MEMBANTERAS JENAYAH PENYELUDUPAN DAN PERDAGANGAN MANUSIA

Aktiviti penyeludupan dan perdagangan manusia diperingkat antarabangsa nampaknya semakin berleluasa dan menjadi masalah kepada banyak negara termasuklah Malaysia ketika ini. Aktiviti jenayah yang mempunyai jaringan dan sindiket professional ini jika tidak dibanteras secepat mungkin boleh menjejaskan imej, prestasi dan nama baik negara di mata dunia jika sesuatu yang drastik tidak dilakukan segera. Kerjasama dan komitmen semua pihak sangat diperlukan bagi mengembleng usaha membasmi jenayah yang tidak berperikemanusiaan ini.

Malaysia sebagai sebuah negara yang makmur dan aman menjadi tarikan utama kepada sekian ramai kaum pendatang dari seluruh dunia dan ini membuka peluang kepada kerancakan aktiviti penyeludupan serta perdagangan manusia walaupun kita hari ini telah berada di zaman moden dan serba canggih, namun kegiatan ‘jualbeli manusia’ masih berlaku sedangkan era perhambaan telah lama berlalu. Keadaan ini tidak sepatutnya berlaku dan tidak boleh sama sekali dibiarkan bergerak aktif di negara kita.

Kedudukan ditengah-tengah negara ASEAN turut menjadikan Malaysia antara lokasi paling strategik dan ekonomik sama ada sebagai negara destinasi atau transit bagi aktiviti penyeludupan dan perdagangan manusia melalui kegiatan orang tengah untuk membawa masuk sejumlah besar pendatang asing tanpa izin (PATI) dari sempadan tanah air setiap hari ke negara kita sama ada kita sedari atau tidak. Memang tidak dapat dinafikan bahawa Malaysia adalah syurga PATI dan mereka sanggup bergolok bergadai untuk berada di sini.

Jun lalu, Amerika Syarikat (AS) dalam Laporan Penyeludupan Manusia 2009 memasukkan semula Malaysia dalam senarai hitam antara negara yang masih menyeludup manusia, selain negara Afrika iaitu Chad, Eritrea, Niger, Mauritania, Swaziland dan Zimbabwe. Malaysia, menurut laporan itu, turut disenaraihitamkan antara 17 negara sebagai Tahap 3 dalam kajian yang dilakukan terhadap 173 buah negara. Ini sangat mengejutkan semua pihak dan kemungkinan terdapat usaha di luar sana yang cuba memburuk-burukkan Malaysia di peringkat antarabangsa.

Malaysia juga didapati tidak mematuhi sepenuhnya standard minimum untuk menghapuskan penyeludupan manusia secara bersungguh-sungguh. Namun begitu, punca sebenar penyeludupan manusia dikenal pasti ekoran situasi semasa ekonomi, politik dan konflik kaum yang berlaku di negara tertentu. Kelemahan dari sudut kedudukan geografi pula menjadikan aktiviti penyeludupan manusia bukan sahaja dilakukan secara terancang, malah disokong sendiri oleh badan penguat kuasa di sesebuah negara termasuklah Malaysia.

Berikutan itu, penangkapan dan dakwaan telah dibuat terhadap beberapa kakitangan Jabatan Imigresen baru-baru ini termasuk pegawai kanannya ditahan setelah didapati terlibat dalam sindiket antarabangsa penyeludupan manusia di negara ini. Mereka didakwa mengikut Seksyen 12, Akta Antipemerdagangan Orang 2007, yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 15 tahun dan denda. Mereka didapati telah bersekongkol dengan sindiket terbabit dengan menggunakan laluan tikus di sempadan negara.

AS sendiri menyambut baik tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menahan kakitangan Jabatan Imigresen tersebut kerana disyaki terlibat dalam sindiket penyeludupan manusia antarabangsa itu. Seperti kata pepatah akibat nila setitik, rosak susu sebelanga. Dalam pada itu juga, Malaysia dan Australia baru-baru ini juga telah bersepakat untuk meningkatkan kerjasama bagi membanteras sindiket penyeludupan manusia melalui kaedah diplomatik dan operasi yang lebih berkesan.

Bagi menjayakan agenda besar membanteras aktiviti jenayah global ini, maka negara-negara jiran seperti Singapura, Indonesia, Thailand dan lain-lain juga wajar mewujudkan kerjasama serantau, perkongsian bijak terutamanya kekuatan teknologi, komunikasi dan jaringan keselamatan bagi memastikan semua langkah yang diambil dalam menangani masalah sindiket antarabangsa ini dapat dilakukan dengan lebih teratur dan bermanfaat kepada semua negara anggota bagi jangka masa panjang.

Di samping itu juga usaha mencari punca serta penyebab utama kepada berlakunya masalah ini dan mencari jalan penyelesaian kepada krisis kemanusiaan ini amat penting untuk diperdebat dan diperbincangkan termasuklah mencari titik kelemahan yang membawa kepada masalah ini terus berleluasa di seluruh dunia terutamanya di negara-negara mundur dan membangun yang mana aktiviti ini begitu aktif dan tidak terkawal. Oleh yang demikian, penglibatan semua pihak sangat diperlukan ke arah mewujudkan sifar perdagangan dan penyeludupan manusia pada masa hadapan.

Masyarakat dunia seluruhnya juga perlu mengambil langkah mempertingkatkan lagi kerjasama menerusi pertukaran maklumat dalam usaha menangani isu ini terutama dari aspek bentuk serta kaedah penyeludupan dan negara mana yang dijadikan tempat transit utama penyeludupan manusia. Penularan jenayah yang semakin serius dan sangat membimbangkan ini di samping melibatkan kes perdagangan manusia dalam masa yang sama turut melibatkan rangkaian aktiviti pengedaran dadah global, kegiatan pemalsuan pasport, dokumen, kad kredit dan sebagainya.

RUJUKAN

Malaysia, Australia sepakat banteras penyeludupan manusia, Utusan Malaysia, 6 Julai 2009
AS puji PDRM banteras penyeludupan manusia, Utusan Malaysia, 23 Julai 2009
Jadikan penahanan sebagai pengajaran - Abdul Rahman, Utusan Malaysia, 22 Julai 2009
9 kakitangan Imigresen ditahan, Utusan Malaysia, 21 Julai 2009

Comments

Popular Posts