KEMUNCULAN SYARIKAT GERGASI PERUNCITAN - APA YANG HILANG DAN APA YANG MUNCUL

Kemunculan dan perkembangan pesat syarikat gergasi peruncitan global adalah trend masa kini dan fenomena yang tidak dapat dielakkan. Senario ini turut mempengaruhi iklim peruncitan di negara kita. Sama ada kita sedar atau tidak, kita sebenarnya telah berada di tahap monopoli institusi peruncitan global ini dan natijahnya memberikan impak yang negatif kepada sektor peruncitan kecil dan sederhana tempatan.

Kajian oleh sebuah agensi bertauliah, AC Neilson, yang mendapati kewujudan pasar raya besar memberi kesan negatif kepada para peniaga kecil dan peruncit di negara kita. Hal keadaan ini perlu diberi perhatian serius oleh semua pihak dan tindakan bijak menangani masalah ini hendaklah dilakukan segera.

Dengan kehadiran begitu banyak pasar raya besar atau hypermarket antarabangsa dan tempatan di arena peruncitan negara mewujudkan dimensi baru yang dilihat lebih memihak kepada pengguna dan membelakangkan nasib dan masa hadapan para peniaga dan peruncit sedia ada. Ini adalah kerana nilai produk, fasiliti dan prasarana yang disediakan oleh gergasi peruncitan ini dilihat lebih murah, berkualiti dan memenuhi kriteria serta citarasa pengguna.

Dengan dana dan modal yang besar, institusi ini mampu mengadakan promosi secara besar-besaran di media cetak dan elektronik hatta sampai ke pejabat dan rumah-rumah melalui pengedaran buletin mingguan serta bulanan jualan mereka. Taktik dan teknik ini mampu menarik perhatian serta minat pengguna mengunjungi lokasi jualan murah mereka, sedangkan peniaga dan peruncit kecil hanyalah mengharapkan kesetiaan pelanggan mereka sahaja. Harga bagi pelbagai jenis barangan yang ditawarkan juga kadangkala di bawah harga syiling yang ditetapkan dan sudah tentu tidak mampu ditawarkan oleh peruncit biasa.

Dendan lokasi yang dan strategik, struktur yang besar serta kemudahan yang banyak disediakan memberi kelebihan kepada hypermarket. Bagi menarik lebih ramai pengunjung datang, pelbagai kemudahan seperti kiosk-kiosk barangan keperluan pengguna, taman permainan, pusat rekreasi, kemudahan ATM, pusat makanan segera, dan lain-lain lagi disediakan yang semestinya memberi kemudahan kepada pengguna terutamanya ketika di hujung minggu dan musim cuti persekolahan. Trend membeli belah di hypermarket semakin menjadi gaya hidup masyarakat kota dan desa kerana medium ini dilihat lebih berprestij, kontemporari dan moden.

Kehadiran syarikat gergasi peruncitan seperti Carrefour, Tesco, Giant, Econsave dan lain-lain lagi memberi kesan yang mendalam kepada peniaga dan peruncit kecil dan sederhana tempatan. Carrefour misalnya adalah hypermarket pertama di Malaysia dan mempunyai 8 cawangan di seluruh negara setakat ini.

Konsep hypermarket yang diperkenalkan Carrefour menawarkan keperluan produk yang lengkap, layan diri, kemudahan asas untuk kesenangan dan keselesaan pelangan, tempat letak kereta percuma dalam jumlah yang mencukupi dan polisi harga terendah bagi lapisan produk yang luas.

Carrefour yang juga merupakan peruncit terbesar di Eropah dan peruncit kedua terbesar di dunia, dengan kehadiran kukuh di lebih 32 buah negara. Daripada peralatan audio visual hingga produk keperluan rumah, hampir kesemuanya boleh di dapati di sini. Institusi ini ditubuhkan pada tahun 1963 di Perancis dan Carrefour Malaysia yang pertama memulakan operasi pada tahun 1994 dan berkembang maju sehingga kini.

Syarikat gergasi peruncit ini adalah satu-satunya hypermarket yang menggunakan polisi pulangan wang 100% untuk mempertahankan hak pengguna daripada barangan rosak. Memberi " Jaminan Harga Terendah " yang membenarkan pelanggan membuat tuntutan dua kali ganda perbezaan harga antara Carrefour dan gedung lain menawarkan harga yang lebih murah. Itulah komitmen terpenting institusi ini pada tahap kepuasan pelanggan. Nilai Asas Carrefour memimpin dan membentuk identiti di mata pelanggan.

Manakala Tesco Stores (Malaysia) Sdn. Bhd. telah ditubuhkan pada 29 November 2001. Malaysia telah menjadi pilihan untuk meluaskan pasaran ekoran dari pertumbuhan ekonomi pesat beserta kestabilan politik, saiz pasaran dan KDNK. Di samping itu terdapat pelbagai peluang untuk berkembang di sini.

Pasar raya besar Tesco yang pertama dibuka secara rasmi pada bulan Mei 2002 di Puchong, Selangor. Dengan pembukaan tersebut, Tesco telah dapat memenuhi citarasa pelanggan seterusnya membawa perubahan kepada dunia peruncitan di Malaysia. Ia juga telah merangsang syarikat peruncitan kecil dan besar untuk menjadi lebih efisien dan berdaya saing di mana ini telah membawa manfaat kepada pengguna-pengguna di negara ini.

Tesco telah mengembangkan sayapnya dengan membuka pasar raya kedua di Melaka pada Oktober 2002, diikuti dengan Bukit Tinggi, Klang pada Disember 2002, Mutiara Damansara pada Mac 2003, Sungai Petani pada Disember 2003, Pulau Pinang pada November 2004 dan yang terkini adalah di Ipoh pada Januari 2005 dan Shah Alam pada Julai 2005. Pada tahun yang sama, Tesco juga telah membuka Tesco Banting, Tesco Express Selayang, Ipoh dan Kuantan.

Tesco menawarkan kemudahan membeli belah di bawah satu bumbung kepada pengguna dari produk makanan segar dan sayur-sayuran kepada peralatan kelengkapan rumah dan pakaian. Pada ketika ini Tesco menawarkan sejumlah 86,000 jenis produk termasuk lebih 1,300 jenis produk di bawah jenama Tesco sendiri.

Melihat kepada senario ini, satu jawatankuasa perlu diwujudkan bagi mengawal kebenaran pembinaan pasar raya besar melalui garis panduan yang ketat yang akan turut mengandungi syarat-syarat dan kriteria termasuk menjelaskan definisi sebenar hypermarket, luas lantai serta jenis perniagaan yang dijalankan.

Menurut Khairil Faizi Ahmad Kamil (2005) dalam tulisan beliau yang bertajuk Cadangan Kajian Semula Pembekuan Pasar Raya Besar Perlu Dilihat Secara Menyeluruh, berpendapat kerajaan seharusnya melihat kepada kesan jangka panjang yang akan menimpa peniaga dan peruncit kecil.

Jika dilihat dari sudut peruncitan antarabangsa, kerajaan Perancis misalnya telah mengenakan sekatan melalui Royer Law pada 1973 demi menjaga kepentingan peniaga-peniaga kecil daripada ditindas oleh pasar raya besar. Sejak tahun 60-an lagi pasar raya besar telah mengalami pertumbuhan yang amat ketara di Perancis. Sejak dari itu, banyak peniaga-peniaga kecil telah menutup perniagaan disebabkan para pembeli lebih gemar membeli di pasar raya besar.

Kerajaan tempatan Jepun juga telah memperkenalkan undang-undang untuk mengurangkan pertumbuhan pasar raya besar. Ini jelas membuktikan bahawa negara-negara maju yang lain telah pun melaksanakan sekatan-sekatan terhadap pasar raya besar yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan.

Di negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat misalnya telah wujud suasana oligopoli dalam industri peruncitan, di mana hanya syarikat-syarikat gergasi tertentu seperti Carrefour, Wal-Mart, Delhaize, Le Lion, Royal Ahold yang menguasai pasaran peruncitan. Ini kerana bilangan pasar raya kecil seperti supermarket telah diambilalih oleh syarikat-syarikat besar.

Jika dilihat dari sudut pertumbuhan ekonomi negara kita, hal seperti ini akan mewujudkan kurangnya daya saing antara pengusaha runcit tempatan. Kesan daripada monopoli oleh pasar raya besar akan membantut usaha kerajaan melahirkan peniaga-peniaga tempatan di kalangan bumiputra.

Konsep monopoli ini menyebabkan peniaga kecil sukar bersaing dengan syarikat gergasi dunia yang mempunyai rangkaian logistik yang luas dalam mendapatkan barangan runcit secara pukal pada harga yang lebih murah.

Namun begitu sebagai melaksanakan tanggungjawab sosial dan dalam usaha membantu kerajaan membina jaringan peruncitan peniaga kecil tempatan, para pengusaha kecil dan sederhana (IKS) telah diberikan tempat yang istimewa mempromosikan barangan dan produk mereka di Tesco dan Giant.

Giant sebagai contoh telah memperuntukkan sebanyak RM60 juta setahun bagi membantu industri IKS negara melalui usahasama dan kerjasama pintar yang diwujudkan. Inisiatif ini adalah melalui perkongsian pintar pembekalan barangan kepada pasar raya besar Giant di seluruh negara sejak beberapa tahun lalu.

Utusan Malaysia baru-baru ini melaporkan pencapaian tersebut dianggap memberangsangkan kerana Giant bukan sahaja berkembang pesat tetapi turut membantu melonjakkan pertumbuhan sektor IKS di negara kita. Secara purata, penawaran produk IKS khususnya bumiputra sentiasa meningkat dari tahun ke tahun dengan jangkaan pertumbuhan 20 hingga 25 peratus setahun dalam tempoh lima tahun akan datang.

Selain menjana pertumbuhan ekonomi sektor IKS, Giant juga memainkan peranan penting memasarkan produk yang dibekalkan mereka untuk menembusi pasaran antarabangsa. Bukan sahaja membantu pemasaran di 90 pasar raya Giant di Malaysia, tetapi membawa produk IKS ke rangkaian Giant di luar negara seperti Singapura, Hong Kong, Taiwan dan Eropah.

Di Giant kini terdapat lebih 100,000 barangan dan kira-kira 1,000 produk yang menggunakan jenama Giant, dan ruang masih terbuka bagi IKS Bumiputra untuk menambah produk mereka.

Memandangkan peruncit dan peniaga kecil tempatan kurang pendedahan dan pengalaman, tidak terlatih, bersifat perniagaan tradisi dan keluarga, tidak kreatif serta inovatif dan sebagainya, maka program latihan dan bimbingan kepada mereka adalah amat perlu. Ini adalah bagi meningkatkan kualiti kerja dan mutu produk dalam usaha memperkukuhkan daya saing dalam pasaran tempatan .

Di samping membimbing dan mempertingkatkan keupayaan mereka dari segi pengurusan bagi mencapai tahap piawaian tertentu. Pendedahan mengenai peraturan dan kaedah bagi menembusi pasaran tempatan dan antarabangsa adalah perlu diterapkan. Di samping meningkat kemahiran dan pengetahuan mereka dalam bidang perniagaan untuk bersaing dlam pasaran global.

Aspek-aspek peruncitan dalam aktiviti pemasaran dengan menekankan proses pengurusannya perlu didedahkan kepada mereka. Ini termasuklah faktor pemilihan tapak dan kedai, pengurusan barang niaga, perletakkan harga runcit serta aspek promosi jualan peruncitan. Pendedahan juga perlu diberikan kepada pelbagai institusi serta bentuk peruncitan yang wujud pada masa kini. Trend terkini dalam peruncitan seperti pengaplikasian e-dagang dalam peruncitan serta peruncitan global juga hendaklah diberikan penekanan sewajarnya.

Mereka juga perlu didedahkan dengan aspek memahami keperluan asas melaksanakan perniagaan dan perusahaan yang berjaya; memahami proses keseluruhan aktiviti pembelian dan peruncitan; memahami konsep dan teknik peruncitan dan pemasaran yang berkesan; memahami cara pengendalian stok dan pengawalan inventori; memahami pengendalian kewangan dalam perniagaan; memahami teknik penyimpanan rekod perniagaan yang sistematik agar masa hadapan dan nasib peruncit dan peniaga lebih terbela.

Dalam keadaan wujudnya terlalu ramai peniaga dan peruncit kecil serta sederhana di negara kita, mungkin suatu hari nanti kita akan melihat berlakunya penggabungan, pengambilan dan kerjasama pintar di anatara mereka melalui penubuhan sebuah konsortium yang mampu menandingi syarikat gergasi peruncitan sedia ada. Bantuan kerajaan dan institusi kewangan dalam bentuk penyediaan dana pinjaman serta pelbagai insentif lain dapat merealisasikan impian besar ini.

Potensi dan masa hadapan peniaga dan peruncit kecil masih kukuh terutamanya di desa-desa dan kawasan pedalaman serta kesetiaan pelanggan mereka. Namun begitu, mereka perlu berusaha meningkatkan prestasi, kualiti dan fasiliti agar sektor ini lebih kompetetif, akomodatif dan mampu bersaing dengan dominasi syarikat gergasi peruncit di negar kita.


Rujukan:

Berman, B. & Evans, J.R. 2001. Retail Management: A Strategic Approach. 8th Edition. New Jersey: Prentice-Hall

Laman sesawang Tesco:
( http://www.tesco.com.my/ )

Laman sesawang Carrefour:
( http://www.carrefour.com.my/ )

"Giant Bantu Jana Pendapatan IKS Lebih RM60 Juta". Utusan Malaysia, 5 Mei 2007

Comments

jomshoppy said…
ok la tu ada carrefour, giant dan lain-lain offer harga murah. kalau tak kena beli dengan harga mahal buat habih duit gaji aku danhang je! Hujung minggu boleh safe duit kalau tak safe pun boleh gi jalan-jalan cari makan @ pasal.
awek pun mari-mari habak hang!
philip said…
bleh x banyakkan lagi artikel tentang kesan pertumbuhan hypermarket di malaysia terhadap peniaga kecil.

Popular Posts