TV MEDAN DAKWAH BERKESAN


Dimensi dakwah dalam konteks realiti hari ini perlu diperluaskan skop dan aspeknya ke arah menterjemahkan Islam secara yang lebih konsisten, lebih-lebih lagi ketika dunia ketika ini sedang berhadapan dengan segala macam cabaran, konflik serta halangan yang sentiasa berubah, kompleks dan di luar jangkaan. Untuk itu, Islam perlu diperjelas dan diperkasakan lagi melalui perspektif dakwah yang dilaksanakan secara konstruktif dan mampu mencetuskan inovasi serta idea baru.

Sehubungan itu, cadangan dan usaha mewujudkan stesen TV Islam pertama di negara ini tidak lama lagi adalah langkah bijak yang tepat pada masanya dan merupakan titik tolak kepada proses transformasi serta islamisasi semua rangkaian TV dan media di Malaysia secara sistematik. Ini juga membuktikan TV mampu menjadi saluran dan medium dakwah yang berprestij melalui media elektronik yang berkesan memandangkan hampir setiap rumah di negara ini memiliki kotak TV.

Ironinya, TV yang sebelum ini seringkali dikaitkan dengan kesan dan pengaruh negatif kepada penonton terutamanya kanak-kanak dan pelajar sekolah melalui kajian dan penyelidikan akademik, namun kini dengan potensi TV sebagai wadah serta slot dakwah yang eksklusif, mampu mengubah dan menganjak paradigma penonton kerana ia boleh disalurkan kepada aktiviti serta rancangan yang berfaedah, berkualiti, tidak membuang masa dan yang paling penting mematuhi piawaian serta peraturan Syariah.

Sehubungan itu, kerjasama dan gabungan rangkaian stesen tv swasta dan kerajaan juga perlu digalakkan bagi mewujudkan sebuah konsortium TV dan media Islam yang lebih besar, berpengaruh dan mampu menyediakan kepelbagaian pilihan kepada penonton untuk mempelajari, menekuni serta menghayati ajaran dan amalan Islam secara yang lebih pragmatik serta praktikal melalui rancangan, pendekatan, program dan pengisian TV Islam yang produktif kelak.

Secara kolektifnya, TV Islam wajar dijadikan sebagai rangkaian memperkasa akidah umat Islam melalui aspirasi tauhid yang lebih kental lagi utuh. Di samping itu juga dengan kemudahan yang ada nanti, maka TV Islam juga sebagai media alternatif boleh bertindak sebagai stesen sehenti kepada komuniti bukan Islam umpamanya untuk mengenali dan mendekati Islam secara lebih dekat melalui pendekatan dakwah yang mesra, matang serta positif.

Di samping TV Islam sebagai medan dakwah dan saluran informasi berkenaan Islam secara holistik, ianya juga wajar dijadikan sebagai salah satu forum yang dapat mewujudkan lebih banyak bahan penyiaran berbentuk pendidikan, ekonomi, sukan, kebudayaan, perpaduan kaum, teknologi, sains dan sebagainya agar masyarakat bukan Islam dapat melihat realiti sebenar yang tidak jumud, malahan dinamik dan serba boleh dalam apa jua keadaan.

Tambahan pula sebagai sebuah rangkaian TV berbentuk khidmat masyarakat, stesen rakyat dan keagamaan khususnya, maka modus operandinya perlulah tidak terlalu mengejar keuntungan dan berusaha memperbagaikan isu kandungan rancangan agar sejajar dengan kehendak Islam serta tidak pula bertentangan dengan prinsip-prinsip Syarak umum dalam al-Quran dan as-Sunnah sepanjang operasi serta pengendalian pentadbiran stesen TV Islam kelak.

TV Islam juga perlu lebih kreatif, inovatif dan mampu menarik khalayak Islam dan bukan Islam menontonnya. Oleh yang demikian, pengendali TV Islam seharusnya mewujudkan misalnya siri kartun Islam, drama, sinetron, forum, kuliah dan sebagainya yang sesuai untuk tatapan golongan sasaran terutamanya kanak-kanak, remaja dan kalangan dewasa. Pengalaman serta kreativiti negara-negara pengeluar produk hiburan berunsur Islam seperti Iran, Indonesia dan lain-lain wajar dipelajari sewajarnya.

Kewujudan stesen khas TV Islam kelak bukanlah bermakna atau membawa kepada pegertian bahawa semua siaran serta rancangan berbentuk keagamaan di rangkaian TV sedia ada perlu ditamatkan, malahan perlu diteruskan lagi dan diberi nilai tambah seperti rancangan-rancangan TV berbentuk realiti TV yang cukup popular seperti Akademi Al-Quran, Akademi Nasyid, Halaqah dan lain-lain. Oleh itu, TV Islam perlu mempunyai identiti, imej dan personaliti media Islamnya yang tersendiri.

Hari ini di samping internet melalui laman blog, portal berita dan sebagainya, TV masih mampu muncul sebagai medan dakwah yang terbaik memperjelaskan wajah Islam yang sebenar. Di dalam buku Enhancing The Understanding of Islam for the Media (2002) di mana peranan media seperti TV misalnya sangat penting sebagai medium memperbetulkan prejudis dan gambaran buruk tentang Islam ciptaan Barat, orientalis dan musuh Islam yang tidak pernah bersikap adil dengan umat Islam.

Seterusnya bagai alternatif kepada rancangan TV sedia ada, TV Islam bukan sahaja bakal memberi pilihan kepada umat Islam mencari bahan hiburan yang lebih bermanfaat, malahan mengubah persepsi buruk bahawa TV adalah agen perosak yang melalaikan, membuang masa, negatif dan mempengaruhi minda serta kreativiti kanak-kanak. Untuk itu, TV Islam berkenaan nanti bukanlah sekadar medan media hiburan kosong dan memualkan tetapi berteraskan aspirasi tauhid, bermaklumat, berbaloi, kontemporari serta Islamik. Ini juga membuka peluang dan ruang kepada pendakwah-pendakwah Islam menyebarkan Islam melalui saluran TV tersebut

TV Islam juga bukanlah bertujuan untuk bersaing dengan mana-mana stesen TV atau mengejar keuntungan semata-mata tetapi yang paling mustahak ialah objektif dan matlamat TV Islam perlu jelas, komited dan konstruktif melalui badan pengawasan dan pemantauan yang ketat agar tidak lari dari matlamat dan sentiasa berada di landasan yang betul sebagai wadah dakwah, sektor percambahan minda, sumber hiburan Islamik, penjanaan ekonomi Islam melalui tajaan iklan dan juga sebagai agen perubahan di dalam masyarakat yang komprehensif.

RUJUKAN

Anuar Ab. Razak, Abu Bakar Abdul Majeed, et al. 2002. Enhancing The Understanding of Islam for the Media. Kuala Lumpur: IKIM

Kerajaan mahu wujud TV Islam, Berita Harian, 20 Jun 2009
Usaha wujudkan TV Islam disambut baik, Utusan Malaysia, 23 Jun 2009

Comments

mustafa said…
Saya setuju dengan pandangan tuan; cumanya saluran tv hari ini lebih mementingkan nilai komersil sesuatu rancangan melebihi yang lain.

Mustafa

p/s sheikh, gambar tv tu letak la LCD tv cantik sikit.
he, he...benar sheikh.

Popular Posts