SEJARAH PERKEMBANGAN KARTUN DAN BAHASA KARIKATUR

Sejak sebelum merdeka lagi kartun dan bahasa karikatur memainkan peranan yang sangat penting di dalam masyarakat Melayu dan Malaysia amnya. Kartun mempunyai peranan yang sangat besar di dalam industri akhbar ketika zaman pemerintahan British, era penaklukan Jepun dan cukup signifikan ketika awal kemerdekaan. Kartun menjadi medium untuk meniupkan semangat menuntut kemerdekaan, mempengaruhi rakyat membenci penjajah dan mengajak masyarakat bersama-sama membina negara baru yang bebas, maju dan makmur.

Di samping sebagai bahan hiburan ringkas ketika itu, kartun dan bahasa karikatur turut menjadi motivasi kepada orang Melayu untuk bersatu padu, bekerjasama dalam segala bidang yang dilakukan dan menjadi pengantar kepada rakyat untuk mengetahui perkembangan yang berlaku di dalam dan di luar negara. Kartun dan bahasa karikatur juga melambangkan jati diri, watak, kecenderungan, semangat, realiti hidup, tabiat dan kegigihan orang Melayu ketika itu melalui lakaran dan gambaran yang ditunjukkan. Masyarakat luar juga boleh menilai sesuatu bangsa melalui realiti kartun dan bahasa karikatur yang dihasilkan.

Menurut penulis buku The History of Malay Editorial Cartoons, Profesor Dr. Muliyadi Mahamood yang merupakan pensyarah di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan pakar bidang kartun di negara kita menyatakan bahawa sejarah kartun Malaysia bermula sejak tahun 1920-1930-an melalui penerbitan surat khabar seperti Warta Jenaka, Utusan Zaman dan Majlis. Selanjutnya kartun Malaysia yang muncul pada akhir tahun 1920-an yang dihasilkan oleh beberapa pelukis terkenal ketika itu telah mempengaruhi pembaca di samping terdapat beberapa hasil kartun dikirimkan oleh pembaca sendiri untuk diterbitkan oleh akhbar.

Kartun memainkan peranan yang sangat penting ketika itu dan selain menghibur pembaca, kartun juga berfungsi sebagai instrumen kritik dan satira, dan berisi kritik politik, sosial dan ekonomi negara dengan unsur humor yang cukup berkesan dan menghiburkan. Selain dalam surat kabar, kartun juga diterbitkan dalam bentuk komik dalam tahun 1950-1960-an yang menceritakan cerita rakyat tradisional Malaysia dengan penekanan pada aspek moral dan pendidikan. Komik dan kartun juga dimanfaatkan sebagai alat pendidikan, selain bentuk alat hiburan, dan berfungsi sebagai dokumentasi visual dan historis.

Kartun juga diterbitkan dalam bentuk majalah pada tahun 1960-1970-an. Pada tahun 1978, Majalah kartun Malaysia pertama, Gila-Gila diterbitkan oleh Creative Enterprise Sdn. Bhd. Kejayaan yang ditunjukkan oleh penerbitan majalah Gila-Gila mendorong munculnya penerbitan lain seperti Gelihati, Mat Jenin, Humor, Batu Api, Telatah dan Relek. Sebagian besar pada awalnya terpengaruh gaya majalah humor Barat seperti Mad dan Crazy, sebelum akhirnya menemukan gaya mereka sendiri yang merefleksikan budaya dan citarasa serta realiti kehidupan masyarakat tempatan. Masa keemasan kartun Malaysia dikatakan adalah sekitar tahun 1980-an.

Tahun 1990-an menunjukkan penerbitan majalah kartun semakin meningkat dan pada tahun 2003 sahaja, terdapat lebih dari 12 majalah, yaitu: Gila-Gila, Ujang, Apo, Gempak, X-Ray, Mangga, Solehin, Bip, Kawan, Anak-anak Sidek, Batu Api, Pior, Politik Kedai Kopi, Utopia, 1001 Gila, Lanun, Keluang Man dan Hebat. Kartun juga muncul dalam bentuk animasi melalui produksi filem animasi pertama, Hikayat Sang Kancil (1978) dengan sokongan dana dan bantuan RTM. Tahun 1990-an pula menyaksikan munculnya lebih banyak produksi animasi, sebagai tanda animasi sebagai media baru untuk ekspresi kartun.

Pengalaman dalam seni kartun dan bahasa karikatur bukan saja mematangkan daya pengkaryaan, malah membentuk pandangan yang utuh terhadap seni yang diceburi. Lantaran itu seni kartun tidak dianggap sebagai suatu yang perlu dipandang ringan kerana ia merupakan rakaman kepada persekitaran manusia. Atas landasan itu juga seni kartun perlu memiliki citra setempat daripada aspek gaya pengkaryaan dan juga lontaran pemikirannya. Menurut kartunis terkemuka, Datuk Mohd. Nor Khalid atau Lat, seni kartun di negara ini perlu menampilkan imej Malaysia yang sesuai dengan latar ekonomi, sosial, politik, agama dan budaya masyarakatnya.

Malah ia merupakan tanggungjawab kartunis untuk mengetengahkan sesuatu yang bersifat setempat dan tidak terlalu terikut-ikut seni kartun luar negara. Seorang kartunis juga seperti seniman lain perlu sensitif dan bersifat kritis terhadap persekitaran, isu dan pergolakan dalam masyarakatnya. Terdapat kecenderungan sesetengah kartunis atau majalah kartun yang terikut-ikut cara bercerita komik dari Jepun atau Taiwan. Kartun-kartun yang disiarkan di akhbar kebiasaannya mengambil isu-isu semasa. Bagaimana banyak kartun di majalah yang dipengaruhi oleh gaya bercerita dari Jepun dan Taiwan. Ini tidak mencerminkan suasana sebenar dalam negara. Kebanyakan kartunis angkatan lama menampilkan citra Melayu hasil daripada pengaruh filem-filem Melayu lama.

Secara keseluruhan perkembangan seni kartun di negara ini seiring dengan perubahan masa. Kemasukan teknologi teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) turut mempengaruhi seni kartun seperti dalam animasi. Pengaruh yang paling besar kepada dunia seni kartunnya disebabkan minat yang mendalam terhadap wayang, muzik, komik dan buku cerita. Ini adalah merupakan cabaran yang perlu dihadapi oleh pemain utama arena kartun dan bahasa karikatur di negara kita. Anjakan paradigma kartun dan bahasa karikatur perlu agar lebih segar, infomatik, relevan dan mampu menjadi medium utama sebagai agen perubahan dan kesedaran dalam masyarakat di negara kita dan bukannya sekadar bahan lawak jenaka semata-mata.

Kartun dan bahasa karikatur kini telah menjadi industri yang sangat menguntungkan seperti yang berlaku di Jepun, Taiwan, Amerika Syarikat dan sebagainya di mana buku, majalah dan komik banyak diterbitkan dan dieksport ke luar negara termasuklah ke negara kita seperti watak-watak fiksyen, tahyul, super hero Barat, animasi, peperangan alam siber, kisah pahlawan silam, layak jenaka dan sebaginya. Terdapat juga kartun dan bahasa karikatur yang bersifat pendidikan dan pembelajaran seperti ilmu sains dan teknologi, pendedahan alam semesta, kecintaan dan keprihatinan terhadap alam sekitar, pemuliharaan flora dan fauna dan lain-lain lagi. Industri ini semakin berkembang dan bernilai jutaan ringgit serta ramai pelukis, artis atau pemain dalam bidang ini memperolehi pendapatan sehingga puluhan ribu ringgit sebulan.

Kartun dan bahasa karikatur telah berjaya dikomersial dengan begitu berjaya sekali dan mendapat perhatian dan minat yang hebat daripada golongan muda seperti pelajar dan lepasan sekolah, malahan orang dewasa juga tidak ketinggalan menjadi peminat dan pembaca setia bahan kartun dan bahasa karikatur ini. Kebiasaannya buku, majalah dan komik sebegini diterbitkan berdasarkan skala mingguan, bulanan atau dwi-bulanan secara bersiri dan boleh didapati toko buku besar dan terkenal sehinggalah di kedai-kedai malajah kecil. Walaupun harga bahan bacaan kartun ini sangat mahal, namun bagi peminat setia mereka sanggup membeli dan melanggan setiap minggu atau bulan. Pembaca seolah-olah ketagih dan sentiasa menantikan episod demi episode setiap minggu dan bulan.

Melihat kepada pengaruh dan potensi yang besar bahan bacaan buku, komik dan majalah kartun ini, lebih-lebih lagi yang diimport dari luar negara, maka semua pihak perlu berhati-hati serta bijak membeli bahan bacaan yang sesuai dan tidak memilih bahan bacaan yang melalai dan merugikan atau bertentangan dengan norma dan tatasusila masyarakat Timur agar wang yang dikeluarkan tidak dipersiakan begitu sahaja. Semua pihak yang terlibat di dalam industri ini hendaklah memastikan bahawa bahan bacaaan kartun dan bahasa karikaturnya yang dikeluarkan berkualiti tinggi dari segi korpus intelektualnya, budaya dan sarat dengan unsur pendidikan serta nasihat keagamaan agar masyarakat yang membeli dan membacanya beroleh manfaat yang banyak.

Usaha dan perancangan untuk menerbitkan lebih banyak bahan kartun dan bahasa karikatur yang bermutu serta berwibawa perlu dipertingkatkan lagi agar medium ini dapat digunakan sebagai alat bantuan pendidikan di sekolah serta di rumah dan memudahkan pelajar memahami sesuatu yang ingin disampaikan seperti amalan keagamaan, sosiobudaya dan sebagainya melalui bantuan dana serta sokongan syarikat korporat dan NGO. Dewan Bahasa dan Pustaka sendiri perlu memperbanyakkan lagi bahan bahan bacaan berunsurkan kartun dan bahasa karikatur serta bertindak sebagai pemantau bahasa dan ini menjadi dorongan kepada pihak lain untuk terlibat sama di dalam industri ini di negara kita.


RUJUKAN

Muliyadi Mahamood, 1993. Mendekati Seni Lukis Dan Seni Reka. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia, 1993.
Seni kartun perlu berwajah Malaysia, Utusan Malaysia, 19 Februari 2008

Comments

Mr Harry Expert said…
SALAM..saya just nak tahu, selain dari Muliyadi Mahamood, siapa lagi yang terlibat dalam menerbitkan kajian berkaitan kartun dalam bahasa melayu.

kebetulan tesis saya bertajuk "kartun sebagai medium pendidikan untuk kanak-kanak"

Amat susah hendak mencari kajian berkaitan dengan kartun terutama sekali jika di kaitkan dengan pendidikan.

Jika tidak keberatan, sudi kiranya tuan membantu saya dalam penyelidikan ini.
sebenarnya terdapat beberapa lagi nama besar yang membincangkan kartun secara akademik tetapi tidak dibukukan kepada awam, namun kajian mereka banyak diterbitkan di dalam jurnal dan makalah akademik. anda boleh rujuk di perpustakaan UiTM Shah Alam.

walaupun kartun kadang-kadang diberi gambaran dan tanggapan negatif, namun boleh diaplikasikan sebagai bahan pendidikan yang berkesan kepada kanak-kanak.
kkkk said…
Maaf,lewat reply.
Saya juga sdg menyiapkan kajian PhD saya berkaitan 'Kartun & Kartunis' di UM.Pakar kartun di Malaysia selain Prof Dr.Muliyadi,FSSR UiTM (dulu Adviser saya masa Master) ialah PM Dr. Hamedi Adnan,Jabatan Media,Fakulti Art & Sains Sosial,UM.Beliau adviser saya skrg.
Leen Mafea
Unknown said…
kkkk ne kak leen mafea ke??how to contact u kak??saya berminat nk tny bbrape perkara dgn akak for my research..hehe..

Popular Posts