NIKMAT KEMERDEKAAN

Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi negara kita akan menyambut upacara hari kemerdekaan kali yang ke-50. Upacara tahunan yang berusia lebih setengah abad ini adalah tanda dan menifestasi kesyukuran serta kegembiraan rakyat dan negara setelah mencapai kemerdekaan dari penjajah.

Upacara yang telah dimulakan sejak tahun 1957 oleh Perdana Menteri Malaysia yang pertama Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj, diikuti oleh pengganti-penganti selepas beliau dan tahun ini negara akan meyambut jubli perak sambutan kemerdekaan dalam suasana aman damai, meriah dan makmur. Tepat jam 9.30 pagi di Stadium Merdeka, laungan 'Merdeka' sebanyak tujuh kali disaksikan wakil Queen Elizabeth II oleh Tunku, menandakan lenyapnya era jejak penjajahan di negara kita.

Semangat serta komitmen rakyat dan negara menyambut ulangtahun kemerdekaan ini diterjemahkan dengan pelbagai penganjuran majlis sambutan mega sepanjang bulan kemerdekaan tahun ini, dimeriahkan lagi dengan keghairahan rakyat jelata memasang dan mengibar bendera di kenderaan, premis perniagaan, sekolah, pejabat, kediaman dan sebagainya sebagai tanda sokongan.

Setelah hampir 50 tahun negara merdeka, Malaysia telah menempah pelbagai episod kejayaan dan kecemerlangan yang amat membanggakan serta menakjubkan. Siri kegemilangan ini meliputi pelbagai aspek seperti sosio-budaya, ekonomi, politik, teknologi dan sebagainya. Setelah hampir 446 tahun negara dijajah spiritual, pemikiran dan fizikal, kini rakyat Malaysia kembali bangun dan bersedia berada di arena global dengan penuh keyakinan dan energetik.

Setelah minda kreativiti, inovasi, semangat juang dan transformasi rakyat dijajah dan dimanupulasikan demi kepentingan empat kuasa penjajah serta diperbudakkan sewenang-wenangnya, Malaysia bangkit dari tidur yang panjang berbekalkan semangat waja dan kental melawan penjajah, berjaya membina semula sebuah negara yang membangun, stabil, berdaya maju, dihormati dan mempunyai modal insan yang berkualiti tinggi.

Walaupun pernah dijajah selama ratusan tahun oleh pelbagai bentuk rejim penjajah bukan Islam, namun perkembangan Islam tetap kukuh dan perkasa di dalam struktur kehidupan masyarakat Islam di negara ini. Perkara seperti ini tidak berlaku di Indonesia dan India umpamanya, di mana rakyat pribuminya ramai yang terpengaruh dan memasuki agama baru yang dibawa oleh penjajah.

Ini adalah keajaiban dan amat menakjubkan kepada semua pihak serta berkat kesungguhan alim ulama terdahulu dan pemerintah mempertahankan kesucian dan ketinggian Islam sewajarnya. Kesinambungan ini diteruskan sehingga ke hari ini di mana umat Islam dan kerajaan konsisten dan komited menjadikan Islam sebagai wasilah sistem cara hidup negara serta masyarakat.

Islam dulu, kini dan selamaya menjadi agenda utama pentadiran negara di samping penganut agama lain bebas mengamalkan ajaran masing-masing tanpa apa halangan dan sekatan. Mungkin setelah 50 tahun merdeka, cadangan Ketua Hakim Negara agar rujukan kepada Common Law Inggeris dimansuhkan daripada undang-undang sivil dan memartabatkan undang-undang Islam yang komprehensif dan holistik dalam perundangan negara dapat direalisasikan. Cadangan ini telah mendapat respon yang baik daripada pelbagai pihak termasuk Peguam Negara dan Perdana Menteri sendiri yang meminta agar kajian teliti yang menyeluruh dilaksanakan untuk tujuan tersebut.

Dasar Ekonomi Baru (DEB) 1970 dibentuk sebagai jentera pemulihan sosial dan ekonomi negara, diakui sebagai mekanisme terbaik yang telah berjaya melakukan reformasi dan akomodasi orang Melayu dan bukan Melayu di negara kita. Hasilnya Malaysia mampu meningkatkan rezab negara sejak merdeka, dengan asas ekonomi yang kukuh dan struktur ekonomi dalaman bertambah baik serta berkembang.

Sejak tahun 1985 lagi, Malaysia telah menjadi negara membangun dan negara Islam yang pertama memiliki serta menerajui industri automotif sendiri dengan penubuhan Proton. Kini negara muncul sebagai antara pemain utama industri automotif dunia dan menempah pelbagai kejayaan dan anugerah berprestij dunia. Diharapkan pelancaran model terbaru Persona baru-baru ini akan mengembalikan kegemilangan industri automotif negara di samping pesaing domestik lain seperti Perodua dan Naza.

Bagi memacu Malaysia ke arah sebuah negara maju maka kerajaan telah meletakkan Wawasan 2020 sebagai penanda aras negara. Wawasan 2020 adalah model dan asas perspektif untuk negara merealisasikan impian mega ini dengan menjana pertumbuhan dan kestabilan politik, ekonomi, sosial, teknologi, inovasi dan sebagainya agar negara tidak tertinggal di belakang. Antara anjakan wawasan ini ialah kelahiran projek Koridor Raya Multimedia (MSC) 1996 yang perolehannya mencecah RM10 bilion pada 2007, sebagai prasarana ICT utama negara melalui usaha menarik minat pelabur global dan penjanaan modal insan.

Daripada sebuah negara miskin, Malaysia kini muncul sebagai industri pelaburan FDI yang kukuh dengan kadar inflasi terkawal. Unjuran pertumbuhan Kadar Dalam Negara Kasar (KDNK) dianggarkan pada kadar enam peratus pada tahun ini walaupun ekonomi global masih tidak begitu stabil. Nilai dagangan negara mencatat rekod pada paras tertinggi melepasi RM1 trilion, apabila melonjak kepada RM1.069 trilion pada 2006 berbanding RM967.8 bilion pada tahun 2005.

Dalam dunia perbankan Islam pula, negara telah muncul sebagai peneraju dan pemain utama dengan pelbagai inovasi produk kewangan Islam. Kejayaan terbesar industri ini ialah turut diiktiraf oleh dunia Barat sebagai pemain utama perbankan global serta mendapat sokongan dari pelabur dan pengguna bukan Islam. Pada 2002, Malaysia menjadi negara pertama di dunia yang menerbitkan sukuk global, iaitu sukuk kedaulatan kerajaan (sovereign sukuk) berjumlah AS$600 juta.

Namun begitu dalam keghairahan dan kejayaan negara menempah pelbagai kegemilangan, struktur dan fundamental sosial negara terutamanya yang melibatkan generasi muda masih lagi lemah dan perlu diberikan penekanan serius oleh pihak berwajib. Generasi penyambung warisan dan kepimpinan ini masih masih dijajah minda dan fizikal mereka dengan budaya hidonisme, penyalahgunaan alkohol dan dadah, perhubungan seks bebas, masalah pelacuran, mat rempit dan pelbagai lagi tribulasi akhlak yang tidak terkawal dan kronik, menjadikan masyarakat berada dalam keadaan panik.

Ini diakibatkan oleh rantaian dan jurang masalah ekonomi dan sosial seperti kemiskinan, kurang pendidikan agama dan moral serta terlalu mengikut nafsu dan pengaruh persekitaran yang tidak sihat yang membawa kepada masalah keruntuhan akhlak yang amat serius. Ketidakstabilan ekonomi dan sosial di kalangan rakyat Malaysia sejak beberapa tahun kebelakangan ini dikesan antara pendorong utama kepada peningkatan indeks jenayah di negara kita.

Penghijrahan masyarakat luar bandar ke kota metropolitan untuk mencari peluang pekerjaan juga dilihat sebagai salah satu punca mendorong kepada peningkatan kadar jenayah domestik negara. Di samping itu, kebanjiran pendatang asing yang tidak terkawal ke negara kita dan sistem pencegahan serta pemantauan yang lemah juga dilihat antara punca kadar jenayah meningkat terutamanya aktiviti rompakan, penipuan, pecah rumah, kegiatan duit palsu, rogol, gaduh dan sebagainya yang memberikan impak negatif kepada masyarakat.

Kadar jenayah di negara bagi tempoh Januari hingga September 2006 meningkat 12.57 peratus iaitu 170,481 kes berbanding 151,444 kes dalam tempoh yang sama pada tahun 2005. Statistik ini amat menakutkan kerana orang ramai terutamanya pendatang haram begitu berani melakukan apa sahaja jenayah dan mengenepikan keluhuran undang-undang negara. Statistik ini juga boleh mencacatkan kelancaran program Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2007 yang bakal diteruskan sehingga tahun hadapan, turut memberi persepsi negatif kepada pelancong luar negara dan mewujudkan perasaan bimbang dan takut sekiranya tidak dikawal dan dibanteras sewajarnya.

Setelah hampir 50 tahun menikmati anugerah kebebasan dan kemerdekaan negara, rakyat Malaysia perlu bersatu padu meningkatkan pertumbuhan agama, bangsa dan negara serta tidak boleh terleka walaupun sedetik menyumbang bakti membina negara ke arah yang lebih baik dan dihormati. Nikmat kemerdekaan ini tidak boleh dipersia-siakan kerana impaknya amat besar biarpun hanya dengan bantuan dana kewangan dunia sahaja, sudah membolehkan kita kembali dijajah dalam bidang ekonomi oleh kuasa-kuasa besar walaupun bukan dalam bentuk penjajahan fizikal.

Dalam kerenah birokrasi globalisasi masa kini, tidak mustahil kita akan kembali dijajah pemikiran dan cara hidup kita iaitu penjajahan moden budaya barat dalam bentuk maklumat, teknologi, hiburan, komunikasi dan sebagainya. Hanya individu berjiwa merdeka dalam erti kata yang sebenar dan menghayati momentum kemerdekaan sahaja mampu menangani penjajahan era baru ini.


Rujukan


Khairy Jamaluddin, 2007. Ekonomi: Mengakulah Kita di Landasan Betul. Mingguan Malaysia. 25 Februari
"Kerajaan Terus Komited Jayakan MSC Malaysia", Berita Harian, 18 Mei 2007
"Mansuh Common Law - Ketua Hakim Negara Mahu Perundangan Lapuk Inggeris Diganti", Utusan Malaysia, 22 Ogos 2007
Laman web Polis Di Raja Malaysia (PDRM): ( www.rmp.gov.my )

Comments

Popular Posts