TABIAT TAK PA, BUMI BINASA!

Ketika melancarkan Kempen Kesedaran Alam Sekitar 2007 yang bertemakan "Tabiat Tak Pa, Bumi Binasa. Alam Sekitar Tanggungjawab Kita" anjuran Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (KSAAS) baru-baru ini, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyaran agar rakyat Malaysia meninggalkan sikap dan tabiat buruk yang memandang ringan serta tidak mementingkan kebersihan dengan menjadikan penjagaan dan pemuliharaan alam sekitar sebagai keutamaan dalam kehidupan mereka.

Sepertimana yang kita maklum, penjagaan alam sekitar tidak boleh diserahkan bulat-bulat kepada pihak tertentu sahaja, malahan semua pihak perlu melibatkan diri dan mengambil bahagian bagi memastikan wujudnya persekitaran yang bersih, indah dan selamat. Tugas dan amanah besar ini menuntut semua pihak memberikan perhatian serius di samping kerajaan juga akan melakukan pelbagai langkah terbaik bagi memastikan alam sekitar berada di dalam keadaan terpelihara.

Menurut Perdana Menteri lagi, tabiat buruk rakyat membuang sampah di merata-rata tempat, termasuklah ke dalam sungai, pantai dan longkang tidak mendatangkan sebarang faedah kepada negara (Utusan Malaysia, 9 Julai 2007). Kecuaian, kelekaan dan kelalaian ini boleh menimbulkan masalah seperti penyebaran wabak penyakit, banjir dan sebagainya. Situasi ini juga boleh menjejaskan imej negara di mata pelancong asing di kala negara giat mempromosikan Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2007.

Situasi ini juga sudah tentu mencacatkan pemandangan dan menimbulkan persepsi negatif masyarakat luar negara apabila bertandang ke negara kita. Negara juga terpaksa mengeluarkan kos dan peruntukan yang besar semata-mata untuk melaksanakan proses pengindahan semula alam sekitar serta memperbaiki tabiat buruk rakyat Malaysia melalui pelbagai kempen kesedaran termasuklah iklan di media massa.

Terdapat beberapa insiden seperti cadangan pengusaha hotel dan pusat peranginan yang berminat membangunkan kemudahan tersebut di kawasan pantai Pasir Gemuruh, Gertak Sanggul, Teluk Kumbar di Pulau Pinang terpaksa dibatalkan kerana keadaan lokasi yang kotor, tercemar dan tidak sesuai sebagai pusat peranginan walaupun pulau mutiara tersebut terkenal memiliki antara pantai tercantik di dunia.

Tabiat pengotor rakyat Malaysia, tidak sensitif dengan kebersihan, cuai, lalai dan bersikap 'Tak Pa' kepada alam semualajadi boleh menjejaskan potensi dan imej negara sebagai destinasi pelancongan global. Impaknya negara terpaksa menanggung kerugian dan penurunan jumlah kedatangan pelancong luar negara.

Lebih parah lagi apabila pencemaran serius dan sikap tidak kisah penduduk menyebabkan keadaan aliran sungai mati dan tidak berfungsi dengan sempurna. Ini adalah kerana ia telah dipenuhi dengan limpahan sampah sarap, cecair, gas, barangan terpakai, bahan plastik, tumpahan minyak serta gris, sisa pepejal, toksik serta bahan buangan dari kawasan perkilangan dan perladangan, bangkai haiwan serta pelbagai lagi yang menimbulkan fenomena yang amat menjijik dan memedihkan mata.

Dalam hal ini, sebagai pengajaran, Perdana Menteri meminta rakyat Malaysia memboikot mana-mana peniaga, pemaju perumahan dan kompleks perniagaan yang mengabaikan aspek kebersihan. Di samping itu menerusi pindaan Akta Kualiti Alam Sekitar 1974 (Akta 127) yang sedang diperhalusi oleh kerajaan, hukuman penjara mandatori terhadap mereka yang terlibat mencemarkan alam sekitar (Utusan Malaysia, 15 Julai 2007). Terutamanya pemaju dan perunding projek pembangunan yang tidak mematuhi laporan penilaian kesan alam sekitar (EIA) selaras dengan Persidangan Stockholm 1972 dan Pelan Induk Perindustrian (IMP) Ketiga bagi memastikan alam sekitar kita terkawal dan dilindungi.

Terdahulu sebuah syarikat pengeluar makanan telah didenda RM30,000.00 oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya atas kesalahan melakukan pencemaran alam dengan melepaskan efluen melebihi had yang ditetapkan Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling ( Kumbahan dan Efluen-Efluen Perindustrian ) 1979. Syarikat ini didapati melepaskan efluen seperti BOD5, oksigen kimia, pepejal terampai, minyak dan gas melebihi had pelepasan yang ditetapkan di bawah Peraturan 8(1)(6) Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling 1979.

Syarikat tersebut didakwa di bawah Seksyen 25(1) Akta Kualiti Alam Sekitar 1974 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 25(3) di bawah akta yang sama di mana denda maksimum adalah RM100,000.00 atau penjara tidak kurang daripada lima tahun atau pun kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan (Utusan Malaysia, 17 Mac 2007).

Di bawah akta ini juga, semua pihak yang terlibat termasuklah pemilik syarikat, tuan tanah sehingga ke pemandu lori yang didapati bersalah membawa dan membuang sisa toksik boleh dipenjarakan. Adalah diharapkan agar akta ini dikuatkuasakan sebaik mungkin supaya pencemaran ekosistem dan habitatnya dapat dibendung secara yang efektif dan holistik di negara kita. Bagi premis yang tidak mempunyai lesen yang dikeluarkan oleh Pengarah Kualiti Alam Sekeliling untuk melepaskan sisa buangan cecair di daratan di mana kandungannya melebihi had yang ditetapkan, boleh didakwa di bawah Seksyen 21 yang dibaca bersama Seksyen 8(1)(b) akta yang sama.

Alam sekitar yang selamat, sihat dan berekologi adalah hak dan kepentingan semua pihak untuk dinikmati. Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan 1957 secara tersirat memperuntukkan hak warganegara Malaysia untuk memiliki alam sekitar yang selamat, sihat dan berekologi. (Utusan Pengguna, Disember 1997). Di India, dalam kes seperti Dehra Doon Valley pada tahun 1983 dan Olga lwn. Bombay Municipal Corporation (1986), Mahkamah Agung India secara imaginatif membincangkan hak masyarakat ke atas alam sekitar yang menjadi asas ikutan kepada penghakiman di mahkamah-mahkamah di negara kita sehingga kini.

Walaupun undang-undang berkenaan alam sekitar negara terus konsisten dan kompeten memantau serta mengawal alam sekitar di negara kita, namun sikap dan tabiat rakyat amat penting untuk berubah daripada sikap 'Tak Pa' terhadap alam sekitar kepada inisiatif dan tekad menjadikan alam sekitar sebagai sebahagian daripada cara hidup (way of life). Alam sekitar juga turut menjadi teras utama kepada aplikasi Islam Hadhari yang cuba diimplimenkan oleh kerajaan negara kita, menunjukkan betapa agama Islam amat prihatin dan sensitif kepada permasalahan alam sekitar . Oleh yang demikian, marilah kita bersama-sama berganding bahu dan berusaha memasti lestari alam sekitar kita hidup, selamat, sihat, menarik, energetik dan berekologi.


Rujukan

Akta Kualiti Alam Sekitar 1974 (Akta 127)

Utusan Pengguna, Disember 1997, Jil. 21, Bil. 12.

"PM Minta Rakyat Utama Kebersihan Alam Sekitar", Utusan Malaysia, 9 Julai 2007.

"Hukuman Penjara Menanti Pencemar", Utusan Malaysia, 15 Julai 2007.

"Syarikat Pengeluar Makanan Didenda RM30,000.00", Utusan Malaysia, 17 Mac 2007.

Comments

Popular Posts