AIDILADHA DAN SEMANGAT BERKORBAN

Aidiladha atau turut juga dikenali sebagai Hari Raya Haji dan Hari Raya Korban amat sinonim dengan ibadah sunat korban. Umat Islam digalakkan berkorban dengan menyembelih binatang ternakan jika mampu dan mempunyai simpanan wang belanja lebih. Ibadah korban sangat dituntut perlaksanaannya dan umat Islam perlu berusaha melaksanakannya setiap tahun.

Jika dahulu ibadah korban dilakukan di kampung-kampung dan di desa-desa, kini trend terbaru ibadah tersebut lebih global di mana ramai di kalangan orang berada mengambil kesempatan menunaikan ibadah korban di negara-negara luar yang mempunyai kelompok masyarakat Islam yang miskin tegar seperti di Kemboja, Selatan Thailand, kebanyakan negara Afrika dan sebagainya.

Di samping dapat melakukan ibadah sunat korban dan akikah, mereka juga dapat menunaikan tanggungjawab sosial mereka serta menyampaikan hajat masyarakat Islam yang hidup miskin dan melarat. Dilaporkan sebahagian besar dari mereka yang hanya dapat merasa keenakan daging lembu dan kamping setahun sekali iaitu ketika menjelang Aidiladha.

Keadaan ini amat berbeza dengan masyarakat Islam di Malaysia yang hidup mewah dan dapat merasai kenikmatan daging haiwan ternakan ini saban hari lebih-lebih lagi menjelang musim kenduri perkahwinan ketika cuti persekolahan berlangsung. Dengan kemewahan dan kesenangan yang ada juga menyebabkan kadang kala daging korban yang diterima terpaksa disimpan di dalam peti sejuk untuk jangka masa yang lama sehinggalah sampai ke peringkat ada yang tergamak membuangnya kerana sudah terlalu lama dan banyak dalam simpanan.

Tradisi menyambut Aidiladha juga berbeza di mana di kebanyakan negara Islam lain, Aidiladha di sambut dengan begitu meriah dan diraikan secara besar-besaran. Senario ini berbeza dengan negara kita di mana Aidiladha disambut secara sederhana dan bersahaja berbanding Aidilfitri yang disambut dengan penuh meriah dan mewah. Sedangkan menurut tradisi Islam, Aidiladhalah yang sewajarnya dirayakan secara meriah, di serikan dengan ibadah korban, ziarah menziarahi dan menganjurkan majlis rumah terbuka jika mampu.

Hanya beberapa negeri di pantai timur sahaja yang merayakan Aidiladha lebih berbanding Aidilfitri. Aidiladha tidaklah dinanti-nantikan seperti mana ketibaan Aidilfitri bagi kebanyakan orang. Bahkan ada yang langsung tidak mengambil cuti perayaan dan ada juga yang lebih selesa menghabiskan masa di rumah, di padang permainan atau di pangung wayang sahaja. Aidiladha hanyalah sekadar cuti umum sahaja, sama seperti cuti perayaan atau sambutan lain.

Sepertimana yang dimaklumi bahawa kita akan menyambut Aidiladha selama 4 hari bermula 10 sehinga 13 Zulhijjah 1428 di mana umat Islam digalakkan berpuasa pada hari 9 Zulhijjah dan memperbanyakkan ibadah sunat lain seperti bertakbir, berzikir dan sebagainya sepanjang tempoh 4 hari tersebut. Perlu ditegaskan bahawa Aidiladha bukan hanya hari kebesaran untuk orang yang mengerjakan haji di Mekah sahaja menyambutnya, tetapi bagi kita yang tidak mengerjakan ibadah tersebut perlu meraikannya semeriah mungkin.

Oleh demikian, melihat kepada realiti dan tradisi Islam ini, umat Islam perlu membuat perubahan serta mengubah persepsi dengan menyambut Aidiladha sewajarnya dan berusaha berkorban haiwan ternakan secara individu atau berkumpulan. Kini dengan kecanggihan teknologi dan kesedaran yang tinggi berkenaan ibadah ini, sudah terdapat banyak agensi kerajaan dan swasta yang menyediakan khidmat korban dan akikah di dalam dan di luar negara yang boleh dimanfaatkan oleh masyarakat Islam di Malaysia.

Bagi menarik orang ramai menyertai program korban dan akikah ini, pelbagai kemudahan seperti pelan bayaran mudah, bayaran secara ansuran hatta penggunaan kad kredit juga disediakan bagi memudahkan orang ramai beribadah dan menjalankan tanggungjawab masing-masing dalam ibadah korban. Ada juga agensi yang menyediakan khidmat mengetin daging korban dan akikah untuk disalurkan kepada umat Islam miskin dan mangsa-mangsa kebuluran di seluruh dunia.

Lebih penting lagi ialah di samping menyempurnakan ibadah korban, umat Islam perlu membuat perubahan drastik dan berkorban jiwa, masa, wang ringgit dan raga memperbaiki diri, keluarga, masyarakat dan negara ke arah mewujudkan sebuah generasi modal insan yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang serta bermaruah sebagai manifestasi sebenar ibadah korban di dalam kehidupan seharian.

Comments

Popular Posts