MAJLIS RUMAH TERBUKA PENGIKAT PERPADUAN

Kemeriahan bulan Syawal begitu terasa dengan adanya majlis rumah terbuka sempena hari raya Aidilfitri yang diadakan hampir setiap hari sepanjang bulan ini.

Tradisi penganjuran rumah terbuka membolehkan semua golongan sama ada miskin atau kaya serta hina atau mulia merayakan Aidilfitri dalam suasana yang meriah dan penuh kesyukuran.

Jurang pemisah yang mungkin wujud selama ini dapat dikendur melalui penganjuran majlis rumah terbuka dalam suasana masyarakat plural Malaysia yang berbilang kaum dan agama.

Semua pihak bebas menikmati kemeriahan, keriangan dan kebesaran Aidilfitri di negara kita sebagai tanda manifestasi kesyukuran kita kepada Ilahi setelah sebulan berjuang melawan hawa nafsu.

Trend mengadakan rumah terbuka bukanlah perkara baru dalam masyarkat kita, cumanya sejak kebelakangan ini ianya diadakan secara yang lebih rasmi, teratur dan dibuat secara besar-besaran di premis kediaman atau perniagaan masing-masing.

Majlis rumah terbuka secara tidak langsung dapat merapatkan tali persaudaraan dan kasih sayang sesama manusia ke arah melahirkan masyarakat yang harmoni, progresif, bersatu, hormat menghormati dan tidak mementingkan diri sendiri.

Majlis ini memudahkan saudara mara, sahabat handai, masyarakat sekitar berkunjung dan berkumpul serta bertemu sama sendiri setelah sekian lama sibuk membawa haluan dan tujuan masing-masing.

Di majlis inilah semangat kejiranan dapat dierat dan diperkukuhkan lagi di mana jiran di sekeliling rumah boleh bertemu dan beramah mesra dalam suasana hari raya.

Dalam keadaan dan kesibukan kehidupan harian, menyebabkan ramai yang tidak sempat mengenali jiran masing-masing hatta jiran di sebelah rumah sekalipun.

Oleh yang demikan, dengan mengadakan majlis rumah terbuka sekurang-kurangnya semangat persaudaraan dan kekitaan dapat disuburkan semula.

Di samping itu juga bagi syarikat dan firma perniagaan yang mengadakan majlis rumah terbuka membolehkan orang bawahan berpeluang bertemu orang atasan yang mungkin sebelum ini jarang-jarang dapat berjumpa dan bertegur sapa.

Majikan yang prihatin dan peka dengan kebajikan pekerjanya sudah tentu akan menjadikan majlis rumah terbuka sebagai agenda tahunan wajib organisasi kerana majlis ini amat bermanfaat serta mampu memulihkan prestasi kerjasama, setiakawan dan semangat kerja berkumpulan para pekerja di samping mengekalkan hubungan baik dengan pelanggan dan rakan perniagaan.

Di majlis rumah terbuka yang penuh bermakna ini juga membolehkan rakyat bertemu pemimpin yang dihormati kerana bagi rakyat bawahan dan golongan marhaen, mereka begitu teruja untuk bertemu dan berjabat salam dengan pemimpin yang disayangi lagi dihormati mereka.

Jika sebelum ini mereka tidak berpeluang menatap wajah dan personaliti pemimpin mereka dari dekat maka di majlis rumah terbukalah peluang terbaik mereka mendekati pemimpin bagi menyatakan hasrat, hajat dan pandangan mereka.

Oleh yang demikian, pemimpin hendaklah meluangkan masa sepenuhnya melayan tetamu yang datang dan tidak membiarkan hanya wakil-wakil sahaja yang menjalankan tugas tersebut.

Berilah peluang rakyat bawahan bertemu, bertanya khabar dan bertegur sapa dalam suasana yang penuh kemeriahan tanpa mengira ras, agama dan fahaman politik.

Majlis yang diadakan saban tahun ini melihatkan masyarakat Malaysia yang berlainan agama, bangsa, politik dan kebudayaan sama-sama hadir meraikan majlis rumah terbuka tanpa sebarang rasa prejudis, takut dan bimbang.

Mereka begitu ghairah dan seronok menikmati juadah makanan serta pelbagai hidangan hari raya lain terutamanya kanak-kanak.

Di samping itu juga, para pelancong yang datang ke negara kita juga berpeluang untuk menikmati kemeriahan dan melihat sendiri perpaduan serta keunikan sambutan majlis rumah terbuka di negara kita sepanjang bulan Syawal yang mungkin situasi tersebut tidak terdapat di negara mereka.

Bagi yang berkemampuan dan ingin berkongsi kekayaan serta kemewahan seperti para hartawan, jutawan dan golongan artis popular, maka inilah peluang untuk beramal dan bertemu peminat masing-masing dengan mengadakan majlis rumah terbuka masing-masing.

Di kesempatan ini orang miskin dan susah, anak yatim, ibu tunggal, warga emas dan lain-lain bolehlah juga dijemput untuk sama-sama merai serta memeriahkan lagi majlis rumah terbuka yang diadakan.

Dan tidaklah menjadikan majlis itu eksklusif untuk kelompok, fahaman atau kumpulan tertentu sahaja.

Golongan ini tidak sepatutnya diketepi dan ditinggalkan begitu sahaja tanpa pembelaan serta tidak berkesempatan merasai kemeriahan dan kenikmatan Aidilfitri.

Cumanya apa yang perlu diambil perhatian ialah jangan sekali-kali bersikap membazir, boros dan berlebih-lebihan dalam berbelanja bagi merealisasikan majlis rumah terbuka yang kadang kala terpaksa berhutang menggunakan kad kredit pulak semata-mata untuk mengadakan majlis tersebut.

Janganlah kerana ingin menunjuk-nunjuk kepada jiran, saudara mara serta kawan-kawan dan riak mengadakan majlis rumah terbuka memaksa kita berhutang dan berhabis wang simpanan yang masih ada yang sepatutnya digunakan untuk perbelanjaan yang lebih penting.

Jika tidak dikawal perbelanjaan selepas raya dengan betul, kesannya mungkin terpaksa menanggung risiko 'sindrom poket kosong' di tengah atau hujung bulan.

Biarlah majlis rumah terbuka yang ingin diadakan tidaklah bersifat 'biar papa asal beraya' dan seiring dengan kemampuan yang ada.

Bersederhana dalam apa jua keadaan adalah langkah yang bijak, terbaik dan mendapat rahmat dari Allah s.w.t.

Comments

Popular Posts