CONTOHI KEBIJAKSANAAN NABI YUSUF

Dunia kini sedang berhadapan dengan krisis makanan global yang begitu hebat dan menakutkan. Fenomena senyap yang telah lama memberikan isyarat ini di pandang sepi dan dianggap tidak penting ekoran sektor pengeluaran makanan dianggap sebagai bidang yang primitif dan tidak popular.

Pertanian bagi sesetengah negara telah diabaikan sejak sekian lama dan akibatnya kini dunia berdepan dengan kekurangan sumber makanan asasi. Pertubuhan Makanan dan Pertanian Amerika Syarikat menjangkakan 37 buah negara dunia akan berdepan dengan krisis bekalan makanan terburuk pada millinium ini.

Unesco dalam satu laporannya menyatakan harga beras dunia sejak lima tahun lalu meningkat sehingga tiga kali ganda. Manakala Jabatan Pertanian Amerika Syarikat pula dalam kenyataannya memberitahu kenaikan tersebut adalah tertinggi sejak dua dekad lalu, sedangkan produktivitinya semakin menurun sejak tahun 1980-an.

Sementara itu, menurut Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon bahawa krisis makanan dunia berada pada tahap serius dan boleh mengancam kempen membasmi kemiskinan sejagat. Beliau menyeru agar masyarakat dunia bertindak secara bersepadu bagi mengelak berlakunya implikasi politik dan keselamatan yang lebih besar daripada krisis ini.

Situasi ini jika tidak dikawal akan mewujudkan ketegangan yang boleh membawa kepada masalah kebuluran kronik, demonstasi, protes dan keganasan di serata dunia. Tindakan Thailand, Indonesia dan Vietnam yang merupakan periuk nasi utama dunia menghentikan eksport beras ke luar negara akan memburukkan lagi krisis yang sedang dihadapi ini.

Lebih menakutkan apabila Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) memberi amaran harga makanan yang melambung tinggi boleh membawa kepada kejatuhan kerajaan dan mencetus peperangan di mana setakat ini telah berlaku rusuhan besar-besaran di Haiti, Mesir dan beberapa negara lain akibat krisis ini. Demokrasi juga bakal terancam dengan fenomena terbaru ini jika krisis ini gagal ditangani.



Rujukan

Krisis berbahaya - IMF. Utusan Malaysia. 19 April 2008
Krisis makanan dunia cemas. Utusan Malaysia. 16 April 2008
2008 tahun bahaya. Kosmo. 17 April 2008

Comments

Popular Posts