BERSEDIA HADAPI FENOMENA EL NINO


Malaysia bakal berdepan dengan fenomena El Nino yang membawa perubahan cuaca panas menyebabkan kemarau dan realiti fenomena alam tersebut sememangnya tidak dapat dielakkan. Ianya dijangka dapat dirasa mulai Ogos ini selepas Jabatan Meteorologi mengesahkan cuaca panas dan kering yang melanda negara ketika ini akan berlanjutan sehingga September nanti.

Situasi ini boleh dirasai sendiri oleh mereka yang kerap memandu di jalan raya misalnya atau bidang kerja yang sentiasa terdedah dengan pancaran matahari seperti petani, nelayan, buruh binaan dan sebagainya di mana tahap pemanasannya agak luar biasa dan boleh menyebabkan rasa tidak selesa.

El Nino juga dijangka memberi impak negatif kepada sektor perindustrian, pelancongan dan pertanian di seluruh negara terlibat. Fenomena serius ini turut dijangka mampu memberi kesan global kepada kehidupan seluruh dunia, termasuklah corak perubahan iklim di kebanyakan lokasi terutamanya di kawasan Tropika.

Namun begitu, fenomena El Nino yang akan berlaku dijangka berada dalam julat pemanasan yang terkawal dan langkah proaktif bagi mengurangi faktor-faktor yang boleh menjadi petunjuk kepada peningkatan pemanasan cuaca perlulah dilakukan segera. Sebagai langkah pencegahan, pembakaran terbuka umpamanya perlu dipantau dan dielakkan memandangkan ianya boleh memudaratkan lagi pemanasan cuaca.

Oleh itu, semua pihak perlu melaksanakan tanggungjawab sosial masing-masing dan merealisasikan amanah menjaga bumi bagi memelihara serta memastikan kualiti alam sekitar terjamin. Kurangnya kesedaran dalam menjaga alam sekitar hanya akan menyebabkan negara terdedah kepada pelbagai bencana alam termasuklah fenomena El Nino dan pemanasan global.

Ketika ini kesan daripada pemanasan cuaca kini sudah mula dirasai apabila beberapa kawasan di Semenanjung dilanda jerebu. Kualiti udara di kebanyakan kawasan di seluruh negara pada masa ini merosot dengan Indeks Pencemar Udara (IPU) direkodkan antara 51 hingga 100. Ibu bapa juga dinasihatkan jangan biarkan anak-anak bermain atau berkeliaran di luar rumah dan kalau perlu pakai penutup mulut.

Rakyat di negara ini juga disaran berjimat cermat dan elakkan pembaziran penggunaan air ketika negara bakal berhadapan fenomena El Nino. Persediaan dan persiapan bagi memastikan jaminan bekalan air bersih mencukupi sepanjang fenomena itu perlu dilakukan segera agar tidak berdepan dengan krisis air. Kawasan tadahan seperti tasik yang menjadi sumber bekalan sampingan juga boleh menyusut beransur-ansur akibat cuaca kering.

Oleh itu, apa yang paling dibimbangkan ketika ini ialah kemungkinan berlakunya proses pengewapan serius dan lebih pantas akibat fenomena ini, yang boleh menyebabkan kehilangan air secara tidak sedar. Jika ini berlaku, negeri-negeri berhadapan masalah kerana kehilangan air bukan lagi berpunca daripada penggunaan berlebihan sebaliknya pengewapan ketara.

Laporan Pusat Mereorologi ASEAN (ASMC) sehingga 7 Jun lalu juga menunjukkan terdapat 125 titik panas ketika ini dikesan di Malaysia selain terdapat peningkatan di Sumatera dan Kalimantan, Indonesia. Untuk itu, rakyat perlu berjimat-cermat menggunakan air di samping mengurangkan aktiviti yang boleh menyumbang kepada peningkatan pemanasan cuaca.

Perubahan iklim turut mendatangkan implikasi buruk terhadap kesihatan manusia di mana pelbagai penyakit terutamanya jangkitan kuman muncul disebabkan keadaan cuaca yang berubah-ubah. Penyakit sensitif iklim seperti seperti malaria, kolera dan denggi dikatakan meningkat semasa fenomena El-Nino sekitar tahun 1997/98 di mana negara pernah mencatatkan suhu maksimum sehingga 41 darjah celsius.

Fenomena gelombang panas juga boleh memudaratkan kesihatan khususnya kepada pesakit jantung, respiratori dan warga emas. Malahan jerebu yang juga mempunyai kaitan dengan fenomena ini boleh menyebabkan penyakit seperti serangan asma, gangguan mata dan jangkitan saluran pernafasan (URTI).

Kekurangan bekalan air akibat kemarau pula menyebabkan penjagaan kebersihan diri, premis dan makanan tidak dapat dilakukan dengan baik. Sehubungan itu, ketika berlakunya fenomena cuaca panas dan kering ini, orang ramai dinasihatkan supaya mengamalkan pemakanan seimbang dan meminum air dengan lebih kerap serta sentiasa menjaga kesihatan badan bagi mengelak sebarang kemungkinan berlaku.

Rujukan

Abdul Rahman Mahmud, 2009. Semarakkan semangat sayangi bumi. Utusan Malaysia, 5 Jun

Bijak guna air hadapi El Nino, Utusan Malaysia, 11 Jun 2009
Malaysia bakal dilanda El Nino, Utusan Malaysia, 10 Jun 2009
Fenomena panas beri kesan kesihatan, Utusan Malaysia, 12 April 2007

Laman web: http://en.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o-Southern_Oscillation

Comments

Popular Posts