BLOG MEDIUM INTERAKTIF PENDIDIKAN

Aplikasi blog semakin popular dan menjadi trend terkini komunikasi serta interaktif di alam siber masa kini. Jika sebelum ini emel menjadi penghubung paling efisien, interaktif dan kini kewujudan blog telah menjadikan dunia komunikasi maya semakin kompleks, moden dan menarik.

Setakat ini terdapat lebih 120 juta blog di seluruh dunia dan jumlah tersebut semakin meningkat dari masa ke semasa dalam pelbagai bahasa termasuk bahasa Inggeris, Jepun, Arab, Melayu, German, Tamil dan sebagainya. Kewujudan blog juga telah merancakkan lagi dimensi dan aplikasi bahasa utama dunia dalam pelbagai aspek terutamanya sistem pendidikan sesebuah negara.

Blog berkembang seiring dengan kedinamikan, keterbukaan serta keglobalan bahasa dunia dan wahana bahasa juga menjadi landasan paling penting kepada asas dan teras kewujudan blog sejak dahulu lagi. Tanpa fungsi bahasa, blog tidak membawa sebarang makna kepada kita kerana melalui bahasalah kita dapat memahami dan mengerti apa itu blog dan kandungannya.

Blog adalah berasal daripada perkataan bahasa Inggeris iaitu web log dan telah dipendekkan kepada blog sahaja oleh pengamal dan pengendali terawal laman blog Amerika Syarikat. Setakat ini perkataan tersebut belum lagi didaftarkan di dalam Kamus Dewan, namun begitu aplikasinya semakin rancak dan giat digunakan secara meluas di negara kita merangkumi pelbagai konteks dan variasi.

Blog seolah-olah sebuah buku catatan harian peribadi atau jurnal dalam talian dan sangat unik, yang membolehkan pembaca maya meninggalkan ulasan dalam bentuk format interaktif. Ini mewujudkan komunikasi dua hala dan segala catatan, idea atau apa sahaja dapat dikongsi dengan jutaan pelayar maya lain melalui ledakan teknologi terbaru ini. Blog juga umpama laman web peribadi yang boleh dibina secara percuma, mudah dan praktikal.

Kelebihan ini menjadi tarikan dan mampu menjadi medium interaktif terbaik di dalam sektor pendidikan terutamanya komunikasi di antara pelajar dan guru di dalam kaedah pembelajaran dan pendidikan. Melalui inovasi blog, pelajar dan guru dapat berinteraksi secara lebih menarik dan uniknya melalui medium ini, para guru boleh memberi tugasan kepada para pelajar agar mempunyai blog sendiri sebagai projek tugasan persekolahan atau aktiviti di luar kelas.

Keistimewaan blog ialah boleh menggabungkan apa jua teks, imej, suara dan pautan laman web, blog dan media lain yang ingin dipautkan dalam masa yang sama menjadikan laman blog bersifat terbuka kepada masyarakat luar dan merupakan elemen media global. Situasi ini membolehkan pemilik blog boleh memuat turunkan gambar, video, muzik atau audio yang diminati dan merupakan saluran rangkaian media sosial yang dinamik. Realiti ini akan mewujudkan suasana pemebelajaran yang santai, menarik dan menyeronokkan.

Jika sebelum ini guru kebiasaannya mengarahkan pelajar menyediakan kerja kursus, laporan, kerja rumah dan buku skrap sejak sekian lama, maka sudah tiba masanya model berkenaan ditukar kepada penyediaan dan pembinaan blog interaktif dan guru boleh menilai, memantau dan memberi komen kepada blog yang dihasilkan oleh pelajar sebagai nilai tambah kepada struktur pendidikan di sekolah.

Setakat ini terdapat guru di sekolah yang mengarah dan membenarkan pelajar menghantar kerja rumah, tugasan dan aktiviti pembelajaran lain melalui perantaraan emel bagi membiasakan mereka dengan teknologi maya ini dan inovasi ini boleh dikembangkan lagi kepada aktiviti pembinaan, pengemaskinian dan penyelenggaraan blog pula. Blog boleh dijadikan alat bantuan mengajar memandangkan medium ini umpama aktiviti pembelajaran atas talian atau e-pendidikan.

Sebagai guru bahasa umpamanya boleh menyemak dan memperbetulkan susunan ayat, tatabahasa dan sebagainya ke atas isi kandungan blog pelajar, manakala bagi guru seni pula boleh memberi cadangan untuk penambahbaikan blog sedia ada agar lebih tampak kreatif, segar dan mampu menarik pelawat maya melawatnya. Guru mata pelajaran lain pula boleh membantu pelajar dalam pembelajaran seharian, latih tubi atau tusyen melalui blog yang boleh dilayari pada bila-bila masa sahaja.

Begitu juga bagi guru agama dan kaunseling pula boleh memantau etika dan akhlak pelajar membina dan melayari blog agar tidak memasukkan unsur-unsur negatif ke dalam blog atau melayari blog yang tidak berfaedah kerana melalui teknologi ini pelajar terdedah dengan pelbagai blog porno, ajaran sesat, politik atau hiburan melampau dan sebagainya yang boleh meracuni pemikiran dan tindakan pelajar jika tidak diawasi sewajarnya. Di samping itu para pelajar juga perlu diingatkan agar tidak melanggar undang-undang harta iintelek seperti perlanggaran hak cipta, memuat turun tanpa kebenaran dan sebagainya.

Di samping pelajar memiliki blog masing-masing, guru juga perlu memiliki blog yang menjadikan interaksi di antara pelajar dan guru bersifat fleksibel serta tanpa batasan waktu dan tempat di mana masing-masing boleh melihat blog yang dihasilkan pada bila-bila masa dan di mana sahaja asalkan mempunyai capaian internet di rumah, kafe siber dan sebagainya. Keadaan ini juga memboleh guru dan pelajar dapat merujuk jutaan blog yang ada dengan melayari blog pelajar dan guru lain sama ada di dalam negara ataupun blog pendidikan yang wujud di seluruh dunia.

Melalui blog juga guru boleh menyediakan rancangan mengajar, tips belajar, ringkasan mata pelajaran yang akan diajar dan sebagainya yang boleh dilihat, dibaca dan memudahkan para pelajar membuat persiapan awal sebelum ke sekolah. Melalui medium blog juga, guru boleh memuat turun cerita-cerita menarik atau motivasi yang boleh menyedarkan para pelajar; topik-topik berkaitan dengan pembelajaran di sekolah; silibus dan sukatan mata pelajaran; maklumat-maklumat terkini di dalam dunia pendidikan negara dan antarabangsa; perubahan jadual waktu dan sebagainya.

Untuk memiliki sebuah laman blog peribadi adalah semudah a,b dan c di mana pelayar internet hanya perlu mendaftar dengan pengendali perisian blog seperti Blogger, WordPress, LiveJournal, DreamHost dan banyak lagi di mana selepas mengikut arahan yang ditetapkan maka sebuah blog peribadi yang boleh dihias, dikemaskini, dipertingkat dan diubahsuai mengikut selera dan kreativiti masing-masing dihasilkan. Ini akan menjadikan pelajar sekolah dan guru lebih kreatif, dinamik dan mesra internet.

Terdapat pelbagai bentuk dan kecenderungan lain aplikasi blog yang antaranya merekodkan catatan kehidupan peribadi yang ingin dikongsikan dengan masyarakat siber lain seperti hobi; pandangan dan kritikan terhadap sesuatu isu seperti ekonomi, politik, agama dan sebagainya; perkongsian minat dan kecenderungan seperti pengembaraan, pelayaran dan amcam-macam lagi; tips, rahsia dan resepi kejayaan individu dan organisasi dalam pelbagai perkara; dan sebagainya yang turut boleh diulas dan dikritik oleh pembaca lain berkenaan blog tersebut.

Memandangkan terdapat pelbagai bentuk blog, portal, laman web dan hub pendidikan, maka generasi muda yang celik ICT dan kelompok pendidik moden wajar mengambil peluang keemasan ini agar sistem pendidikan negara lebih segar, kompetitif dan komprehensif setanding dengan sistem pendidikan global lain.

Comments

Popular Posts