HENTIKAN SEGERA TABIAT MEROKOK

Tabiat merokok adalah aktiviti negatif yang membawa impak buruk kepada kesihatan dan tubuh badan seseorang. Aktiviti ketagihan ini turut memberikan implikasi besar ke atas tahap ekonomi seseorang kerana penggunaannya melibatkan kos yang tinggi. Tabiat buruk ini juga sedikit sebanyak menggangu orang lain yang berdekatan dan boleh memberi kesan jangka panjang kepada alam sekitar.

Merokok kadangkala dilihat sebagai trend semasa dan lambang kemewahan bagi golongan tertentu. Namun apa yang pasti perokok sebenarnya dikekang masalah penagihan yang berterusan dan terdedah dengan pelbagai jenis penyakit berbahaya akibat daripada penggunaannya. Dilaporkan kira-kira 10,000 penduduk Malaysia mati setiap tahun akibat penyakit berkaitan rokok seperti kanser, strok dan kardiovaskular.

Berdasarkan kajian, dalam sebatang rokok ada kira-kira 4,000 jenis bahan beracun yang disedut ke dalam tubuh ketika seseorang itu merokok. Antara kandungan asap rokok yang memudaratkan ialah tar, nikotin dan karbon monoksida. Statistik juga menunjukkan rakyat Malaysia menghisap kira-kira 23.7 bilion batang rokok setahun dan jumlah ini meningkat daripada 18 bilion pada 1998.

Kerajaan telah membelanjakan peruntukan yang besar bagi mengatasi masalah sosial ini. Kempen antimerokok secara besar-besaran telah dilancarkan pada September 2004 dengan perbelanjaan sebanyak RM100 juta bagi tempoh lima tahun. Namun begitu menurut Kementerian Kesiahatan Malaysia (KKM), walaupun pelbagai kempen dan peraturan antimerokok dilaksanakan oleh kerajaan, jumlah perokok di negara ini dijangkakan akan terus meningkat daripada 3.1 juta pada akhir tahun 2006 kepada 3.8 juta pada tahun 2015 dan lebih empat juta perokok menjelang 2020. Peningkatan ini amat membimbangkan semua pihak dan tindakan segera perlu dilakukan bagi mengatasi fenomena ini.

Baru-baru ini Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mensyorkan kepada seluruh dunia agar cukai rokok ditingkatkan sebanyak 65 peratus daripada harga runcit rokok dalam usaha mengurangkan tabiat merokok di kalangan masyarakat dunia yang dilihat semakin meningkat dan menakutkan. Menurut laporan terbaru WHO, di samping peningkatan cukai rokok, peningkatan harga rokok sehingga 10 peratus juga diharapkan dapat mengurangkan peratusan penggunaan rokok di antara empat dan lapan peratus setahun. Usaha ini hendaklah dilaksanakan tanpa sebarang kompromi agar statistik penggunaan rokok dapat dikurangkan segera.

Menurut kenyataan Kementerian Kesihatan lagi, ketika ini nilai cukai yang ditetapkan oleh kerajaan ke atas sekotak rokok 20 batang di negara kita adalah sekitar RM3 atau 40 peratus dari harga runcit rokok. Penetapan harga minimum seperti yang telah dilakukan oleh kerajaan ini adalah langkah bijak pengawalan dan pemantauan harga rokok di pasaran negara kita. Melalui kaedah ini, penjualan rokok tidak boleh dilakukan di bawah paras harga minimum yang ditetapkan dan inisiatif ini juga dapat menyekat lambakan dan aktiviti penyeludupan rokok murah dan berbahaya dari negara-negara jiran.

Artikel 6 Rangka Kerja Konvensyen Mengenai Kawalan Tembakau (FCTC) yang merupakan perjanjian perundangan antarabangsa berdasarkan kepada bukti saintifik berkaitan kawalan hasil tembakau telah menunjukkan keberkesanan langkah dan usaha kerajaan mengurangkan penggunaan rokok di negara kita melalui strategi serta aplikasi langkah tegas percukaian dan kawalan harga rokok. Peningkatan percukaian dan penetapan harga minimum rokok diyakini dapat mengurangkan serta mengekang permintaan terhadap bahan beracun dan berbahaya itu terutamanya di kalangan remaja dan pelajar sekolah yang dilihat semakin ramai terjebak ke dalam kancah penagihan rokok dewasa ini.

Manakala kajian terbaru Kementerian Kesihatan seperti yang dilaporkan oleh sebuah akhbar tempatan baru-baru ini, mendapati sehingga akhir tahun 2006, seorang daripada setiap dua lelaki dewasa di negara kita yang berusia antara 25 hingga 64 tahun adalah perokok. Kumpulan ini mewakili kira-kira 2.9 juta daripada 3.1 juta perokok di seluruh negara. Lebih membimbangkan jumlah perokok wanita meningkat kepada 174,000 orang dengan 68,000 berumur antara 35 hingga 44 tahun, 45,000 (25 hingga 34 tahun), 24,000 (45 hingga 54 tahun) dan 37,000 (55 hingga 64 tahun). Statistik dan peningkatan ini amat mengejutkan serta menuntut langkah pencegahan segera diadakan.

Dari segi pecahan etnik pula , orang Melayu adalah kategori perokok paling ramai di Malaysia dengan jumlahnya mencecah 1.77 juta atau hampir 50 peratus daripada mereka yang berumur antara 25 hingga 64 tahun. Masyarakat Cina pula mencatatkan jumlah seramai 435,000 atau 21.2 peratus dan seramai 183,000 terdiri daripada kaum India di negara kita. Jumlah yang direkodkan di negara kita ini amat tinggi berbanding dengan negara maju seperti Amerika Syarikat (AS), Singapura, negara-negara Kesatuan Eropah dan lain-lain lagi.

Majalah Dewan Masyarakat keluaran Mei 2007 mendedahkan di Amerika Syarikat, hanya 35 peratus sahaja penduduknya merokok, manakala di United Kingdom (UK), hanya 38 peratus rakyatnya di dapati merokok. Di samping itu, di AS, jumlah kematian akibat barah paru-paru yang merupakan penyakit utama kesan daripada merokok, telah meningkat hampir lima kali ganda dari tahun 1945 hingga 1975. Menurut statistik WHO pula, jumlah kematian akibat merokok di seluruh dunia dijangkakan mencapai 10 juta orang pada tahun 2020. Perangkaan ini begitu menggerunkan dan perokok sedia ada perlu menghentikan aktiviti buruk mereka dengan kadar segera agar mereka tidak mati sia-sia.

Menjelang Hari Tanpa Tembakau Sedunia pada 31 Mei 2007 ini, maka kerajaan melalui agensi-agensi bertanggungjawab, badan NGO, pihak media dan masyarakat secara keseluruhannya perlu berganding bahu menyokong usaha, kempen dan gerakan antimerokok di seluruh negara. Tindakan tegas ke atas syarikat pengeluar dan pemodal rokok dan golongan perokok itu sendiri melalui pemantauan dan penguatkuasaan undang-undang adalah perlu bagi mengelak gejala ini berpanjangan.

Seksyen 11(1) Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (PPKHT) 2004 melarang tegas aktiviti merokok di dalam pusat hiburan atau teater; hospital atau klinik; lif atau tandas awam; tempat makan atau kedai berhawa dingin; dalam kenderaan awam atau hentian pengangkutan awam; dalam mana-mana bangunan yang dinyatakan oleh Menteri melalui pemberitahuan dalam Warta; lapangan terbang; premis kerajaan; dewan orang ramai; institusi pendidikan; taman asuhan kanak-kanak; dan dalam bas sekolah.

Di samping itu larangan merokok juga berjalan di kaunter perkhidmatan dalam bank dan institusi kewangan, Telekom Malaysia Berhad, Tenaga Nasional Berhad dan Pos Malaysia Berhad; di kompleks membeli belah; kawasan stesyen minyak; dalam stadium, kompleks sukan, pusat kecergasan atau gymnasium; dalam bangunan awam yang digunakan untuk tujuan keagamaan; dalam perpustakaan; dan kafe internet. Jika didapati bersalah dan disabitkan maka denda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit boleh dikenakan atau hukuman penjara selama tidak melebihi tempoh dua tahun boleh dijatuhkan oleh Mahkamah.

Denda dan hukuman yang lebih tinggi hendaklah dikenakan sekiranya berlaku penyelewengan, manipulasi harga dan penyalahgunaan rokok di samping penerapan kaedah kaunseling dan kempen kesedaran nilai murni kepada perokok tegar bagi mengekang tabiat ketagihan ini di negara kita. Kaedah perubatan dan pemulihan moden serta tradisional bagi mengurangkan ketagihan dan menyekat aktiviti negatif ini perlu dipertingkatkan lagi melalui kajian dan R&D di bawah seliaan dan bantuan dana penyelidikan kerajaan dan pihak swasta.

Inovasi dan penciptaan ubat penawar kepada masalah ini amat perlu dilaksanakan segera. Pengalaman dan method komprehensif negara-negara maju seperti AS dan Eropah yang telah berjaya membasmi serta mengurangkan aktiviti penagihan ini hendaklah dipelajari dan diberi perhatian oleh semua pihak.

Kerajaan telah mengambil beberapa langkah untuk membendung tabiat merokok di kalangan rakyat Malaysia, seperti menaikkan tarif produk tembakau dan larangan penjualan paket kecil 14 batang rokok dan kurang. Turut diharamkan ialah iklan dan poster rokok di tempat awam termasuk kedai kopi dan pasar mini, di samping tidak membenarkan syarikat tembakau menaja kejohanan bola sepak sejak 2004 dan perlumbaan Formula One sejak 2005. PPKHT 2004 juga memberi kuasa kepada Kementerian Kesihatan menambah kawasan dalam senarai tempat larangan merokok apabila perlu berbuat demikian.

Islam sendiri melarang keras umatnya bertindak boros seperti pembelian rokok yang tidak bermanfaat dan sengaja mendedahkan diri kepada ketagihan, kemudaratan serta mara bahaya rokok yang telah sedia maklum keburukannya.




RUJUKAN

Chairil Ehsan. Kenapakah Gagal Memerangi Rokok?. Dewan Masyarakat, Mei, 2007

WHO Syor Cukai Rokok Ditingkat 65 Peratus, Utusan Malaysia, 22 Mei 2007

Laporan Khas: Remaja Ketagih Rokok Kian Membimbangkan, Berita Harian, 20 Mei 2007

Setiap Hari 50 Remaja Mulakan Tabiat Merokok, Berita Harian, 16 Oktober 2004

Comments

jomshoppy said…
forward artical ni ke senoi baru best
jomshoppy said…
lagi satu bila masa hang suka tengok cerita orang putih bukan ka hang suka tengok cerita hindustan ngan tamil sampai aku pun terjebak masuk panggung.

Bila Hang ambik diploma business?

yang mulia lagi hensem
Mel Hensem
jomshoppy said…
apa kata lepas ni kau tukaq nama blog hang kepada takpakaibaju.com ke, lucah melampau.blog ke? mesti ramai orang bukak punye. lepas tu boleh le depa komen melampaui batas punye.

Popular Posts