BULAN RAMADHAN BUKAN PESTA MAKAN

Ramadhan kali ini disambut begitu meriah, ghairah dan penuh keinsafan. Seperti yang dijangkakan, Malaysia dan sebahagian besar negara Islam telah bermula puasa pada Khamis lepas walaupun ada beberapa negara seperti India dan Pakistan yang mula berpuasa pada hari Jumaat.

Ramadhan yang begitu ditunggu-tunggu ini, penuh dengan barakah, hikmah dan karamah yang begitu besar kepada seluruh umat Islam di dunia. Pada bulan ini juga disediakan pelbagai pakej keampunan, keberkatan dan kemuliaan kepada umat yang dedikasi dan komited berpuasa dan melaksanakan segala tuntutan dan amalan semata-mata kerana Allah s.w.t.

Namun begitu, di kala kita meraikan kemuliaan dan kehebatan Ramadhan, timbul kebimbingan dan keprihatinan di kalangan beberapa tokoh agama di Malaysia berkenaan trend terkini amalan berbuka puasa atau iftar dan juga bersahur gaya mewah di hotel, kelab golf dan restoran mewah di kota.

Pada bulan ini juga kelihatan banyak bazar dan pasar Ramadhan yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan, menjual pelbagai juadah makanan dan minuman pembuka selera. Bulan Ramadhan umpama pesta makanan apabila kita melihat begitu ramai umat Islam tertumpu dan berpusu-pusu di bazar dan pasar untuk membeli apa yang dihajati yang kadang-kadang berlakunya pembaziran.

Tokoh agamawan seperti Mufti Perlis, Mufti Perak dan bekas Pegawai Istana Negara menyatakan kebimbangan mereka apabila trend ini dilihat tidak berapa praktikal dan tidak Islamik sekiranya tujuan berbuka di tempat-tempat mewah tersebut boleh menimbulkan rasa bangga, riak, membazir dan ingin menunjuk-nunjuk kepada orang lain.

Ini adalah kerana trend ini dilihat semakin berkembang dan mendapat sambutan yang begitu menggalakkan apabila pihak hotel, kelab golf dan restoran giat mengadakan pelbagai promosi hebat untuk menarik orang ramai bertandang ke sana dengan kadar yang tertentu yang kadang-kadang mencecah RM100 sekepala.

Sambil berbuka, pelanggan juga turut dihidangkan dengan halwa telinga daripada kumpulan-kumpulan nasyid terkenal negara dan aktiviti santai lain seperti cabutan bertuah, interaksi secara live dengan artis dan pelbagai lagi aktiviti disediakan.

Sebenarnya tidak salah untuk kita berbuka puasa dan bersahur sekali-sekala bersama-sama keluarga atau rakan-rakan sepejabat asalkan perbuatan tersebut tidaklah keterlaluan sehingga berlakunya pergaulan bebas ketika berbuka puasa, tertinggal solat maghrib dan solat sunat tarawih, bersembang perkara-perkara yang tidak berfaedah, mengumpat serta membazir makanan dan wang.

Oleh yang demikian, di kala kita seronok berbuka puasa di tempat-tempat mewah tersebut, janganlah kita lupa kepada nasib anak-anak yatim, orang susah, musafir, warga emas yang miskin dan melarat. Dalam keadaan yang serba kekurangan dan kemiskinan, mereka mungkin tidak dapat berbuka dan bersahur dengan sempurna.

Bagi yang berkemampuan dan ingin berkongsi kekayaan, maka boleh menyalurkan sumbangan makanan dan wang kepada yang memerlukan seperti menyediakan makanan untuk tujuan berbuka puasa dan bersahur di masjid dan surau; menyumbang makanan, pakaian, keperluan asas dan wang kepada rumah anak yatim, rumah warga emas; pusat perlindungan kanak-kanak dan wanita dan institusi-institusi yang bertanggungjawab lain di samping melalui badan-badan NGO sebagai tanda manifestasi keinsafan dan kesyukuran kita.

Begitu juga nasib saudara-saudara kita di Iraq, Palestin, Afghanistan, Kemboja, Sudan, Selatan Thai dan banyak lagi yang hidup dalam peperangan, kemiskinan dan penuh kesempitan. Bulan Ramadhan yang seolah-olah menjadi pesta makanan di negara kita dan bagi mereka yang dilanda musibah adalah sebaliknya. Maka adalah menjadi amanah dan tanggungjawab kita sebagai saudara seislam untuk membantu dan memberi sumbangan kepada mereka semampu yang boleh.


Rujukan


Amalan Melampaui Batas, Harian Metro, 14 September 2007

Comments

Popular Posts