Jualan Sukuk meningkat 3 kali ganda

SINGAPURA 12 Feb. – Jualan Sukuk (bon Islam) Malaysia dijangka meningkat lebih tiga kali ganda tahun ini, seiring dengan pemulihan ekonomi dan pengukuhan pasaran hutang, sekali gus mengekalkan kedudukan negara sebagai penerbit utama di peringkat global.

Ketua Penarafan Islamic RAM, Zakariya Othman berkata, penerbitan Sukuk akan meningkat di sekitar RM33 bilion hingga RM36 bilion tahun ini berbanding RM9.6 bilion tahun lalu.

Syarikat-syarikat tempatan dijangka meningkatkan hutang dalam pasaran tahun ini kerana ekonomi semakin pulih dan selepas pasaran bon kembali semula pada separuh kedua 2009.

Jualan bon dijangka mewujudkan lebih banyak kecairan dalam pasaran dan membantu memastikan kestabilan sumber dana-dana bagi syarikat-syarikat yang mahu membiayai semula hutang dan meluaskan operasi mereka.

Peningkatan penerbitan itu akan diterajui oleh syarikat-syarikat infrastruktur dan utiliti ‘yang mana perlu, menurut Zakariya.

Sekuriti Sukuk distruktur untuk mematuhi dengan perundangan Islam, sebagai contoh tidak menggunakan kadar faedah.

Malah, Sukuk menggunakan kupon sebagai cara memperoleh pembayaran daripada aset-aset yang disandarkan.

Penerbitan hutang domestik persendirian Malaysia ditaraf, bagi konvensional dan Islam, sebanyak RM55 bilion hingga RM60 bilion tahun ini, dengan Sukuk mewakili kira-kira 60 peratus, ujarnya.

Pada tahun lalu, sebanyak RM9.6 bilion yang diterbitkan membabitkan 68.1 peratus penerbitan hutang domestik dan mewakili kenaikan tahunan kira-kira sembilan peratus.

Meskipun jualan bon global tidak menentu, Malaysia kekal sebagai peneraju dalam Sukuk.

Penglibatan pasaran kredit bagi majoriti negara-negara Islam yang kukuh dalam sistem perbankan Islam, struktur pengawas selia yang kukuh dan sokongan kerajaan bagi kewangan Islam.

Pada tahun lalu, sejumlah AS$17.8 bilion (RM60.52 bilion) Sukuk global diterbitkan dan daripada jumlah itu Malaysia mencatatkan sejumlah AS$8.44 bilion (RM28.6 bilion) berbanding Emiriah Arab Bersatu AS$3.88 bilion (RM13.2 bilion) berdasarkan penyedia data, Dealogic. Arab Saudi pula berada di tempat ketiga sebanyak AS$2.92 bilion (RM9.9 bilion).

Kedudukan itu hampir sama pada 2007 apabila penerbitan global pada sekitar AS$27.2 bilion (RM92.4 bilion) dan 2008 AS$14.2 bilion (RM48.2 bilion).

Zakariya mengunjurkan tahun ini jualan Sukuk kira-kira satu pertiga daripada jumlah global.

Standard & Poor menjangkakan penerbitan Sukuk tahun ini menyamai 2007 iaitu AS$34.3 bilion (RM116.7 bilion).

Beberapa potensi penerbit dari Korea Selatan dan Singapura dipercayai mahu menerokai pasaran Sukuk di Malaysia.

‘‘Kami sudah menerima beberapa pertanyaan termasuk penstrukturan terbaik bagi syarikat masing-masing namun masih belum menerima pelan yang konkrit,’’ tambahnya.

– DOWJONES

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0213&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_04.htm

Comments

Popular Posts