MEMBUDAYAKAN AL-QURAN DALAM KEHIDUPAN

Penganjuran Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan yang sudah masuk kali ke-51 yang hampir seusia dengan umur kemerdekaan negara membuktikan komitmen tinggi berterusan dan agenda besar kerajaan ke arah mendaulat serta menjadikan Al-Quran sebagai aset terpenting umat Islam serta menjadikannya sebahagian daripada proses transformasi negara.

Dengan tema Menjana Ummah Gemilang, kali ini seramai 27 peserta qari dan qariah dari seluruh pelosok negara menjadi duta kecil negeri masing-masing di dalam majlis tilawah kali yang dilihat cukup signifikan dan mengujakan dalam usaha kerajaan membudayakan Al-Quran di dalam kehidupan seharian serta pembangunan negara.

Jumlah kehadiran orang ramai pada malam perasmian yang mencecah hampir 10,000 orang sangat memberangsangkan dan merupakan momentum yang positif kepada penganjuran majlis tilawah kali ini. Ini juga adalah petanda baik dan kesan tarikan Al-Quran itu sendiri kepada masyarakat yang senantiasa menjadikan kitab unggul itu sebagai rujukan dan panduan hidup.

Melihat kepada pengaruh, kepentingan dan keakraban Al-Quran kepada ummah hari ini dan pada masa akan datang maka usaha dan perancangan yang sistematik serta holistik perlu disediakan dan diperkukuhkan lagi bagi memastikan wadah serta landasan perlembagaan umat Islam ini kekal relevan dan praktikal sepanjang zaman tanpa kompromi.

Pengenalan program perdana blueprint pemantapan dan pengukuhan tulisan Jawi, bahasa Arab dan Fardu Ain (J-Qaf) di sekolah rendah dan penerbitan rancangan realiti Akademi Al-Quran (AQ) serta beberapa program lagi berkaitan umpamnya adalah usaha bijak yang sangat mengagumkan dan dilihat telah mencapai objektifnya biarpun terlalu baru diperkenalkan di negara kita.

Program J-Qaf yang berusia tiga tahun telah berjaya melahirkan produk modal insan serba boleh dan mahir dalam empat perkara asas iaitu tulisan jawi, Al-Quran, bahasa Arab dan fardu ain biarpun masih berada di sekolah rendah lagi. Menariknya ialah bagaimanakah agaknya pencapaian mereka apabila generasi Al-Quran ini melangkah masuk ke sekolah menengah dan seterusnya ke peringkat yang lebih tinggi?

Sudah tentu cita-cita dan impian ibu bapa untuk melihat zuriat mereka dapat menguasai empat nilai tambah nilai dapat direalisasikan melalui program mega J-Qaf ini. Jika dahulu ibubapa terpaksa menghantar anak-anak ke sekolah aliran agama yang mungkin agak berjauhan dengan kos yang agak tinggi, namun dengan kemudahan dan peluang yang ada ini membolehkan kanak-kanak hari ini memperolehinya secara percuma.

Di samping itu kala kita dihidangkan dengan pelbagai rancangan dan siri realiti di banyak saluran televisyen yang sememang tidak mendatangkan sebarang faedah dan tumbuh umpama cendawan selepas hujan, maka kehadiran AQ sebagai rancangan realiti alternatif bagaikan orang mengantuk disorong bantal dalam keadaan kita begitu gersang dan ketandusan rancangan dan siri realiti bercorak keagamaan serta keintelektualan.

Malaysia juga dikatakan merupakan antara beberapa negara di dunia yang mengadakan rancangan realiti sedemikian yang langsung tidak bermotifkan keuntungan dan populariti sahaja. Keunikan dan kepelbagaian bentuk bacaan serta ilmu Al-Quran yang ditunjukkan oleh peserta di dalam siri AQ yang sudah masuk ke tahun ketiga diharapkan mampu melonjak minat, keprihatinan dan keseriusan kita kepada Al-Quran sepanjang masa.

Tambahan pula dalam keadaan dunia yang serba mencabar dan tanpa sempadan ini, kita sepatutnya perlu memperbanyak dan mempertingkatkan lagi produk realiti dan aktiviti teras bagi memperkasakan Al-Quran di dalam misi masyarakat serta memastikan segala ajaran yang terkandung di dalamnya dapat dipraktikkan semaksimanya. Ini adalah kerana Al-Quran yang sangat komprehensif perlu dibaca, difahami, dihayati dan diterjemahkan di dalam realiti kehidupan seharian kita.

Comments

Popular Posts