JANGAN JADI SEPERTI KACANG LUPAKAN KULIT


Setiap tahun ribuan pelajar dihantar keluar negara untuk menyambung pelajaran di sana seperti di Amerika Syarikat, United Kingdom, Australia dan sebagainya. Namun begitu selepas tamat pengajian tidak semua pelajar tajaan pulang berkhidmat di dalam negara kerana terdapat segelintir lulusan luar negara mengambil tindakan tinggal lebih lama dan bekerja di sana atau terus mendapatkan kerakyatan negara berkenaan.

Pelbagai alasan diberikan oleh mereka seperti untuk bekerja sementara dan mengumpul wang sebanyak mungkin bagi keperluan selepas tamat pengajian serta untuk membayar hutang pinjaman pelajaran yang besar. Di samping itu, dapat membantu keluarga di tanahair kerana gaji yang diterima sangat lumayan serta di sana juga, mereka dapat menyediakan pendidikan dan penbelajaran terbaik kepada anak-anak.

Mereka juga berpendapat dengan bekerja di sana dapat mencari pengalaman, kemahiran dan pendedahan baru serta lebih canggih dan sofistikated yang tidak terdapat di Malaysia dan sebagainya. Ini adalah nilai tambah, kelebihan dan sesuatu yang sangat bermanfaat sekembali mereka ke tanahair nanti dan ianya boleh diaplikasikan di dalam sektor perkhidmatan dalam negara.

Walaupun terikat dengan perjanjian pinjaman dan peraturan yang ditetapkan di samping rayuan pihak kerajaan meminta mereka pulang, masih ada sebahagian kecil di kalangan lulusan luar negara ini berdegil, ingkar, cuai dan gagal pulang ke tanahair. Bermacam-macam helah dan sebab diberikan sebagai menjustifikasikan tindakan mereka tinggal dan bekerja di luar negara tanpa menghiraukan harapan dan keperluan negara sendiri.

Mereka umpama pepatah Melayu seperti kacang lupakan kulit yang lebih mementingkan diri sendiri daripada misi negara dan perlakuan ini sangat tidak patriotik. Modal insan ini sangat berharga dan negara kerugian besar sama ada dari segi kos, masa dan potensi tenaga kerja jika pelajar luar negara tidak balik atau berminat berkhidmat di tanah air sendiri. Keadaan ini sangat mengecewakan dan langkah memanggil mereka pulang perlu dipergiatkan lagi. Sesungguhnya hujan emas di negeri orang, hujan batu di negara sendiri.

Biarpun begitu, ekoran masalah kegawatan ekonomi dunia yang melanda di kebanyakan negara, ramai di kalangan golongan cendekiawan, ahli akademik dan pakar sains di luar negara yang bekerja di sana yang berkemungkinan diberhentikan kerja atau berminat untuk pulang ke negara wajar dipanggil balik untuk berkhidmat di institusi pengajian tinggi (IPT) negara ini.

Dengan pengalaman, kepakaran dan pendedahan yang diterima selama ini di sana, mereka juga boleh ditempatkan di mana-mana institusi dan agensi yang berkaitan. Kerajaan dalam perkara ini boleh menawarkan kemudahan dan imbuhan menarik untuk menarik perhatian dan minat serta bagi membolehkan mereka sedia berkhidmat dan mencurah bakti terutamanya dalam bidang-bidang kritikal yang negara kekurangan pakar.

Namun begitu, menurut Presiden Alumni Doktor Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Haron Ahmad, pelajar dan doktor perubatan umpamanya yang mendapat biasiswa atau tajaan daripada kerajaan harus pulang ke tanah air untuk berkhidmat di sini tanpa perlu meminta sebarang keistimewaan mahupun gaji yang lebih tinggi.

Kepulangan mereka ke tanah air adalah tugas dan janji yang perlu ditunaikan selepas menerima bantuan kerajaan berbanding orang lain sepanjang mengikuti tempoh pengajian di luar negara. Pakar atau sesiapa sahaja yang berkhidmat di luar negara tidak perlu dipujuk untuk pulang sebaliknya adalah menjadi tanggungjawab dan amanah mereka sendiri untuk berbakti kepada negara.

Dalam hal ini, gaji bukan alasan utama untuk pulang kerana mereka perlu faham apabila mendapat tajaan daripada kerajaan seharusnya mereka balik untuk berkhidmat dengan kerajaan bukan meminta gaji yang lebih dan pelbagai keistimewaan lain. Mereka juga tidak boleh samakan gaji di luar negara dengan mengambil kira nilai tukaran wang sebagai alasan kerana taraf hidup di sini dan luar negara berbeza sama sekali.

Negara juga sebenarnya tidak mengalami kekurangan pakar, sebaliknya ramai golongan itu yang tertumpu di kawasan bandar dan berhijrah ke sektor swasta. Ini adalah kerana sektor berkenaan menyediakan pakej menarik seperti gaji yang lumayan, peluang kenaikan pangkat yang cepat, imbuhan dan ganjaran yang besar serta banyak lagi tawaran yang menjamin masa hadapan yang boleh dipertimbangkan oleh kerajaan.

Rujukan
Ahli akademik luar negara dipanggil balik – Khaled, Utusan Malaysia, 21 Disember 2008
Doktor tajaan kerajaan harus pulang berkhidmat, Utusan Malaysia, 22 Disember 2008

Comments

Popular Posts