan, termasuklah teknologi komunikasi dan maklumat (ICT), telekomunikasi, makanan dan minuman, elektrik dan elektronik, pakaian, automotif, perabot, penjagaan kesihatan dan kecantikan, serta pelbagai sektor peruncitan lain. Sektor-sektor penting ini perlu diberi perhatian utama oleh bumiputra. Mereka perlu menguasai dan mendalaminya secara lebih agresif, komprehesif dan fokus kepada keupayaan pasaran runcitnya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika merasmikan Program Peruncitan Bumiputra di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) baru-baru ini, menegaskan golongan bumiputra yang ingin berjaya sebagai peruncit perlu memiliki sikap gigih dan mesra pelanggan. Mereka mestilah bersedia mengorbankan masa untuk menjayakan perniagaan, yakin dan tidak mudah mengalah dalam menghadapi segala cabaran dan dugaan yang mendatang. (Peruncit Bumiputra Mesti Gigih, Mesra Pelanggan, Utusan Malaysia, 6 April, 2007)

Kejayaan dan kecemerlangan bukan bumiputra dalam sektor peruncitan bolehlah dijadikan model dan inspirasi. Bumiputra perlu belajar dan berlatih taktik dan teknik dunia perniagaan dan peruncitan daripada mereka. Jatuh dan bangun dalam dunia serba mencabar ini adalah adat perniagaan yang perlu diredahi. Oleh yang demikian, mereka tidak boleh mudah patah semangat dan rendah daya juang.

Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KPUK) dan Majlis Amanah Rakyat (Mara) melalui pendekatan yang sistematik dan pragmatik, akan membangunkan golongan sasaran peruncit melalui pembangunan syarikat tunggak dengan kewujudan rangkaian perniagaan tempatan dan global. Mara sebagai badan induk, akan mengenal pasti perniagaan yang berpotensi untuk dibangunkan melalui skim dan bantuan berpakej.

Di samping Mara, Bank Kerjasama Rakyat Malaysia (Bank Rakyat) juga menyediakan bantuan dana melalui skim pinjaman mikro sehingga RM50,000 kepada anggota koperasi yang berminat dan Yayasan Tekun Nasional (YTN) juga akan meningkatkan pinjaman maksimum dari RM30,000 kepada RM50,000 kepada pemohon. Di samping itu, bagi mereka serius, komited dan berdaya saing, Export-Import Bank of Malaysia Bhd (Exim Bank) turut menyediakan dana.
Insentif ini adalah impak kepada kesungguhan kerajaan menggangkat nilai tambah dan potensi bumiputra. Peluang dan ruang keemasan ini tidak seharusnya diabaikan oleh remaja, siswazah dan bumiputra yang masih menggangur atau siapa saja yang berminat menceburi sektor ini. Mereka perlu proaktif dan agresif merebut peluang sebagai peruncit terutamanya industri halal yang sedang berkembang pesat di negara kita.

Melalui inisiatif MPUK dan Mara, rangkaian pasar raya, kedai dan restoran di peringkat tempatan dan antarabangsa diwujudkan. Produk halal akan dipasarkan melalui Halmart (Halal Market) atau Pasar raya Halal, manakala produk kecantikan dan herba akan menggunakan jenama baru 'Forest Secret' dan seterusnya produk penyediaan makanan melalui penjenamaan 'Malaysia Kitchen'.

Industri Kecil dan Sederhana (IKS) tempatan yang begitu diberi perhatian khas dalam RMK-9, turut menerima impak dan momentum positif ini. Produk IKS yang 100 peratus halal, sudah tentu boleh dipasarkan secara langsung di peringkat global melalui medium Halmart. Keadaan ini mampu menjadi pemangkin kepada perkembangan pasaran halal IKS negara dan taraf ekonomi pengusaha IKS yang rata-ratanya adalah Bumiputra dapat ditingkatkan sewajarnya.

Usahawan Malaysia digalakkan menceburi bidang perniagaan berasaskan herba menerusi program Forest Secret kerana Malaysia kaya dengan hasil flora yang berpotensi untuk dijadikan herba untuk dieksport. Usahawan juga boleh mengusahakan perniagaan berkonsepkan kedai halal menerusi program Halmart memandangkan industri barang halal mempunyai pasaran yang amat luas di peringkat global. Di samping itu, perniagaan francais restoran Malaysian Kitchen amat berpotensi besar kerana industri makanan halal tempatan dan global sangat mengalakkan.

Pakej hebat ini bakal menjadikan Malaysia sebagai hab halal utama dunia dan usahawan bumiputra perlu memainkan peranan penting dalam industri ini. Halmart misalnya dilihat bakal bersaing dengan Pasaraya Tesco, Econsave dan Giant suatu hari nanti dan tidak mustahil ianya berpotensi serta mampu menandingi ketiga-tiga gergasi dunia peruncitan itu.

Kelebihan dan keunikan Halmart terletak kepada status pasaraya yang hanya berurusniagakan produk halal tempatan dan global sahaja. Inisiatif merupakan tarikan utama kepada pengguna Islam dan bukan Islam. Pengguna Islam misalnya akan lebih selesa dan senang berurusan dengan Halmart yang terjamin identiti halalnya berbanding pasar raya lain.

Sebuah firma global pasaran halal, Glomex Consulting Group Sdn. Bhd. (Glomex) menyifatkan Halmart sebagai pasar raya atau supermarket halal pertama di dunia. Pasaraya ini hanya akan berurusnigakan produk halal dan mendapat spesifikasi halal sahaja, tidak seperti pasaraya lain yang turut menjual produk tidak halal seperti arak, daging babi dan sebagainya.

Menurut Halal Guide (http://www.halalguide.info), institusi ini juga merupakan supermarket halal terbesar dan terlengkap di dunia. Ianya dilengkapi segala kemudahan dan perkhidmatan setanding pasar raya besar lain. Hal ini dilakukan bagi membuka dan melebar luaskan pasaran halal tempatan dan global yang amat berpotensi dan berdaya saing. Pertumbuhan dagangan produk halal dunia berdasarkan standard Islam meningkat 10 sehingga 20 peratus dengan anggaran USD2.1 trilion.

Di samping Malaysia, Indonesia dan Brunei merupakan antara negara Islam pertama yang bakal mengaplikasikan konsep ini dan ianya akan diperluaskan lagi ke seluruh dunia. Kejayaan ini jelas menunjukkan Malaysia sebagai peneraju Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) telah berjaya membuktikan keupayaan, kehebatan dan kebolehannya dalam bidang ekonomi kepada seluruh negara Islam dan dunia amnya.

Menurut HighBeam Research (HBR), anggaran semasa pasaran halal ialah sekitar USD150 bilion, namun begitu nilaian ini berpotensi meningkat kepada USD500 bilion pada 2010 hasil daripada peningkatan nilaian dan kepelbagaian pasaran konsumer serta gandingan kekuatan trend demografik dunia.

Secara komersialnya, perkembangan pasaran kepenggunaan dan peruncitan Islam adalah yang terpantas di dunia. Menurut The Halal Journal (http://www.halaljournal.com/), populasi Muslim di Eropah berkembang sehingga 140 peratus sepanjang dekad ini dan ianya mencecah jumlah 25 juta, di samping itu dalam masa yang sama Muslim Australia meningkat sehingga 250 peratus.

Pasaran halal global berkembang sehingga RM9 trilion setahun. Manakala industri kosher yang dipelopori konglomerat Yahudi di Amerika Syarikat (AS) bernilai USD100 bilion (RM349 bilion) setahun, di mana pengguna Muslim merangkumi 16 peratus. Ini menjadikan kira-kira USD16 bilion bagi menjadikan produk halal sebagai alternatif dan menggantikan pasaran kosher di pasaran global. Potensi ini dikuatkan lagi dengan kepantasan populasi Muslim di seluruh dunia dan sudah tentu pasaran halal juga meningkat seiring dengan itu.

Dilaporkan pasaran halal Australia juga meningkat sehingga 250 peratus dalam sedekad ini seiring dengan populasi penduduk Muslimnya. Pasaran halal semasa United Kingdom (UK) juga semakin memuncak sehingga mencecah USD4 bilion dalam masa yang amat singkat dengan permintaan yang tinggi terhadap produk makanan kesihatan halal.

Dengan jumlah populasi Muslim Asia melebihi satu bilion, termasuk populasi terpantas India, China dan Pakistan menjadi indikator terbaik kepada pamasaran dan peruncitan industri halal berkembang. Menurut World Trade Organisation (WTO), pengguna Islam telah berbelanja sehingga USD580 bilion setahun dan dijangkakan perangkaan tersebut meningkat kepada USD2 trilion menjelang 2015.

Ledakan pasaran halal global menarik inisiatif KPUK melancarkan prototaip pasaraya Halmart yang bakal beroperasi di Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI), Johor, UK, Australia dan India tidak lama lagi. KPUK telah mengenal pasti 28 syarikat yang mampu mengeluarkan hampir 60 jenis produk untuk dijual di Halmart sebagai projek perintis. Usahawan terbabit akan dipandu bersaing di pasaran tempatan dan global.

Konsep Halmart adalah medium pemasaran terbaik produk halal di pasaran dunia. Modus operandinya akan diterjemahkan sama ada melalui sistem francais, penyertaan ekspo perdangangan antaranbangsa atau jualan terus. KPUK juga akan melaksanakan kerjasama pintar dengan agensi kerajaan lain seperti MARDI dan FAMA; institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/S); pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan sektor swasta lain bagi membangunkan jenama, kualiti dan imej produk halal yang mantap dan diyakini pengguna global.

Bagi menjayakan konsep dan hala tuju Halmart, usahawan terlibat diharapkan dapat meningkatkan mutu pengeluaran, memantapkan penjenamaan produk, mewujudkan jenama serta imej tersendiri produk bagi menguasai pasaran tempatan dan sedia bersaing di peringkat global. Kira-kira 100 rangkaian pasaraya Halmart akan dibuka di seluruh dunia menjelang 2009. Kerajaan akan memastikan produk dan kreativiti usahawan Bumiputra menepati piawaian dan citarasa antarabangsa agar Malaysia berjaya menjadi sebuah hab halal utama global.

Diharapkan idea dan prasarana Halmart mampu menarik lebih ramai pelabur dan pelancong dari negara-negara Islam dan bukan Islam datang bertandang dan menanam modal di negara kita. Inovasi ini perlu dicontohi oleh negara Islam lain agar ekonomi umat Islam sejagat mampu tumbuh pada tahap maksima dan mampu bersaing di pasaran global, setelah sekian lama umat Islam hanya menjadi penonton dan pengguna sahaja.

Cita-cita dan impian untuk melihat sebuah pasar raya Islam yang halal dan suci tercapai dengan tertubuhnya rangkaian Halmart di negara kita. Umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia amnya hendaklah bersatu menyokong usaha murni dan bijak ini.

Comments

Popular Posts