RASUAH POLITIK, POLITIK WANG...MUSUH POLITIK NO. 1

Rasuah politik, politik wang atau apa jua istilah yang seangkatan dengannya adalah amat menjijikkan dan jika amalan buruk ini dibenarkan terus berlaku boleh memberi kesan yang amat negatif kepada bangsa dan negara. Dalam apa jua keadaan sekali pun, rasuah tidak boleh sama sekali dibiarkan berleluasa dan pelakunya mestilah dihadapkan ke muka pengadilan untuk diadili.

Realiti rasuah politik yang sedang berlaku di dalam pemilihan parti ketika ini dilihat sangat membimbangkan semua pihak lebih-lebih lagi masalah sosial ini semakin merebak sehinggalah ke peringkat akar umbi dan pembuat dasar parti. Gambaran yang ditunjukkan dalam beberapa laporan dan kenyataan media baru-baru menunjukkan amalan rasuah politik semakin menjadi-jadi dan seolah-olah tidak terkawal.

Amalan rasuah yang merupakan musuh nombor satu parti politik, jika dibiarkan terus bermaharajalela boleh menjahanamkan sesebuah institusi politik yang telah lama terbina. Ini adalah kerana rasuah seumpama anai-anai yang memakan sedikit demi sedikit binaan konkrit yang akhirnya akan meruntuhkan sesebuah bangunan tersebut tanpa kita sedari. Ketika itu usaha memperbaikinya sudah terlambat dan ketinggalan.

Gejala politik wang yang semakin mengganas ini mudah merebak apabila ahli dan parti politik lemah serta terlalu mengejar imbuhan materialistik. Melalui landasan rasuah yang parah, jika dipandang ringan akan melahirkan generasi pemimpin yang mundur, tidak berkualiti, kurang karisma dan bermata duitan. Jentera wang akan digunakan secara sewewenangnya untuk mengejar jawatan, membeli pengaruh dan akhirnya mewujudkan sebuah kepimpinan atau kerajaan yang korup.

Tambahan pula, keburukan dan kejelekan rasuah hanya akan menyekat hak serta potensi pemimpin yang berwibawa serta bersih untuk naik ke atas dan memberi perkhidmatan politik yang terbaik kepada parti serta ahli. Pemimpin atau ahli politik yang tidak berduit dan hanya berbekalkan semangat, keikhlasan dan rela berkorban ini akan menjadi mangsa keadaan kepada kerakusan pelaku politik rasuah yang kejam dan tidak berperikemanuasiaan.

Pemimpin yang jujur dan amanah juga akan tertinggal di belakang atau dipancung karier politiknya seawal pemilihan di peringkat cawangan lagi jika masyarakat politik sudah hilang pertimbangan dalam memilih antara permata dan kaca, serta mengutamakan kebendaan dan habuan daripada kualiti kepimpinan yang mulia. Apabila politik wang terus berkuasa dan berakar umbi maka saat kehancuran pasti akan menimpa sesebuah parti yang leka dan alpa.

Ini adalah kerana survival sesebuah parti politik bergantung kepada tahap, prestasi dan asas kepimpinan yang tinggi, produktif, relevan dan setia berpegang teguh kepada perjuangan asal serta terus berada di landasan yang betul. Oleh yang demikian, amat menakutkan jika institusi politik boleh tumbang dengan asakan dan pukulan rasuah politik yang semakin membarah dan merebak di dalam arena politik di negara kita.

Dlam perkembangan semasa penahanan seorang bakal Ketua Bahagian di Negeri Sembilan di bawah Akta Pencegahan Rasuah 1997 ketika memberi sogokan RM500 kepada ahli bahagian berkenaan untuk mengundinya kena pada masanya dan perlu digiatkan lagi usaha murni berkenaan. Penahanan Naib Ketua bahagian itu adalah kes pertama dakwaan politik wang membabitkan calon bertanding bagi pemilihan kali ini.

Sehubungan itu, semua parti politik diminta mengemukakan maklumat dan bukti yang kukuh dan bukan sekadar surat layang berhubung dakwaan politik wang pada mesyuarat cawangan dan bahagian yang telah, sedang dan akan berlangsung bagi memudahkan siasatan Badan Pencegah Rasuah (BPR). Laporan yang diterima BPR setakat ini menunjukkan gejala rasuah memang berlaku dalam pemilihan parti walaupun bilangannya kecil.


RUJUKAN

‘Rasuah memang berlaku’, Berita Harian, 5 Ogos 2008
‘Ahli, pemimpin jangan terjebak rasuah politik’, Berita Harian, 5 Ogos 2008

Comments

Popular Posts