MASJID LAMBANG KETAMADUNAN

Masjid juga merupakan mercu tanda ketamadunan dan kegemilangan umat Islam di seluruh dunia. Pembinaan Masjid diharapkan mampu meningkatkan mutu kehidupan masyarakat Islam di samping sebagai pusat ibadat dan penggerak aktiviti sosial serta ekonomi masyarakat. Ini adalah seiring dengan usaha kerajaan menyatupadukan ummah di semua peringkat menerusi pelbagai aktiviti yang dijalankan secara bersepadu.

Antara ciri dan elemen masjid bistari adalah pengisian program masjid dan aktiviti yang dilaksanakan di samping masjid boleh berdikari sendiri di mana pihak pengurusan masjid mampu mendapatkan sumber pendapatan menerusi aktiviti yang dijalankan untuk membiayai pengurusan masjid dengan menjalankan perniagaan atau sumbangan daripada umum tanpa memerlukan peruntukan kerajaan. Segala aktiviti yang dilaksanakan mestilah melibatkan segenap lapisan masyarakat serta memberi manfaat kepada pelbagai pihak seperti mewujudkan pusat dialisis, dana kebajikan, bantuan pelajar, yayasan dan beberapa aktiviti lain.

Persepsi dan perspektif bahawa masjid hanyalah sebagai tempat melaksanakan ibadah ritual semata-mata adalah salah dan menyeleweng daripada pengertian, fungsi serta status sebenar institusi berkenaan. Masjid juga bukanlah medan atau tempat untuk memecahbelah atau memporakperandakan masyarakat seperti yang berlaku di sesetengah tempat di negara kita sehinggakan Sultan Selangor dan Perak serta pemimpin di beberapa buah negeri terpaksa campurtangan memberi peringatan dalam hal ini.

Ini adalah kerana masjid merupakan pusat aktiviti umat Islam secara menyeluruh dan medan untuk menggembleng kreativiti, kemahiran, keupayaan umat Islam dan bukan hanya untuk kegiatan ibadah ritual sahaja. Pembangunan modal insan juga wajar bermula di sini dalam menjana dan mencanai pemikiran generasi muda di negara kita agar mereka tidak menyeleweng daripada landasan agama serta menjadi aset dan teras terpenting kepada pembentukan negara maju.

Atas kefahaman dan pandangan yang salah juga menyebabkan kita kerap kali melihat banyak masjid dan surau di negara ini yang hanya dibuka ketika tiba waktu solat sahaja dan akan ditutup semula selepas itu. Masjid seolah-olah dijadikan sekadar tempat khusus untuk ibadah solat fardhu lima waktu atau solat jumaat dan hari raya; kelas pengajian mingguan dan bulanan; majlis tahlil dan bacaan Yaasin pada malam Jumaat; sekali sekala diadakan kenduri kesyukuran atau kematian dan tidak lebih dari itu.

Realiti yang sedang berlaku ini hanya akan merencatkan prestij dan kredibiliti masjid yang sebenar sahaja jika dibiarkan berlarutan. Oleh demikian, pihak bertanggungjawab dan telah diberikan amanah untuk kepentingan dan pembangunan masjid perlu melakukan sesuatu untuk mengembalikan maruah dan kewibawaan masjid sepertimana yang dituntut agama. Masjid tidak boleh diperlakukan seperti kuil, tokong atau rumah ibadat agama lain yang hanya mementingkan ibadah ritual sahaja, tetapi institusi ini mesti diberi nilai tambah agar dapat berfungsi secara yang lebih berkesan dan rakyat mendapat manfaat daripadanya.

Jika faktor keselamatan dijadikan alasan kenapa masjid ditutup atau untuk mengelak berlakunya kecurian dan vandalisme, jawatankuasa masjid boleh menugaskan ahli atau jemaah masjid memastikan perkara berkenaan agar tidak berlaku dan untuk lebih mudah lagi ialah menggunakan khidmat pengawal keselamatan berbayar atau bergaji. Kos untuk membayar dan menyelenggara keselamatan atau kemudahan masjid boleh diambil dari dana tabung masjid hasil sumbangan orang ramai daripada dibiarkannya di dalam akaun bank sahaja tanpa digunakan.

Menjadikan institusi ini atau meletakkannya di kedudukan sedemikian rupa dan tidak melatakkannya pada kedudukan asal, hanyalah menghina ketinggian dan cubaan menafikan peranan dan fungsi sebenar masjid kepada masyarakat Islam dan bukan Islam di negara kita. Dalam pada itu, masjid juga boleh menjadi penjana utama ekonomi setempat seperti mewujudkan institusi koperasinya sendiri atau pusat perniagaan dan boleh menjalankan kegiatan ekonomi seperti membuka kedai runcit, pusat fotokopi dan alatulis, kedai dobi, kedai buku dan sebagainya di perkarangan masjid.

Bahkan masjid juga boleh membenarkan pembukaan klinik atau pusat kesihatan, pusat jagaan dan transit kanak-kanak dan taman asuhan kanak-kanak atau pusat tusyen pelajar sekolah rendah dan menengah bagi kemudahan masyarakat setempat di samping kelas pengajian atau aktiviti masjid sedia ada. Memandangkan hampir semua masjid berada di lokasi yang strategik seperti di tepi jalan dan tempat tumpuan, maka peluang ini perlu direbut dan tidak boleh dilepaskan begitu sahaja. Melalui pulangan dan hasil yang diperolehi bolehlah digunakan untuk tujuan pembangunan masjid dan ahli khariah.

Dengan jumlah lebih 10,000 masjid dan surau di negara ini, di samping sebagai pusat ibdah dan ekonomi umat Islam, institusi ini wajar dijadikan sebagai medan penjanaan sosial dan maklumat umat Islam memandangkan ia mempunyai jaringan dan rangkaian bijak yang sangat luas, kompetitif dan berpotensi. Masjid yang juga merupakan institusi terpenting umat Islam, mampu menjadi medan percambahan dan perkongsian ilmu, maklumat, teknologi dan sebagainya. Masjid perlu dijenama dan dijelmakan semula dalam bentuk serta realitinya yang sebenar.

Bagi memantapkan institusi masjid di seluruh negara, kewujudan e-masjid dan k-masjid umpamanya perlu direalisasikan segera. Masjid dan surau perlu seiring inovasi ICT dengan ledakan teknologi dan maklumat global. Jika dapat direalisasikan, maka imej dan integriti masjid dapat dilonjakkan pada tahap yang tertinggi serta berlakunya anjakan paradigma ahli jawatankuasa masjid, jemaah, ahli khariah dan sebagainya. Masjid akan lebih dihormati, dikunjungi dan dimeriahkan dengan pelbagai program dan aktiviti kemasyarakatan, ekonomi, ibadah ritual dan lain-lain lagi.

Institusi masjid wajar memiliki laman web, blog dan portal masing-masing agar jemaah, ahli kariah atau siapa sahaja mudah menghubungi pihak pengurusan dan pentadbiran masjid pada bila-bila masa dan di mana jua. Oleh demikian, AJK masjid mestilah celik computer dan ICT agar usaha murni ini dapat dilakukan segera. Memandangkan rata-rata AJK masjid hari terdiri daripada golongan muda dan berpelajaran, maka isu tidak tahu Komputer dan internet tidak timbul melainkan generasi tua yang boleh diberikan pengecualian.

Kemudahan laman web membolehkan ahli khariah dan jemaah serta orang ramai menyemak dan mengemaskini aktiviti dan program harian, mingguan, bulanan dan tahunan masjid. Inovasi blog pula membolehkan imam dan jemaah bertukar-tukar pandangan, informasi dan sebagainya pada bila-bila masa dan di mana jua. Manakala kewujudan portal hukum umpamanya memudahkan sesiapa sahaja merujuk atau bertanya soalan kepada imam dan ustaz yang bertanggungjawab.

Untuk itu ahli jawatankuasa masjid perlu memiliki alamat emel masing-masing agar jemaah dapat menghubungi dan berkomunikasi melalui medium berkenaan. Sebarang bentuk pengumuman, makluman dan hebahan berkenaan program masjid atau apa sahaja yang berkaitan boleh dilakukan melalui emel dan ini akan memudahkan semua pihak di mana maklumat akan sampai kepada sasaran dengan lebih cepat berbanding melalui penghantaran surat, pengumuman melalui pembesar suara, poster dan sebagainya.

Masjid juga wajar dilengkapi kemudahan zon Wi-Fi atau capaian Internet tanpa wayar secara percuma. Jika masjid mempunyai kemudahan Wi-Fi misalnya, jemaah boleh melayari laman web internet dengan mudah dengan hanya menggunakan telefon bimbit atau komputer riba sahaja ketika berurusan di masjid. Ini akan menarik lebih ramai anak mudah datang ke masjid dan orang ramai juga termasuk masyarakat bukan Islam serta jemaah luar khariah ataupun musafir dapat menggunakan kemudahan dan manfaat teknologi berkenaan.

Melihat kepada potensi besar yang ada pada Masjid maka persepsi kuno masjid sebagai tempat ibadah ritual sahaja sudah tidak relevan dan perlu diubah segera. Institusi ini perlu dibangunkan sejajar dengan perkembangan semasa dan ditingkatkan pada tahap yang sewajarnya. Semua pihak mesti berganding bahu, tenaga dan kepakaran untuk merealisasikan masjid sebagai hab maklumat, ekonomi dan sosial umat Islam. Masjid sebenarnya adalah simbol dan penanda aras kejayaan, kehebatan dan keunggulan umat Islam dulu, kini dan selamanya.

Comments

salam

apa pendapat saudara berkenaan "haram jual beli dalam masjid"
ada kaitan atau masalah jika kita nak menjalankan xtvt ekonomi di dalam masjid.
musykil jugak ni.
menarik isu yang dibangkitkan saudara. saya kena banyak membaca/bertanya lagi berkenaan perkara ini.

Popular Posts