MODEL MELAYU TERBILANG

Kejayaan Azali Azlan dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Yan, Kedah yang berjaya memperolehi 20A1 dan 1 2A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2007 baru-baru ini adalah menakjubkan dan memang luar biasa. Pencapaian beliau juga telah mengatasi rekod 17 1A yang dipegang oleh Nur Amalina Che Bakri pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ulu Tiram, Johor pada tahun 2004. Setakat ini Azali Azlan turut menjadi pemegang rekod sebagai calon tunggal yang mengambil jumlah subjek terbanyak dan memperolehi semua A dalam subjek yang diambil.

Anak kepada pasangan guru yang sebelum ini telah dianugerahkan Tokoh Nilam Kebangsaan 2007 melihat kejayaannya adalah hadiah paling bermakna kepada kedua ibu bapa dan guru-guru. Mengenai resipi kejayaannya, beliau berpegang kepada prinsip sabar dalam segala hal dan yakin bahawa setiap kesusahan pasti berakhir dengan kesenangan. Beliau yang boleh dikategorikan genius Melayu ini terpaksa belajar sendiri sembilan subjek yang diambil di samping banyak berbincang dengan guru-guru berkata beliau tidak mempunyai jadual waktu yang khusus sebaliknya belajar ketika bersemangat dan berkeinginan sahaja kerana bagi beliau jadual waktu memberi tekanan.

Dengan pencapaian yang cukup cemerlang ini, beliau yang juga aktif dalam aktiviti kokurikulum serta sukan masih lagi merendah diri dan menyatakan bahawa tujuan beliau bukanlah untuk mengatasi mana-mana rekod tetapi lebih bersifat kepuasan peribadi serta hadiah kepada ibu bapa dan guru-guru bertungkus lumus selama ini. Beliau yang bercita-cita ingin menjadi seorang Profesor dalam bidang Bioteknologi ini ingin mengikuti jejaki langkah kakak beliau yang kini belajar di luar negara dalam bidang perubatan.

Kejayaan beliau juga turut dikongsikan bersama Quek Khai Ren, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Hwa Lin, Mentakab apabila muncul satu-satunya calon sekolah Kementerian Pelajaran yang berjaya memperolehi keputusan cemerlang 1A dalam semua 16 subjek yang diambil dalam SPM 2007. Bagi Norlaila Najwa Hasbullah, pelajar SMK Gelang Patahpula menjadikan kejayaan Amalina Che Bakri sebagai sumber inspirasi untuk beliau memperolehi 16 1A dan tiga 2A menjadikan beliau memperolehi 19 A dalam semua subjek yang diambil.

Tahun ini juga mencatatkan kejayaan yang cukup baik apabila 6,247 atau 1.42 peratus daripada 439,255 calon SPM 2007 memperolehi gred bagi semua mata pelajaran yang diambil, berbanding 5,685 tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, 5060 atau 81.0 peratus adalah calon sekolah Kementerian Pelajaran, meningkat 5.2 peratus berbanding 4,311 pada 2006.

Sehari sebelum itu bagi keputusan peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) pula mencatatkan seramai 386 calon memperolehi prinsipal A dalam semua subjek yang diambil di mana bilangan itu merosot berbanding tahun 2006 yang mencatatkan seramai 448 calon. Namun begitu seramai 56,896 atau 91.62 peratus daripada 66,047 calon lulus penuh atau peringkat prinsipal bagi sekurang-kurangnya satu subjek yang diambil, meningkat 0.75 peratus berbanding 90.87 peratus pada tahun sebelumnya.

Seperti mana sedia maklum, SPM dan STPM adalah tiket untuk memasuki puncak menara gading dan bagi yang mendapat keputusan cemerlang maka harapan untuk merealisasikan impian semakin dekat sama cita untuk menyambung pelajaran di dalam dan luar negara. Namun begitu perlu diingatkan bahawa pihak Polis telah mendedahkan kegiatan beberapa agensi yang memperdayakan pelajar lepasan SPM dan STPM dengan menawarkan pelbagai peluang menuntut di universiti luar negara. Tawaran itu kebiasaannya diiklankan sama ada di akhbar, menerusi panggilan telefon ataupun internet di mana bagi mereka yang berminat dikehendaki membayar tidak kurang RM70,000 seorang.

Kebanyakan mangsa adalah mereka yang mahu melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan dan mereka hanya menyedari taktik dan penipuan tersebut apabila menerima surat tawaran palsu dan tidak sah. Oleh demikian, kepada ibu bapa yang teringin dan beria-ia untuk menghantar anak-anak ke luar negara perlulah berhati-hati dan jangan terlalu ghairah kecuali melalui saluran yang betul di mana latar belakang agensi yang yang membuat tawaran itu perlu disiasat terlebih dahulu termasuk universiti di luar negara yang terlibat. Ini boleh dirujuk terus dan berurusan dengan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bagi kepastian dan status sesebuah universiti di luar negara agar masa hadapan anak-anak tidak dipersiakan begitu sahaja.

Biarpun ramai yang bercita-cita untuk ke luar negara, namun perlu dinyatakan bahawa negara juga mempunyai institusi pengajian tinggi (IPT) yang berkelas dunia, berkualiti dan berwibawa di samping tenaga pengajar yang berminda kelas pertama dan pasarana pendidikan setanding universiti terkenal dunia. Untuk itu, bagi calon yang tidak berpeluang ke luar negara, maka IPT tempatan menyediakan sistem pendidikan tinggi yang terbaik ke arah melahirkan modal insan unggul di negara kita.



RUJUKAN

56,896 calon STPM lulus penuh, Berita Harian, 12 Mac 2008
Azali tiada niat atasi rekod, Berita Harian, 13 Mac 2008
Quek calon tunggal peroleh 16A, Berita Harian, 13 Mac 2008
Amalina jadi inspirasi kepada Norlaila Najwa, Berita Harian, 13 Mac 2008
Awasi agensi tipu pelajar lepasan SPM, STPM, Utusan Malaysia, 15 Mac 2008

Comments

Popular Posts