KEBEBASAN BERSUARA ADA BATASANNYA

Di antara ciri penting pemimpin yang bijak, matang dan berkarisma ialah mereka yang sentiasa berhati-hati, adil dan berfikir terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sebarang pendapat, kenyataan atau rasa tidak puas hati yang terbuku di dada.

Pemimpin yang semborono, bercakap mengikut perasaan, tidak sensitif dan berani berbohong serta tergamak melemparkan fitnah yang serius adalah ciri-ciri pemimpin yang tidak baik, perlu ditolak dan tidak layak memimpin rakyat di bumi yang aman tenteram ini.

Seorang pemimpin yang dikagumi, dihormati dan disayangi rakyat juga perlulah pandai mengambil hati mereka, mengasihi mereka dan rela berkorban apa sahaja tanpa mengira batasan bangsa dan agama rakyat yang dipimpin serta tidak bersifat api dalam sekam atau musuh dalam selimut. Pemimpin yang baik dan mulia ialah mereka kuat bekerja dan berkhidmat kepada rakyat, bukan banyak bercakap perkara yang palsu, tidak berfaedah dan menyeleweng.

Oleh yang demikian, kenyataan berunsur fitnah seorang pemimpin kanan parti komponen Barisan Nasional (BN) baru-baru ini bahawa UMNO menjadi penyebab dan punca utama orang India terpinggir dan tidak terbela adalah amat keterlaluan, ekstrem serta tidak boleh dimaafkan. Ini adalah kerana kenyataan tersebut telah menyinggung perasaan masyarakat majmuk di negara ini dan mungkin pemimpin tersebut terlupa bahawa UMNO adalah hak kepentingan orang Melayu dan secara tidak langsung telah mengguris hati orang Melayu yang tidak pernah memusuhinya, apatah lagi membencinya.

Kenyataan fitnah beliau yang tersebar luas di internet bertindak menyerang jentera kerajaan dengan menuduh pemimpin UMNO gemar menjadikan parti komponen BN sebagai sasaran serta menjadikannya batu loncatan untuk mengekalkan popularitinya dalam masyarakat Melayu adalah amat tidak bertanggungjawab, tidak berasas, remeh, memalukan dan salah satu usaha menyalahgunakan kebebasan bersuara serta proses demokrasi di negara kita.

Sebagai seorang pemimpin kanan parti komponen BN dan lama berkecimpong di arena politik, beliau sepatutnya bijak dan telus mengeluarkan pendapat lebih-lebih lagi di ketika bahang pilihanraya yang semakin terasa. Walaupun Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO membuka peluang musyawarah dan sedia dikritik, namun kenyataan melampau tersebut sepatutnya tidak berlaku dan dikeluarkan oleh beliau.

Beliau sepatutnya menggunakan saluran parti sebagai orang tengah untuk menyatakan pendapat atau rasa tidak puas hati kaumnya dan bukanlah bertindak menyerang dengan berbohong kepada rakyat serta menabur fitnah di internet. Biarpun Malaysia mengamalkan dasar demokasi dan kebebasan bersuara, namun kebebasan tersebut tetap ada batasannya. Jika tidak negara boleh kucar kacir dan bergolak dek hanya kerana rakyat mudah diperdaya dengan pembohongan dan fitnah pemimpin mereka.

Untuk itu ketegasan dan keprihatinan kepimpinan tertinggi parti dalam menangani hal ini amatlah diharapkan dan perkara yang remeh temeh seperti ini diharapkan tidak lagi berlaku setelah 50 tahun negara merdeka. Ini adalah kerana kerajaan dan semua pemimpin parti komponen BN telah bersepakat dan setuju bahawa tidak ada satu kaum pun di negara ini yang disisih, dianak tirikan atau terpinggir tanpa pembelaan sewajarnya, bahkan statistik membuktikan bahawa orang Melayu sendiri dan bumiputera di Sabah dan Sarawak sebenarnya yang merupakan kaum termiskin di negara ini dan bukannya kaum minoriti lain.

Kurang minat berkhidmat dengan kerajaan dan tidak banyak permohonan daripada kaum India dan Cina adalah antara faktor utama berlakunya jurang di antara kaum ini dengan orang Melayu dalam sektor awam. Statistik Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) menunjukkan hanya 1.78 peratus kaum Cina dan 2.5 peatus kaum India daripada 486, 802 individu yang memohon untuk berkhidmat dengan sektor awam tahun 2006.

Oleh demikian, diharapkan selepas ini tidak ada lagi pemimpin pemberontak di kalangan parti komponen BN yang bangkit mengikuti jejak langkah pemimpin yang tidak bijak ini. Walaupun bernada sinis, kini sudah ada yang berjenaka "Selepas ini kita tunggu la, parti mana pula yang akan buat hal". Jenaka politik diharapkan tidak berlaku dan dapat diselesaikan segera dan kembali tenang seperti biasa.

RUJUKAN

Paranjothy Akan Didakwa, Keanggotaan Naib Ketua Pemuda Gerakan Boleh Digantung- Tsu Koon, Utusan Malaysia, 24 Disember 2007
Cina, India Tak Minat, Berita Harian, 24 Disember 2007

Comments

Popular Posts