JADIKAN AL-QURAN TEMAN SETIA RAMADHAN

Sebahagian besar dari kalangan kita kebiasaannya memperuntukkan masa sekurang-kurangnya selama 20 sehingga 30 minit membaca akhbar utama tempatan atau bahan bacaan lain sehari.

Namun begitu berapa ramai yang memperuntukkan masa yang sama untuk membaca al-Quran atau sekurang-kurang menyentuh dan menatapnya?

Kadang-kadang timbul rasa rugi, terlepas berita penting atau menyesal kerana tidak sempat membaca akhbar atau bahan bacaan yang diminati.

Namun begitu berapa ramaikah yang turut merasai perasaan sedemikian jika tidak membaca al-Quran walaupun sehalaman sehari?

Untuk itu setiap individu Muslim sewajarnya mempunyai senaskhah al-Quran peribadi atau sekurang-kurangnya untuk ditempatkan di bilik tidur, ruang pejabat, kenderaan, premis perniagaan dan sebagainya bagi memudahkan urusan membacanya.

Bagi yang memiliki capaian internet menjadi lebih mudah kerana terdapat banyak laman yang menyedia rujukan Al-Quran dan terjemahan secara online yang boleh diakses pada bila-bila masa dan di mana jua.

Kemudahan ini merupakan alat bantu paling berkesan bagi mempelajari dan mendalami Al-Quran, memperkukuh teknik bacaan yang betul, berguru kaedah ilmu tajwid dan tarannum dan sebagainya di samping kaedah sedia ada iaitu berguru dengan para ustaz dan ustazah.

Kini sudah tiada lagi alasan untuk tidak membaca Al-Quran.

Ini adalah kerana ramai yang mampu membeli pakaian berjenama, alat mekap dan minyak wangi yang mahal atau sekeping DVD yang nilainya mencecah puluhan ringgit.

Tetapi masih ada yang tidak mampu membeli senaskhah al-Quran beserta terjemahan yang berharganya antara RM20-RM30 sahaja.

Seperti yang diakui, Al-Quran adalah kitab mukjizat yang komprehensif, informatif dan futuris, penuh dengan segala rahmat, berkat serta penawar kepada seluruh umat Islam melalui perantaraan Nabi Muhammad s.a.w sejak lebih 1400 tahun yang lalu.

Mungkin ada yang terkejut dan tidak menyangka terdapat banyak ayat al-Quran yang menyebut secara detail berkenaan korpus sains, fizik, kimia, biologi, teknologi, geologi, ICT dan sebagainya.

Pepatah Melayu ada menyebut "tak kenal maka tak cinta" amat tepat sekiranya ada di kalangan kita yang masih meragui kenyataan berkenaan atau tertanya-tanya benarkah Al-Quran mempunyai keterangan-keterangan sedemikian.

Biarpun begitu, membaca al-Quran sahaja tanpa memahami pengertian dan maksud tersirat serta tersurat di dalamnya tidak memberi impak maksimum kepada kehidupan selain sekadar beroleh pahala sahaja.

Memandangkan Al-Quran begitu sinonim dengan penghayatan ihya Ramadhan iaitu bulan yang diturunkan Al-Quran maka wajarlah Al-Quran dijadikan teman setia sepanjang menjalani ibadah puasa.

Al-Quran boleh dibaca ketika waktu rehat pejabat, ketika menunggu dan di dalam kapal terbang, bas, keretapi, LRT, komuter dan sebagainya.

Jika sebelum ini ramai yang selesa membaca akhbar, novel, komik, majalah dan sebagainya, mungkin dapat diubah kepada membaca Al-Quran dan memahami maknanya.

Kini terdapat banyak hotel dan pusat peranginan yang turut menyediakan kemudahan Al-Quran kepada pelanggan mereka.

Di samping itu, banyak NGO yang bergiat aktif mempromosikan wakaf Al-Quran yang sewajarnya mendapat sokongan semua pihak.

Oleh yang demikian, sempena sambutan Nuzul Quran yang mulia ini, marilah kita semua kembali semula kepada induk al-Quran dengan membaca sebanyak-banyaknya; menelaah dan membuat kajian ilmiah kandungannya; mencari jawapan dan pedoman yang terbenam di dadanya; dan mempraktikkan dan menyampaikan segala isi kandungan dan petunjuk di dalamnya.

Semoga dengan keberkatan dan karamah Ramadhan menjadikan umat Islam terus 'melekat' dengan ajaran Al-Quran sepanjang hidup mereka.

Comments

Popular Posts