PERLUAS DINAR EMAS

Kenaikan harga emas di pasaran dunia yang boleh mencecah AS1,000 satu auns adalah petanda baik kepada industri emas dunia dan mengingatkan kita kepada gagasan aplikasi dinar emas di pasaran global oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak lama dahulu.

Harga tertinggi komoditi tersebut kali terakhir dicatat pada tahun 1980 berikutan kegawatan ekonomi Amerika Syarikat (AS).

Penggunaan dinar emas bagi menggantikan wang kertas telah lama diperjuangkan di peringkat persidangan negara-negara Islam dan OIC serta Bank Pembangunan Islam (IDB) dilihat sebagai pentas utama untuk mempromosikan dinar emas kepada masyarakat dunia. Instrument ini mampu menjadi pelengkap kepada sistem kewangan Islam yang kini semakin diterima oleh masyarakat dunia.

Aplikasi dinar emas boleh digunakan sebagai mekanisme tambahan kepada pembayaran bagi pedagangan antarabangsa menerusi sistem Peraturan Pembayaran Dua Hala (BPA) di samping penggunaan dolar AS dan Malaysia boleh menjadi peneraju kepada perlaksanaan mekanisme ini yang boleh membawa kepada mewujudkan Peraturan Pembayaran Pelbagai Hala melalui penggunaan dinar emas secara meluas.

Penggunaan dinar emas di kalangan negara-negara Islam secara meluas akan mewujudkan kuasa ekonomi yang lebih kukuh, stabil dan komprehensif. Realiti sekarang memerlukan umat dan negara Islam perlu menguasai ekonomi dan mampu mengatur struktur operasinya. Di sini konsep dinar emas dilihat mampu menjadi kuasa pengimbang kepada kekuatan dolar AS yang masih menjadi pemain utama kewangan global.

Kekuatan dinar emas telahpun diakui dan amat berdaya saing di pasaran global. Ini adalah kerana emas dilihat sebagai instrumen pelaburan untuk melindungi nilai daripada kenaikan inflasi. Emas juga dilihat sebagai pelindung nilai terbaik berikutan ketidaktentuan global dan geo-politik dunia, kenaikan harga minyak mentah serta kelemahan dolar AS yang sedang membelenggu AS dan negara-negara utama dunia.

Melihat kepada situasi ini, umat dan negara Islam wajar mengambil peluang mempelbagaikan aplikasi instrumen kewangan dan menjadikan dinar emas sebagai mekanisme utama urusniaga perniagaan dan perdagangan di samping instrumen sedia ada.

Comments

Popular Posts