MOMOFUKU ANDO DAN FENOMENA MI SEGERA

Walaupun nampak remeh, namun mi segera sejak sekian lama telah menjadi sebahagian daripada rutin pemakanan masyarakat moden di seluruh dunia. Impak dan fenomena mi segera telah melanda negara kita seawal tahun 80an lagi melalui iklan yang berterusan di media massa. Dari kanak-kanak sehinggalah orang dewasa menggemari produk segera dan popular ini.

Inovasi mi segera bermula di Jepun dan Momofuku Ando adalah penciptanya. Beliau juga dikenali di seluruh dunia sebagai 'Mr. Noodle'. Graduan Universiti Ritsumeikan ini menubuhkan syarikat Nissin Food Product Co. pada 1948 selepas Perang Dunia Kedua bagi merealisasikan impian dan inovasi pemakanan ini. Inovasi ini telah membawa rahmat kepada seluruh dunia, di mana satu teknologi serta penemuan baru makanan telah dicipta dan amat bermanfaat kepada manusia.

Momofuko mendapat ilham dan inspirasi penciptaan mi segera yang pertama di dunia ketika beliau melihat orang ramai beratur panjang untuk membeli mi ramen segar dari sebuah gerai pasaran gelap ketika berlakunya kekurangan makanan selepas tamatnya Perang Dunia Kedua di negara matahari terbit itu. Pada ketika itu juga, rakyat Jepun telah digalakkan oleh kerajaan ketika itu memakan roti putih yang diimport dari Amerika Syarikat, yang jelas tidak begitu digemari oleh rakyat Jepun. Maka atas selera, kehendak dan permintaan semasa, inovasi mi segera dimulakan oleh Momofuku Ando.

Selepas produk Chicken Ramen yang diperkenalkan kepada umum pada 25 Ogos 1958 selepas melalui beberapa eksperimen 'trial and error', produk ciptaannya menjadi terkenal walaupun dijual pada harga RM1.04 (35 yen). Momofuku telah melebarkan sayap perniagaan globalnya dengan memperkenalkan Cup Noodle pada tahun 18 September 1971. Produk mi segera dalam bekas stirofom kalis air yang hanya perlu disediakan dengan menuang sedikit air panas menjadi semakin popular dan membuktikan satu kaedah pemasaran terbaik ketika penduduk dunia semakin dihimpit kesibukan dengan kerja seharian.

Industri mi segera kian berkembang di seluruh dunia di mana pada tahun 2004 hampir 70 bilion bungkusan telah berjaya dipasarkan. Momofuku semakin menjadi perhatian ramai apabila muncul di kaca televisyen pada 2005 untuk mempromosikan versi Cup Noodle yang membolehkan ianya dinikmati oleh angkasawan dalam kapal angkasa Discovery. Ini adalah kejayaan terbesar Momofuku kepada dunia produk makanan segera.

Dan apa yang lebih istimewa lagi ialah pada tahun 1999, beliau juga turut membangunkan sebuah muzium khas mengabadikan sejarah peninggalan produk mi segera yang penuh sejarah ini untuk tatapan generasi akan datang. Muzium ini dibina di Osaka, Jepun yang juga dikenali sebagai Muzium Momofuku Ando Instant Ramen.

Menyorot sejarah awal penglibatan di dalam dunia perniagaan, beliau yang dilahirkan di Taiwan pada 1910 semasa pendudukan Jepun. Sebagai permulaan beliau mengendalikan syarikat pakaian dan beberapa syarikat lain di Taipei dan Osaka pada awal kariernya sebelum komited dan serius terjun ke dalam industri mi segera. Hasilnya media Jepun dan di seluruh dunia memuji kejayaan, kehebatan dan kreativiti beliau membawa produk mi segera ke persada dunia perdagangan global hatta ke angkasa lepas sekalipun.

Sebuah akhbar tempatan baru-baru ini melaporkan pasaran mi segera serta barangan makanan berasaskan mi semakin popular di Malaysia dan berdasarkan sumber industri, pasaran di negara berkembang 1.6 peratus setahun bagi pelbagai produk berkenaan. Dengan kekukuhan ekonomi serta kestabilan politik, Malaysia terus menjadi tarikan utama pelaburan pelbagai barangan berasaskan makanan, di mana sepanjang 2006 sahaja sejumlah 76 projek dengan nilai pelaburan RM1.6 bilion diluluskan dan antara Januari hingga Mei 2007 pula hampir 30 projek dengan nilai RM658.1 juta diluluskan.

Menurut Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Ng Lip Yong, pada masa sekarang produk berasaskan makanan menyumbang kira-kira 10 peratus daripada keseluruhan jumlah pengeluaran oleh industri kecil dan sederhana (IKS), yang mana sebahagian besarnya dimiliki syarikat tempatan. Rata-ratanya produk IKS ketika ini termasuklah produk mi segera diiktiraf sebagai pengeluar barangan berasaskan makanan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Sektor berasaskan barangan makanan segera dilihat amat berdaya maju dan mampu memberikan pulangan yang tinggi sehinggakan banyak syarikat multinasional dunia tidak melepaskan kesempatan ini. Syarikat Nestle telah mengambil peluang dan ruang untuk melabur dalam sektor ini sejak 95 tahun yang lalu. Baru-baru ini inovasi 'Air Dried Noodle Line' diperkenalkan, di mana adalah satu-satunya teknologi di dunia untuk pembuatan mi segera, di mana ia mengeringkan makanan berkenaan menggunakan udara berbanding menggorengnya sebelum ini.

Dengan pelaburan Nestle bernilai RM50 juta, melalui penggunaan teknologi berkenaan kandungan lemak mampu dikurangkan antara 60 peratus hingga 80 peratus bergantung kepada resipi mi segera dihasilkan. Ini membantu memenuhi permintaan pasaran makanan segera tempatan, malah meningkatkan agihan pasarannya di Malaysia selain seluruh dunia.

Kejayaan Momofuku Ando melakukan inovasi baru dalam teknologi makanan segera global ini telah memberi manfaat kepada sebahagian besar penduduk dunia ketika ini dan akan datang. Pada 6 Januari 2007 ketika berusia 96 tahun, beliau telah meninggal dunia akibat di serang sakit jantung dan telah meninggalkan kepada kita sebuah inovasi makanan yang cukup bermakna dan unik. Ketika hayatnya, beliau telah dianugerahkan 'The Order of the Rising Sun' oleh kerajaan Jepun mengenangkan jasa dan bakti beliau pada 2002.

Beliau adalah modal insan yang sangat kreatif, komited dan wajar dicontohi oleh semua. Negara dan kerajaan begitu menekankan aspek modal insan dan memberikan keutamaan di dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Oleh yang demikian, siri dan rangka kejayaan Momofuku Ando diharapkan dapat memotivasi dan memberi aspirasi kepada lebih ramai lagi modal insan yang akan terus mencipta serta melahirkan lebih banyak inovasi baru produk makanan di dunia.


Rujukan:


Pencipta Mi Segera Meninggal Dunia, Mingguan Malaysia, 7 Januari 2007
Mi Segera Popular, Harian Metro, 8 Julai 2007
http://en.wikipedia.org/wiki/Momofuku_Ando

Comments

~ Lyzz ~ said…
salam. nak tanya ada lagi kisah mengenai mi segera ni? saya nak buat untuk assgmnt creative and innovation
Sdri boleh rujuk beberapa tulisan ilmiah dan laman sesawang untuk rujukan lanjutan. Terima kasih

Popular Posts