PANTAU TEKNOLOGI KOMUNIKASI

Evolusi teknologi alat komunikasi masa kini bergerak begitu pantas dan inovasi ini menjadi trend serta kegilaan anak muda di negara kita. Sejak dipasarkan secara komersial di dalam negara kira-kira 10 tahun lalu, teknologi ini berkembang pesat dengan jumlah penggunanya melebihi 15 juta pada tahun 2004 dan terus meningkat dari masa ke semasa. Dari jumlah itu 61.1 peratus pengguna lelaki dan 38.9 peratus pula perempuan.

Kini terdapat hampir 16 juta pengguna talian prabayar dan 3.4 juta talian pascabayar, dengan jumlah keseluruhan telefon bimbit di Malaysia dianggarkan mencecah 20 juta buah. Kewujudan variasi teknologi telefon bimbit seperti Sistem Global Komunikasi Mudah Alih (GSM) dan WAP/GPRS membolehkan gajet berkenaan memindah, merakam dan memuat turun informasi, gambar, video dan muzik dari internet pada bila-bila masa dan di mana sahaja.

Statistik menunjukkan sebanyak 9.5 bilion sistem pesanan ringkas (SMS) dengan purata RM5 bilion dihantar pengguna telefon bimbit di negara kita pada 2004. 3.4 bilion pula direkodkan sehingga suku pertama tahun 2005 dan secara keseluruhannya rakyat Malaysia membelanjakan kira-kira RM4.7 bilion setahun untuk menghantar SMS dan MMS. 50 peratus SMS dikategorikan bertujuan kominikasi sosial dan 20 peratus untuk tujuan bisnes. Pasaran global melihatkan sejumlah 1.3 trilion transaksi SMS sehari.

Berdasarkan rekod, golongan muda merupakan kategori aktif dengan saiz pasaran global berjumlah RM105 bilion pada tahun 2005. Menjelang tahun 2008, inovasi SMS dan khidmat pesanan multimedia (MMS) dijangka menyumbang 60 peratus kepada perolehan syarikat telekomunikasi (Telco) di dunia.

Sepanjang Januari hingga Mac 2007, hampir 11.7 bilion khidmat SMS dan MMS, meningkat 4.3 bilion berbanding 7.4 bilion yang dicatatkan pada tempoh sama tahun 2006. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dalam Laporan Fakta dan Angka Terpilih bagi suku pertama 2007 melaporkan angka itu hampir separuh daripada keseluruhan 33.2 bilion SMS yang dihantar pemilik telefon bimbit pada 2006.

Berdasarkan perangkaan 2005, Malaysia adalah negara yang mempunyai jumlah pengguna telefon mudah alih kedua tertinggi di Asean iaitu 74.1 bagi setiap 100 penduduk, mengatasi Brunei (56.3), Filipina (39.5), Thailand (26.1), Indonesia (21.1), Laos (10.8), Vietnam (10.7), Kemboja (7.6) dan Myanmar (0.3). Singapura mempunyai jumlah pengguna telefon bimbit tertinggi bagi setiap 100 penduduk iaitu 101.4. Ini bermakna hampir semua rakyatnya mempunyai alat telekomunikasi lebih daripada satu.

Kadar pemilikan telefon bimbit di Malaysia adalah lebih tinggi berbanding negara maju seperti Jepun dan Amerika Syarikat yang masing-masing mencatatkan 74 dan 67.6 peratus sahaja bagi setiap 100 penduduknya. Hong Kong mencatatkan jumlah pemilikan telefon bimbit tertinggi di dunia iaitu 122.6, diikuti United Kingdom (102.2), Taiwan (97), Australia (91.4), Korea Selatan (71.4), manakala China (29.9).

Melihat kepada fenomena drastik yang sedang berlaku ini, maka gesaan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Azalina Othman Said baru-baru ini agar Telco di negara ini membantu kerajaan memantau kegiatan remaja dan belia yang menyalahgunakan teknologi komunikasi bagi tujuan tidak bermoral adalah wajar dan perlu diberikan komitmen serius oleh semua pihak yang terlibat.

Sejak kebelakangan ini perbuatan seperti penyebaran gambar dan video lucah menggunakan teknologi terkini MMS semakin menjadi-jadi di kalangan remaja dan belia. Sehubungan itu, Telco perlu mempunyai tanggungjawab sosial korporat (CSR) serta inisiatif menganjurkan program dan aktiviti pengisian moral dan kesedaran kepada golongan ini agar tidak terjebak di dalam kancah penyalahgunaan teknologi komunikasi yang semakin berleluasa di kalangan remaja dan belia masa kini.

Program dan aktiviti ini bolehlah dilakukan secara berkala sama ada secara mingguan, bulanan atau tahunan di sekolah-sekolah dan institusi pengajian tinggi awam dan swasta di seluruh negara (IPTA/IPTS). Aktiviti pemantauan dan sesi penerangan juga boleh didedahkan di internet, akhbar, television, portal atau blog interaksi Telco masing-masing bagi membimbing, mendidik dan menaruh kesedaran serta tunjuk ajar akan bahaya salah guna teknologi alat komunikasi masa kini.

Teknologi maklumat menyediakan alternatif dan impak yang positif dan negatif kepada golongan muda, maka pemantauan dan tanggungjawab sosial Telco amat penting tanpa memikir soal mencari dan mengaut keuntungan semata-mata ke atas golongan ini. Penyebaran dan muat turun informasi, gambar, muzik dan video lucah di kalangan remaja dan belia terutamanya pelajar sekolah perlu disekat dan diberi amaran tegas. Telco boleh memantau gejala ini di samping mengetahui dari mana sumber itu diperolehi dan pengirimnya agar boleh dibawa ke muka pengadilan dan dikena hukaman yang setimpal. Untuk itu peruntukan undang-undang yang lebih keras amat diperlukan.

Namun begitu, meletakkan tanggungjawab pemantauan kepada kerajaan dan Telco sahaja tidak cukup malahan perlukan penglibatan dan kerjasama dari pihak yang lebih dekat dengan golongan ini iaitu ibu bapa di rumah dan guru-guru di sekolah. Ibu bapa dan guru perlu memantau, mengawasi dan memeriksa isi kandungan telefon bimbit anak dan murid mereka. Anak-anak dan pelajar hendaklah memberi kerjasama sepenuhnya tanpa menyembunyikan sesuatu yang mencurigakan. Ini adalah kerana gejala penyebaran dan muat turun gambar, muzik dan video lucah turut melibatkan pelajar sekolah dan institusi pengajian tinggi.

Walaupun Garis Panduan Penggunaan Telefon Bimbit Oleh Murid Sekolah (GPPTBMS) telah dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia baru-baru ini yang membenarkan penggunaan telefon bimbit secara terhad di sekolah bagi tujuan kecemasan dan keperluan, namun usaha pemantauan perlulah dipertingkatkan lagi agar masa depan pelajar ini tidak digelapkan dek kerana kemewahan dan kemudahan yang dimiliki. Pelajar sekolah wajar dibenarkan menggunakan telefon yang mempunyai fungsi telefon atau sms sahaja dan yang mempunyai kapasiti MMS dan rakaman video perlu dilarang sama sekali di kawasan sekolah.

Sekiranya kita tidak dibenarkan membawa masuk telefon bimbit yang mempunyai fungsi integrasi kamera dan rakaman video ke tempat-tempat eksklusif, perpustakaan atau muzium ternama dunia atas alasan keselamatan, penipuan dan pelanggaran hakcipta, maka adalah amat wajar sekiranya perkara yang sama diimplementasikan kepada pelajar di semua institusi pendidikan di negara kita sama ada peringkat rendah dan tinggi.

Ibu bapa tidak seharusnya memanjakan anak-anak dengan telefon bimbit canggih yang bernilai ribuan ringgit cukup sekadar lingkungan seratus lebih ke dua ratus sahaja. Adalah dibimbangi sekiranya pelajar mempunyai telefon bimbit berkapasiti tinggi, aktiviti merakam dan menyebar gambar bogel guru dan pelajar di tandas dan di mana sahaja bebas dan mudah dilakukan oleh pelajar yang tidak bertanggungjawab.

Baru-baru ini kita digemparkan dengan perlakuan jijik sembilan orang pelajar perempuan di sebuah sekolah menengah telah merakam dan menyebarkan gambar bogel mangsa buli mereka kepada orang ramai. Tindakan kurang adab dan didikan agama ini amat memalukan semua pihak termasuk sekolah dan ibu bapa pelajar berkenaan. Ini adalah kerana pelajar biadab ini telah dibekalkan telefon bimbit yang berteknologi tinggi integrasi kamera dan video oleh ibu bapa mereka dan telah disalahgunakan oleh pelajar sewenang-wenangnya. Keadaan ini sudah tentu meningkatkan lagi indeks akhlak dan disiplin pelajar sekolah yang kian parah serta tidak terkawal.

Pemantauan, pengawasan dan didikan penting agar kemudahan telefon bimbit tidak disalah gunakan kerana jika tidak dibendung dengan bijak, boleh membawa kepada berlakunya masalah pencemaran bahasa SMS dan bahasa rojak secara berleluasa; penyebaran dan muat turun bahan lucah menjadi tidak terkawal dan kronik; pelajar menjadi terlalu asyik dengan dunia SMS, MMS, permainan grafik dan internet; wujudnya jurang pemisah antara pelajar kaya dan miskin; bertambahnya kes kecurian dan salah faham di kalangan pelajar dan guru; dan lebih parah lagi ialah mudah merebaknya perhubungan bebas melalui telefon pelajar dengan orang yang tidak dikenali yang seterusnya boleh menjurus kepada keruntuhan akhlak dan moral.



RUJUKAN


"Rakyat Malaysia SMS RM1.7 bilion", Utusan Malaysia, 12 Disember 2006
"Jangan cetus masalah- Pelbagai pihak bantah pelajar guna telefon bimbit di sekolah", Utusan Malaysia, 14 Januari 2006
"Daftar telefon bimbit bagi mengelak kecurian libatkan 20 juta pengguna", Utusan Malaysia, 6 Jun 2007
"11.7 bilion SMS dihantar sepanjang Jun-Mac", Berita Harian, 6 Ogos 2007
"Telco diminta pantau remaja seleweng teknologi", Utusan Malaysia, 10 Ogos 2007

Laman web Wikipedia : (http://ms.wikipedia.org/wiki/Telefon_bimbit)

Comments

hana said…
Nice blog... Bleh tak kalau nak refer fakta kat blog ni sebagai sumber bergaduh dengan kawan2 di masa lapang?

Popular Posts