TUNAIKAN KEWAJIPAN MENGUNDI

Mengundi adalah kewajipan yang tidak boleh diabaikan begitu sahaja atau dipandang remeh. Mengundi juga merupakan amanah dan tanggungjawab setiap warga negara yang berkelayakan demi memastikan kesinambungan dan survival agama, bangsa dan negara. Kewajipan membuang undi pada 8 Mac nanti bakal diterjemahkan oleh mereka yang benar-benar tekad mengimplementasikan aspirasi sebenar semangat cintakan negara dan kerajaan seperti yang dianjurkan agama.

Setiap undi warga Malaysia amat berharga dan menjadi penentu kepada masa hadapan serta nasib rakyat dalam menjalani kehidupan seharian. Hari mengundi juga bukanlah medan untuk bermain-main, membalas dendam atau sekadar suka-suka dan berpesta, tetapi misi ini perlulah dilaksanakan dengan penuh bijaksana, rasional dan ketepikan emosi atau sentimen yang boleh membawa kepada pemilihan yang sia-sia dan menyesal di kemudian hari. Hak mengundi adalah eksklusif, bebas dan tidak boleh dipengaruhi oleh sesiapa pun, malahan setiap undi adalah rahsia.

Pemikir Islam terkemuka Dr. Yusof al-Qaradawi melihat peranan pengundi dan proses pengundian cukup penting dalam sistem demokrasi seperti yang diamalkan di Malaysia. Beliau berpandangan sehingga kita menemui satu sistem politik yang lebih baik daripada demokrasi, maka hendaklah kita memanfaatkan demokrasi sedia ada sebagai alternatif dan wahana untuk kebaikan umat dan negara Islam. Di sini membuktikan bahawa walaupun amalan demokrasi adalah ciptaan Barat, namun prinsipnya tidak pula bertentangan dengan Islam memandangkan wujudnya titik persamaan yang begitu erat dan saling berkait.

Sebelum itu, Malik Bennabi dalam banyak karyanya telah membicarakan secara tuntas berkenaan amalan demokrasi dan perspektif Islam di mana sarjana besar Islam ini melihat demokrasi dalam konteks yang diamalkan di Algeria mampu mewujudkan sebuah negara bangsa dan memberi kemaslahatan dalam usaha menegakkan Islam dalam segala aspek ekoran terdapat banyak proses dan prosedur amalan demokrasi yang tidak bertentangan dengan prinsip politik Islam. Hakikat ini telah memberi inspirasi kepada Rachid Ghannouchi di Tunisia dan Dr. Hassan Turabi di Sudan dalam usaha mereka menjadikan demokrasi sebagai medium dan teras kerajaan Islam di sana.

Terkini ialah scenario yang berlaku di Turki apabila Erdogan dan Abdullah Gul telah berjaya memecah tembok sekular tinggalan Mustafa Kamal Atatuk melalui amalan demokrasi yang sihat dan terpimpin sehingga Turki kini bukan lagi seperti Turki dahulu yang dianggap sudah lumpuh dan lemah. Melalui demokrasi kini rakyat Turki boleh mengamalkan Islam secara lebih terbuka dan tanpa sebarang halangan.

Malaysia melalui pendekatan Islam Hadhari kini megah di persada dunia sebagai sebuah negara Islam yang paling progresif dan dinamik telah membuktikan bahawa sistem demokrasi yang sedang diamalkan selama ini telah banyak membantu serta memandu umat Islam pada landasan yang sepatutnya. Dalam masa yang sama telah berjaya memperkukuhkan Islam itu sendiri sebagai agama rasmi negara biarpun agama lain bebas mengamalkan ajaran mereka masing-masing di negara ini tanpa sebarang halangan.

Realiti demokrasi ini cukup unik, menarik dan perlu dipertahankan walaupun ada usaha yang cuba merosakkannya melalui pelbagai cara. Biarpun begitu, berbekalkan pengalaman dan usia demokrasi di Malaysia yang sudahpun mencecah lebih 50 tahun di samping sebelas kali kejayaan gilang gemilang pilihan raya umum dilaksanakan, sudah cukup untuk mematangkan sistem demokrasi negara serta memimpin rakyat untuk membuat pilihan terbaik mengekalkan kepimpinan dan kerajaan sedia ada. Ini penting bagi memastikan segala perancangan dan plan strategik seperti RMK-9, NCER, WPI, SDI, ECER dan lain-lain lagi dilaksanakan sebaik mungkin pada masa hadapan.

Lebih penting lagi ialah survival Islam dan umat Islam juga bergantung kepada pilihan raya umum kali ini. Di samping itu bagi memastikan kebajikan rakyat akan lebih terbela, martabat dan maruah bahasa Melayu yang lebih dominan dan dihormati serta kedudukan bangsa Melayu akan lebih terjamin, maka pilihan raya umum kali ini cukup penting dan amat signifikan kepada kita semua. Kejayaan negara memacu koridor ekonomi, memantapkan struktur sosial dan kekukuhan sistem politik negara perlu dikekalkan dan tidak boleh sama sekali diperjudikan oleh pengundi di dalam pilihan raya kali ini.

Semua ini amat bergantung kepada kebijaksanaan serta keseriusan para pengundi pada 8 Mac nanti dan jika tersalah memangkah, akibatnya kita sendiri yang menanggung liabilitinya. Sehubungan itu para pengundi perlu ikhlas, komited dan nekad memilih calon yang terbaik, berwibawa dan bukannya termakan dengan janji-janji dan manifesto yang tidak rasional serta tidak masuk akal sama sekali. Di sini seluruh jentera parti, ahli komuniti, sanak saudara, ahli keluarga, rakan taulan, mahasiswa dan semua pihak perlu memainkan peranan penting dalam usaha memastikan kejayaan besar dalam PRU-11 yang lepas dapat diulangi semula. Slogan 'Selamat, Aman dan Makmur' mampu menjadi azimat kejayaan cemerlang PRU-12 kali ini jika kita bekerja keras ke arahnya. Selamat Mengundi!

Comments

Popular Posts