WAJIB PERTAHAN BUMI PALESTIN



Angka kematian lebih 400 orang dan mangsa yang tercedera semakin meningkat dari hari ke hari adalah fenomena terbaru rakyat Palestin menyambut tahun baru 2009 di sana. Jika di seluruh dunia meriah dengan tembakan bunga api dan berpesta hiburan di serata jalan, tetapi rakyat Palestin dilontar dengan bom dan serangan jet bertalu-talu. Serangan rejim Israel itu harus dikutuk kerana telah mengorbankan orang awam dan bertentangan dengan prinsip undang-undang antarabangsa, Konvensyen Geneva dan resolusi Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB).

Sifat kebinatangan Israel semakin menjadi-jadi dan terus memperlakukan Palestin dan penduduknya seperti binatang peliharaan mereka yang boleh dibuli serta disiksa begitu sahaja. Kereta perisai, kereta kebal dan gerombolan skuad tentera darat negara Yahudi itu siap siaga berada di sempadan Gaza dan bersedia melakukan pencerobohan di bumi suci umat Islam, Kristian dan Yahudi itu manakala bedilan jet pejuang Israel terus mengganas melakukan pembunuhan ke atas penduduk tidak berdosa Palestin.

Sikap suka bermuka-muka, kejam dan tidak berperikemanusiaan itu membuktikan Israel sentiasa dahagakan darah rakyat Palestin sejak dahulu lagi, dan serangan kali ini sudah diduga Palestin. Tambahan pula segala tindak tanduk negara zionis itu mendapat sokongan padu Amerika Syarikat (AS), Britain dan negara besar lain yang sememangnya bersedia membantu Israel jika diapa-apakan oleh negara lain.

Pemimpin Israel mendakwa serangan ke atas Palestin ketika ini adalah tindakan balas kepada bedilan roket hampir setiap hari oleh pejuang Palestin di Gaza yang diperhebatkan selepas gencatan senjata selama enam bulan tamat. Sedangkan pada hakikatnya Hamas dan pejuang Palestin lain yang dianggap sebagai pengganas oleh AS, sekutu kuat Israel dan beberapa negara Barat lain, tidak melakukan sebarang serangan bunuh diri terhadap Israel sejak Januari 2005 lagi.

Sebelum ini Gerakan Intifada atau penentangan besar-besaran pertama ke atas Israel tercetus pada 1988, diikuti dengan perjanjian damai Oslo 1993, yang memberi sedikit autonomi kepada rakyat Palestin menerusi pembentukan Pihak Berkuasa Palestin. Selanjutnya, Intifada kedua pula tercetus pada 2000 dan berakhir kira-kira tiga tahun kemudian. Namun, kekejaman puak zionis terhadap masyarakat Islam Palestin tidak pernah reda sehingga ke hari ini bahkan semakin membarah.

Ekoran itu, menurut Pengarah Pusat Kecemerlangan Palestin (PACE), Prof. Madya Dr. Hafidzi Mohd. Noor, di samping diserang bertubi-tubi oleh pihak Israel ke atas Palestin ketika ini di mana sejak sebelum itu lagi, warga Palestin turut berdepan dengan ketiadaan transaksi masuk atau keluar bekalan makanan, kecuali yang sangat asas dan itu pun sangat minimum dan sebahagian besarnya adalah melalui ehsan agensi PBB sahaja.

Sebagai gambaran, suri rumah di Semenanjung Gaza hanya membelanjakan 10 peratus daripada perbelanjaan mereka sebelum ini. Contohnya, kalau sebelum ini suri rumah membelanjakan RM100 seminggu, kini mereka hanya belanja RM10 seminggu. Beginilah buruknya rupa hukuman dan kekejaman Israel terhadap rakyat Palestin yang terus menerus diperlakukan seperti pelarian di negara tumpah darah mereka sendiri.

Demikian juga, Israel turut menyekat bekalan klorin yang mana sebelum ini Palestin sudah pun berhadapan dengan krisis air yang teruk. Klorin penting kerana digunakan untuk merawat air minuman warga Palestin kerana ia membunuh bakteria bagi membekalkan air bersih. Tambahan pula, apabila Israel sebelum ini menyekat bekalan minyak, telaga-telaga air di Palestin sudah tidak boleh digunakan lagi kerana telaga ini menggunakan pam yang memerlukan tenaga elektrik untuk berfungsi.

Dilaporkan juga kira-kira satu pertiga (1/3) daripada pam tidak berfungsi yang bermakna 1/3 daripada penduduk Palestin tidak mendapat bekalan air bersih dan dari segi kesihatan pula, setakat Januari 2008 kira-kira 75 pesakit mati akibat peralatan hospital tidak berfungsi. Ini adalah kerana alat-alat seperti bantuan pernafasan, mesin hemodialisis dan inkubator semuanya tidak berfungsi kerana ketiadaan bekalan elektrik yang sengaja dipotong oleh Israel.

Berikutan itu, ramai pemimpin negara Islam dan tokoh agama menyeru agar penduduk Muslim di seluruh dunia supaya mempertahankan Palestin daripada serangan Israel di Gaza. Ini termasuklah semua pejuang di Palestin dan semua orang Islam yang beriman di seluruh dunia perlu mempertahankan bumi suci ini kerana terdapat sekian ramai wanita yang tidak berupaya mempertahankan diri mereka, kanak-kanak dan rakyat Gaza dengan apa cara sekali pun.

"Sesiapa yang terkorban dalam perjuangan ini adalah dianggap sebagai mati syahid," televisyen kerajaan Iran memetik fatwa tokoh pemimpin agama mereka sebagai berkata.

Sehubungan itu, sebagai umat Islam, kita wajib bersatu padu mempertahankan bumi Palestin daripada terus dilanyak dan diperkotak-katikkan oleh kuasa besar dan Israel kerana bumi Palestin adalah bumi para anbiyak. Bumi anbiyak ini jugalah tempat israknya Rasulullah s.a.w. dan bermulanya mikraj baginda seperti yang digambarkan di dalam al-Quran. Tambahan pula, bumi Palestin ini juga merupakan tempat nabi-nabi dan rasul-rasul berhimpun di malam Israk dan Mikraj tersebut.

Peristiwa agung ini dirakamkan melalui firman Allah SWT yang bermaksud: "Maha suci Allah yang membawa hamba-Nya pada malam hari dari Masjidil Haram di Makkah hingga ke Masjid Aqsa di Palestin yang diberkati sekelilingnya untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Allah jugalah yang amat mengetahuinya." (Maksud surah al-Isra': ayat 1)

Mungkin juga ada yang tertanya-tanya mengapa kita sebagai umat Islam perlu bangkit mempertahankan Palestin pada bila-bila masa dan kenapa pula negara Islam lain begitu sensitif dengan isu yang menimpa Palestin serta mengapa perlu kita beriya-iya menghentikan serangan dan penindasan ini. Sedangkan umat Islam lain juga diserang dan berhadapan dengan peperangan serta berada dalam keadaan serba kekurangan seperti di Somalia, Sudan dan sebagainya.

Namun keadaan di sana sangat berbeza. Ini adalah kerana bumi Palestin dianggap suci dan diberkati kerana terdapatnya Masjid al-Aqsa, sebuah masjid yang menjadi qiblat pertama orang Islam sebelum Kaabah di Mekah dan merupakan masjid ketiga paling suci bagi umat Islam selepas Baitullah dan Masjid Nabawi di Madinah di mana ganjaran kepada mereka yang bersolat di masjid ini akan mendapat 500 kali ganda pahala.

Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW bersabda: "Solat di Masjidil Haram adalah sama dengan 100,000 kali solat (ditempat lain), dan solat di masjid ku (di Madinah) adalah sama dengan solat 1000 kali, dan solat di Baitul Maqdis adalah sama dengan 500 kali solat". (Hadis Riwayat at-Tabarani)

Oleh yang demikian, seperti mana kita wajib mempertahankan Baitullah dan Masjid Nabawi jika diserang atau diapa-apakan, maka demikianlah juga bumi Palestin yang terletaknya Baitul Maqdis yang menjadi rebutan tiga agama samawi. Palestin juga adalah lambang survival umat Islam yang menuntut tanggungjawab akidah dan kemanusiaan umat Islam di seluruh dunia. Untuk itu, umat Islam tidak boleh berpeluk tubuh dan mengambil sikap tunggu dan lihat sahaja tanpa sebarang tindakan.

Sebagai simbolik persaudaraan seislam dan semangat hijrah yang masih panas, kita perlu bangkit membela dan melindungi bumi Palestin daripada sebarang pencerobohan, tekanan serta penganiayaan pihak yang tidak bertanggungjawab. Peperangan dan sebarang bentuk sekatan dan tekanan perlu dihentikan segera serta hak warga Palestin mesti diserahkan kembali atas prinsip demokrasi dan toleransi. PBB mesti mengadakan gencatan senjata segera dan menamatkan semua operasi ketenteraan bagi menyenangkan kerja-kerja dan penyampaian bantuan kemanusiaan kepada penduduk.

Antara lain yang boleh dilakukan jika Israel masih berdegil ialah dengan memboikot segala produk yang mempunyai jaringan serta pertalian ekonomi dengan Israel dan sekutu rapatnya sebagai tanda protes dan benci segala tindakan Israel selama ini. Umat Islam juga wajar mencari jalan dan mekanisme menyalur dana dalam bentuk kewangan, pendidikan, bantuan perubatan, psikologi, kaunseling dan sebagainya kepada penduduk Palestin yang kini semakin melarat.

Negara Islam juga digesa memutuskan sebarang bentuk hubungan diplomatik atau mengadakan hubungan dua hala serta kerjasama politik dan ekonomi dengan Israel agar mereka menghentikan segera keganasan yang sedang berleluasa. Masyarakat dunia tanpa mengira perbezaan ideologi dan bangsa juga perlu mengutuk sekeras-kerasnya tindakan yang tidak berperikemanusiaan ini. Penghantaran segera pasukan petugas kemanusiaan PBB perlu diusahakan segera bagi meringankan kesengsaraan rakyat Palestin di Semenanjung Gaza.

Tindakan Israel menyerang Genting Gaza hanya akan meningkatkan lagi kebencian umat Islam khususnya penduduk Palestin terhadap rejim tersebut. Pertubuhan dunia seperti PBB dan negara OIC perlu mengambil tindakan segera menyalurkan bantuan dalam apa juga bentuk untuk memastikan rakyat Palestin terus mendapat pembelaan yang sewajarnya. Bantuan dalam bentuk kewangan, perubatan dan makanan yang disalurkan melalui kerjasama dengan NGO, diharap ia dapat mengurangkan penderitaan penduduk Palestin.

Ini adalah juga sebagai tanda manifestasi amanah serta tanggungjawab akidah dan kemanusiaan kita kepada Palestin dan warganya. Sabda Rasulullah s.a.w: "Peumpamaan orang-orang yang beriman itu pada kasih-sayang, rasa belas dan ikatan sesama mereka adalah umpama satu jasad, sekiranya satu anggota jasad merasai kesakitan maka yang seluruh jasad juga akan turut merasai sakit." (Hadis Riwayat Muslim)

Kita juga tidak boleh sama sekali berputus asa berjuang untuk Palestin. Umat Islam seluruhnya mesti kuat dan tinggi martabatnya seperti ditegaskan al-Quran maksudnya: “Dan janganlah kamu berasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan jangan kamu berduka cita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang yang (sungguh-sungguh) beriman.” (Surah Ali ‘Imran: 139)

RUJUKAN

Jangan putus asa berjuang untuk Palestin, Utusan Malaysia, 4 Mac 2008
'Muslim wajib pertahan wilayah Gaza', Berita Harian, 28 Disember 2008
Israel terus mengganas, korban meningkat 374 orang, Utusan Malaysia, 31 Disember 2008
Tindakan Israel tingkatkan kebencian, Utusan Malaysia, 1 Januari 2009
Yayasan Perang desak Israel henti serang Gaza, Utusan Malaysia, 1 Januari 2009
Israel bom Gaza pada tahun baru, Berita Harian, 2 Januari 2009
Jet tempur Israel bedil masjid di Gaza, Berita Harian, 3 Januari 2009

Comments

. said…
Saudara,

Teruskan perjuangan. Insya-Allah doa dan usaha kita akan membuahkan hasil.
Azhar said…
Asmkm,
Bagus artikel sdr. teruskan perjuangan menegakkan isu Palestin. Sila lihat web dibawah. Cukup menarik usaha2 yg dilakukan pemuda2 dari NGO HALUAN ini.

http://haluanpalestin.haluan.org.my/
Salam,

Saudara Norizan dan Azhar,

terima kasih atas kunjungan saudara berdua dan komen yang sangat menyakinkan.

Popular Posts