WUJUDKAN SEGERA HARI SENIMAN

Cadangan kerajaan untuk mewujudkan Hari Seniman amatlah dialu-alukan dan merupakan satu pengiktirafan terbesar kepada golongan seniman dan karyawan di negara kita.

Kelompok unik yang telah bertungkus lumus dan giat berusaha meningkatkan martabat industri kesenian dan kebudayaan di negara kita sewajarnya diberikan penghargaan dan penghormatan oleh negara. Maka pengisytiharan Hari Seniman bakal membakar semangat dan perjuangan penggiat serta penggerak seni budaya tanahair.

Baru-baru ini kerajaan melalui Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa) telah mengumumkan cadangan menjadikan 22 Mac setiap tahun sebagai Hari Seniman bagi menghargai dan mengiktiraf sumbangan penggiat seni negara. Hari yang dicadangkan itu bersempena tarikh lahir seniman agung, Tan Sri P. Ramlee. Lantaran itu, KeKKWa telah mengemukakan usul memilih satu hari dalam setahun untuk disambut sebagai Hari Seniman.

Sebelum itu, April lalu, Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Datuk Mustafa Maarof telah mencadangkan agar kerajaan mnengiktiraf secara rasmi satu hari untuk sambutan Hari Seniman yang bertujuan meraikan dan mengiktiraf semua penggiat kesenian dan kebudayaan negara.

Menurut Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim, cadangan berkenaan dikemukakan kerana seniman yang terbabit dalam pelbagai cabang kesenian seperti pengarah, pelakon, penyanyi, penulis, penari, pengukir, pelukis, penggiat wayang kulit, makyong, menora serta ramai lagi karyawan yang berkaitan dengan industri besar dan dinamik ini harus mendapat penghargaan sewajarnya.

Hari Seniman bukanlah semata-mata khas untuk golongan yang terlibat secara langsung dalam arena muzik dan perfileman sahaja seperti mana yang difahami malahan sambutannya merangkumi seluruh aspek kesenian dan kebudayaan negara serta tanpa wujudnya batasan agama dan bangsa penggiatnya. Penulis buku, cerpen dan lain-lain; penyair, penyajak, pemuisi dan lain-lain juga merupakan seniman dan karyawan sastera yang yang tidak boleh diketepikan dalam hal ini.

Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, seniman ditakrifkan sebagai orang yang mempunyai bakat seni dan dapat mencipta hasil seni serta dapat memperagakan hasil seninya itu seperti pelukis, penyair, penyanyi dan lain-lain; bintang filem (lelaki) yang telah lama melibatkan diri dalam perfileman dan telah mencapai tahap yang tertentu. Manakala karyawan pula ialah penghasil karya atau pencipta. Oleh yang demikian Hari Seniman adalah hari istimewa dan khas kepada semua individu yang terlibat di dalam bidang ini.

Kewujudan Hari Seniman diharapkan dapat merapatkan lagi jurang pemisah antara golongan ini serta menjadi pengikat tali persaudaraan dan kerjasama sesama mereka yang kini diwakili pelbagai persatuan yang berbeza seperti Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Gabungan Persatuan Penulis Negara Malaysia (Gapena) dan lain-lain lagi di samping rakyat secara keseluruhannya dapat bersama-sama meraikannya.

Agenda, aktiviti dan program yang melibatkan seniman dan karyawan di negara kita dapat diselaras, dikoordinasi dan dinaiktarafkan lagi agar industri ini mampu bersaing di peringkat global. Pentadbiran dan pengurusan menjadi lebih efisien dan teratur; manakala dana dan sumber kewangan dapat diperkukuhkan serta dipelbagaikan. Di samping itu juga, kebajikan, pembelaan dan nasib golongan ini akan lebih mendapat perhatian pihak kerajaan dan rakyat bagi mewujudkan iklim persekitaran dan persaingan yang sihat serta masa hadapan mereka yang lebih terjamin.

RUJUKAN

Kamus Dewan Edisi Ketiga. 2002. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Syor 22 Mac Hari Seniman, Berita Harian, 21 Mei 2007

Comments

Popular Posts