TIADA KOMPROMI DALAM MENEGAK KEADILAN

Sistem keadilan dan kehakiman di negara kita begitu dihormati pemimpin luar, sarjana serta penggubal undang-undang, ahli juris dan masyarakat dunia lain.

Keadilan yang ditadbir adalah bersandarkan kepada keluhuran undang-undang negara dan kedaulatan Perlembagaan Persekutuan yang merupakan ibu kepada segala undang-undang yang terbentuk dan merupakan dokumen undang-undang tertinggi di negara kita.

Sejarah sistem kehakiman negara juga menyaksikan bagaimana keadilan diangkat pada tahap tertinggi dan tiada kompromi dalam hal ini. Sejarah merekodkan bagaimana mantan Timbalan Perdana Menteri, bekas menteri, kerabat di raja, orang kenamaan serta berpengaruh lain, peguam dan hakim sendiri diadili oleh sistem kehakiman negara.

Tiada kompromi kepada sesiapa yang melanggar undang-undang dan perintah mahkamah. Kejahilan undang-undang juga tidak boleh dimaafkan menurut perspektif perundangan negara. Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, kompromi ditafsirkan sebagai suatu persetujuan atau penyelesaian berdasarkan kepada tolak ansur dan jalan tengah.

Oleh yang demikian, penahanan beberapa tokoh politik, pengamal perundangan dan pemimpin NGO baru-baru ini ketika berdemontrasi adalah proses biasa dalam usaha melaksanakan keadilan dan dalam perkara ini biarlah mereka diadili di mahkamah sewajarnya. Situasi ini menamatkan spekulasi sesetengah pihak yang mengatakan sistem perundangan dan keadilan negara bersifat apartaid dan tidak telus kerana menghakimi kaum tertentu sahaja.

Di samping itu juga, amaran Ketua Hakim Negara ke-11 yang baru, Datuk Abdul Hamid Mohamad bahawa beliau tidak akan bertolak ansur dalam menangani masalah rasuah dan salah laku membabit pengamal perundangan serta penegak keadilan perlulah diberikan perhatian dan tindakan serius semua pihak. Mereka perlu bersungguh-sungguh, jujur, telus dan ikhlas dalam melaksanakan misi serta visi keadilan negara.

Beliau juga menggesa agar institusi keadilan dibersihkan dari unsur-unsur tidak sihat dan pengamal serta penegak keadilan juga tidak dibenarkan berkompromi dalam soal yang menyentuh kewibawaan, keberkesanan dan kebebasan sistem perundangan negara. Menurut Ketua Hakim Negara, jika kepercayaan terhadap sistem keadilan hilang, maka huru haralah akibatnya dan lantaran itu mahkamah adalah benteng terakhir bagi sesebuah negara sebagai kesinambungan kewujudan masyarakat sivil dan ketenteraman negara.

Komitmen dan inisiatif yang tinggi ditunjukkan oleh Ketua Hakim Negara ini diharapkan dapat memulihkan kembali persepsi negatif dan keyakinan masyarakat awam di negara ini serta mengembalikan semula kegemilangan sistem keadilan dan perundangan negara di landasan yang betul.

Comments

Popular Posts