PUASA MENGEKANG TABIAT MEROKOK

Kedatangan bulan Ramadhan adalah berita gembira kepada seluruh umat Islam di dunia tetapi mungkin menjadi berita buruk kepada sebahagian besar perokok tegar.

Ini adalah kerana golongan ini terpaksa menahan rasa ketagihan mereka selepas tamatnya waktu sahur sehinggalah saat waktu berbuka puasa.

Selama hampir 14 jam terpaksa menahan ketagihan rokok adalah suatu yang amat perit dan menyiksakan.

Bagi kategori perokok tegar, sepanjang bulan Ramadhan mereka sanggup berbuka puasa dengan mengisap rokok selepas sahaja meneguk segelas air dan ini sudah cukup puas bagi mereka.

Manakala bagi individu yang mempunyai impian dan cita-cita besar untuk berhenti merokok pula, maka bulan Ramadhan adalah medan yang sesuai dan terbaik untuk mereka merealisasikannya.

Melihat kepada bahaya dan impak negatif rokok kepada kesihatan diri seseorang, maka amat wajarlah bagi perokok untuk tidak lagi meneruskan tabiat buruk tersebut.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) baru-baru ini menggesa dunia bertindak tegas terhadap syarikat pengeluar rokok atas dakwaan menyebabkan kematian akibat merokok yang kini telah menjadi skandal antarabangsa.

Menurut WHO, di Rantau Pasifik Barat sahaja hampir 3,000 jumlah kematian akibat penyakit berkaitan rokok setiap hari dianggarkan berlaku.

Rokok adalah penyebab utama barah paru-paru. Asap tembakau mengandungi lebih 3,500 ke 4,000 bahan kimia. Daripada jumlah itu 40 peratus mengandungi sejenis bahan yang dikenali sebagai carcinogens.

Di samping itu juga, rokok juga mengandungi lebih daripada 30 toksin termasuk kompaun radioaktif.

Malah menurut Persatuan Barah Amerika, barah paru-paru masih menjadi pembunuh utama lelaki dan wanita pada tahun 2006, manakala 87 peratus punca penyakit berkenaan dikaitkan dengan merokok.

Dalam sebuah kajian, jumlah kematian akibat barah paru-paru di Amerika Syarikat sahaja melebihi kombinasi jumlah kematian disebabkan barah kolon, prostat, limfa dan payu dara.

Jika ditanya akan bahaya dan kemudaratan merokok, rata-rata perokok mengakuinya dan bersedia untuk berhenti.

Namun begitu masalah sikap, kelemahan dalaman diri, ketagihan, pengaruh kawan-kawan, ego dan sebagainya menjadi penghalang kepada usaha murni tersebut.

Bagi mereka yang tekad untuk terus berhenti merokok maka Ramadhan kali menjadi platform terbaik untuk komited meninggalkan terus tabiat buruk dan membazir ini serta berusaha memastikan agar ketagihan itu tidak lagi berulang.

Dengan kaedah perubatan moden dan tradisional yang semakin maju, masalah teras penagihan rokok sudah tidak lagi menjadi masalah besar.

Namun, apa yang penting ialah keinginan dan kesungguhan perokok itu sendiri untuk berubah dan berhenti merokok di samping sokongan padu moral dari pihak keluarga, rakan sebaya dan media.

Di bulan Ramadhan yang mulia ini, bagi yang betul-betul ingin berhenti merokok, jika terasa ketagih, hendaklah cepat-cepat mengambil wuduk dan segera bersolat sunat, berzikir, iktikaf di masjid atau baca al-Quran sebanyak mungkin agar tekanan ketagihan dapat dikurangkan.

Ini adalah kerana ketika kita beribadat atau berada di dalam masjid, kita tidak boleh merokok.

Sempena Ramadhan yang mulia yang setiap doa dan permintaan akan dimakbulkan oleh Allah s.w.t, perokok hendaklah merebut peluang dan ruang keemasan ini berdoa dan bermunajat agar masalah ketagihan rokok dapat dikurangkan, menanam rasa benci dan jelek kepada rokok serta sentiasa diberikan kekuatan untuk serta merta berhenti merokok.


Rujukan

"Maut Akibat Rokok Kini Skandal Antarabangsa-WHO", Utusan Malaysia, 11 September, 2007

"Rokok Punca Utama Hidap Barah Paru-Paru", Berita Harian, 10 Jun 2007

Comments

Popular Posts