KELEBIHAN RAMADHAN BUKAN UNTUK LELAKI SAHAJA

Kemuliaan dan keberkatan Ramadhan adalah untuk semua sama ada lelaki atau wanita, tua dan muda atau kecil dan besar. Semua berhak menikmati, menghayati dan mengejar kehebatannya.

Namun begitu jika diteliti, ganjaran besar sepanjang bulan Ramadhan hanya dinikmati oleh kaum lelaki sahaja. Ini adalah kerana ketika kaum lelaki khusyuk bertahajjud dan beriktikaf di masjid, kaum wanita sibuk menyediakan persiapan keluarga untuk bersahur.

Juga ketika para suami dan anak lelaki tekun membaca al-Quran sementara menunggu waktu berbuka puasa, dalam masa yang sama para isteri dan anak perempuan sibuk menyediakan persiapan untuk berbuka puasa.

Manakala ketika para suami berpeluang bersolat sunat tarawih, kaum wanita pula seperti mana biasa terpaksa menjaga anak, membersih, mengemas dan sebagainya. Ini tidak termasuk lagi kerja-kerja lain seperti mengurus rumah, memastikan anak tidur, membasuh pakaian, menggosok dan menyediakan pakaian suami dan anak-anak dan sebagainya.

Dalam keadaan ini kaum wanita seolah-olah terlepas banyak peluang untuk beramal dan merebut ganjaran besar sepanjang bulan Ramadhan yang dijanjikan pelbagai pahala.

Sebenarnya tanggapan salah dan persepsi negatif ini sepatutnya tidak berlaku kerana setiap aktiviti yang dilakukan oleh kaum wanita jika dikerjakan dengan ikhlas dan diniatkan semata-mata kerana Allah s.w.t, maka ianya juga akan dikira sebagai amal kebajikan dan mendapat pahala.

Oleh yang demikian, kaum wanita tidak perlu merasa terlepas peluang dan ganjaran kerana apa yang mereka lakukan selama ini sebenarnya turut dianggap sebagai ibadah yang amat dituntut di sisi Islam.

Di samping itu, adalah lebih baik sekiranya ketika melaksanakan komitmen mengurus rumah dan anak-anak, kaum wanita bolehlah menyulamnya dengan berzikir kepada Allah s.w.t, membaca ayat suci al-Quran dan banyak berdoa semoga segala yang dilakukan diterima dan diberikan ganjaran pahala.

Namun begitu, perlu ditegaskan bahawa tugas mengurus rumah dan anak serta memasak bukanlah semata-mata tugas para isteri sahaja tetapi para suami juga perlu berganding bahu dan turun padang membantu isteri bagi melicinkan lagi pengurusan rumah tangga dan keluarga.

Dengan meletakkan sepenuhnya tanggungjawab dan tugas besar ini kepada para isteri sahaja, hanya akan membebankan mereka serta menyekat hak privasi mereka sahaja. Keadaan ini menjadi bertambah rumit jika melibatkan isteri yang bekerja dan mempunyai komitmen tugasan lain yang banyak.

Oleh yang demikian, di bulan Ramadhan yang mulia ini para suami perlu melakukan anjakan paradigma dan turut serta membantu isteri melakukan kerja-kerja rumah seperti menyediakan persiapan berbuka puasa dan bersahur bagi meringankan lagi beban tugas para isteri serta memberi peluang kepada isteri memperbanyakkan amalan-amalan sunat lain di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Bagi suami yang berkemampuan, mungkin wajar menyediakan pembantu rumah untuk memudahkan kerja-kerja berkenaan atau boleh membeli sahaja makanan di luar untuk tujuan berbuka dan bersahur bagi menjimatkan masa isteri untuk melaksanakan komitmen lain.

Jika terdapat masa terluang, suami dan isteri bolehlah solat berjamaah, membaca al-Quran bersama-sama, beriktikaf di masjid, membanyakkan amalan bersedekah, membantu anak yatim dan orang miskin dan sebagainya.

Sekali-sekala para suami juga perlulah membawa isteri dan keluarga berbuka puasa dan bersahur di luar seperti di hotel dan restoran yang menyediakan pelbagai juadah sebagai menghargai dan melembutkan hati si isteri yang sekian lama penat berkhidmat.

Persepsi bahawa dapur dan kerja mengurus aktiviti harian keluarga hanya tugas kaum wanita sahaja sudah tidak lagi relevan di dalam kehidupan moden zaman ini. Mungkin Ramadhan kali menjadi titik perubahan kepada kaum lelaki untuk merealisasikan impiam ini.

Comments

Popular Posts