Bedah karya Interlok perbetul perspektif


Godam: Bedah karya Interlok perbetul perspektif

Bersama Salbiah Ani
2010/12/30

SELEPAS 16 hari kenyataan penuh kontroversi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T Murugiah berhubung Interlok, nampaknya tiada sebarang usaha daripada persatuan penulis untuk mempertahankan novel karya Sasterawan Negara (SN), Datuk Abdullah Hussain.

Baik Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA) selaku badan induk, apalagi gabungan mereka, Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA) sebagai badan penaung, sehingga pagi ini tiada yang menunjukkan inisiatif ke arah memperbetulkan perspektif negatif terhadap Interlok.

Begitu juga dengan penerbit dan juga pengedar Interlok, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang sekadar mengeluarkan kenyataan tiada arahan menarik balik pengedaran novel terbabit ke sekolah negara ini seperti didakwa Pengerusi Biro Pengaduan Awam (BPA) itu.

Untuk penulis inilah masa dan ketikanya untuk semua persatuan penulis serta DBP membuktikan bahawa mereka terus relevan pada alaf ketiga ini dengan sekurang-kurangnya mengatur langkah mengadakan bedah karya Interlok secara tuntas dengan melihat pelbagai sudut pandangan.

Seperti yang penulis sarankan dalam Godam minggu lalu, ‘Mengapa mesti Interlok dijadikan mainan politik?’, bahawa pandangan mereka yang arif dalam bidang kesusasteraan dan kebahasaan, hatta sejarah, perlu diperoleh melalui bedah karya secara kritis.

Ini penting memandangkan karya yang ‘dihina’ adalah teks Komponan Sastera Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu (KOMSAS) untuk pelajar Tingkatan Lima sekolah negara ini mulai 2011, selain ia digarap SN yang menerima penghormatan daripada kerajaan kerana sumbangannya.

Apalagi Interlok diakui pengkaji sastera sarat nilai sejarah negara dan persoalan merapatkan hubungan kaum dengan latar masa dari 1910 ketika negara di tangan British dan menjelang mencapai kemerdekaan pada 1957.

Tidakkah segala macam permasalahan dan kemelut politik semasa negara menunjukkan betapa sejarah negara yang sudah terpahat sejak zaman British sengaja dinafikan kelompok tertentu, meskipun mengetahui bahawa ia suatu hakikat dan fakta?

Terlanjur ‘kemurnian’ Interlok dipersoalkan oleh mereka yang sengaja menangguk di air keruh, mengapa tidak persatuan penulis dan DBP bekerjasama mengadakan bedah karya dengan memanggil mereka yang pakar sebagai panel.

Mantan sarjana Jabatan Kesusasteraan, Universiti Sains Malaysia (USM), Dr Fatimah Busu yang juga pengarang veteran, sudah menyatakan kesediaannya kepada penulis untuk menjadi panel sekiranya ada pihak berminat mengadakan bedah karya Interlok.

“Saya amat berharap ada pihak yang sudi mengadakan bedah karya Interlok bagi mencelikkan mata dan fikiran kelompok yang memperlekehkan novel terbabit. Saya mahu membandingkannya dengan sebuah karya Inggeris bagi membuktikan Abdullah tidak mengada-adakan cerita.

“Apa yang ditulis Abdullah dalam Interlok adalah realiti masyarakat pada waktu terbabit. Kita tidak boleh menilainya daripada sudut pandangan sekarang. Apa yang dipaparkan berhubung kaum India adalah realiti pada masa itu.

“Kerajaan British yang memerintah India ketika itu yang bertanggungjawab membawa orang India ke Tanah Melayu untuk dijadikan pekerja di estet milik British dan orang yang dibawa masuk bukan golongan kasta tinggi, tetapi paling rendah dan dipinggirkan negara sendiri.”

Jika demikian kesungguhan Dr Fatimah bagi menjernihkan pandangan terhadap Interlok, mengapa tidak persatuan penulis di negara ini dan DBP berkongsi semangat yang sama bagi memperbetulkan penghinaan yang diberikan kepada kesusasteraan Melayu negara ini?

Jangan hendaknya ketiadaan arahan bahawa Interlok ditarik balik sebagai teks KOMSAS dijadikan alasan untuk tidak melangkah ke depan kerana kes Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) cukup dijadikan sebagai iktibar.

Ketidakpekaan sebahagian besar sasterawan, pengarang, sarjana bahasa dan sastera serta persatuan penulis menyebabkan PPSMI diperkenalkan pada 2003 tanpa sanggahan, manakala protes terbuka secara besar-besaran hanya berlaku enam tahun kemudian.

Penulis ingin sekali melihat persatuan penulis, PENA, GAPENA dan DBP menyambut cabaran mengadakan bedah karya Interlok agar novel terbabit dapat dilihat daripada sudut pandangan yang sepatutnya dan bukan memperlekehkannya!

sumber: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Godam_BedahkaryaInterlokperbetulperspektif/Article


PENA pertahan novel sasterawan negara

Jimadie Shah Othman
Dis 30, 10
4:44pm

Cadangan penarikan novel Sasterawan Negara Abdullah Hussain Interlok sebagai buku teks bagi komponen sastera (Komsas) di sekolah menengah ditentang keras oleh kumpulan sasterawan dan penulis.

Setiausaha agung Persatuan Penulis Nasional (PENA) Syed Mohd Zakir Syed Othman berkata, gesaan yang melambangkan "kejahilan" itu timbul akibat tidak memahami konteks cerita itu ditulis.

"Mereka ini (penentang) mungkin tidak membaca, tidak memahami dan memilih secara berat sebelah. Dan mungkin membantahnya demi kepentingan politik masing-masing," katanya yang lebih dikenali dengan nama pena SM Zakir.

Semalam, Timbalan Presiden MIC Datuk S Subramaniam (kiri) mahukan Kementerian Pelajaran menarik balik buku itu kerana didakwa mempunyai unsur kasta dalam masyarakat India yang sensitif.

Isu sekitar novel itu bermula apabila Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk T Murugiah pada 15 Disember lalu berkata, setelah diputuskan dalam perbincangan dengan pihak berkaitan, termasuk Kementerian Pelajaran dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Interlok akan ditarik balik

Bagaimanapun, sehari selepas itu,Timbalan Menteri Pelajaran Dr Puad Zarkashi pula berkata, keputusan itu akan dikaji semula dengan mengenalpasti tuduhan yang dilemparkan sebelum sebarang keputusan dibuat.

Terbaru, Persekutuan Pertubuhan India Malaysia mengugut mengadakan demonstrasi besar sekiranya kerajaan tidak mengeluarkan buku itu sebagai bacaan wajib sebelum 30 Januari - tarikh berlangsungnya pilihan raya Tenang.

Kita pun boleh demo

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, SM Zakir menjelaskan, gambaran mengenai sistem kasta dalam masyarakat India yang dalam novel itu hanyalah dibuat sebagai latar belakang watak dan sebagai fakta semata-mata.

Malah, menurut cerpenis itu, Interlok sebenarnya bertemakan perpaduan antara masyarkat berbilang bangsa menghadapi zaman sebelum kemerdekaaan yang berdepan pelbagai rintangan, termasuk pendudukan Jepun, keganasan komunis dan darurat.

Menurut Syed Mohd Zakir, novel itu bercerita daripada tiga sudut pandang watak utama - Melayu, Cina dan India - tentang situasi hubungan kaum ketika itu yang menghadapi pelbagai rintangan.

Namun, menurutnya, selepas lahirnya generasi kedua, keadaan mula berubah ke arah yang positif.

Dibahagikan kepada empat bab, bahagian pertama bercerita daripada sudut pandang Seman dan keluarganya di kampung, bab kedua tentang Chin Huat sekeluarga yang baru datang dari China dan ketiga tentang kehidupan Maniam di estet, sebelum dirangkum semuanya dalam bab terakhir.

Sementara itu, ditanya tentang demonstrasi NGO India itu, Syed Mohd Zakir berkata pihaknya tidak kisah dengan rancangan itu kerana pihaknya dan NGO Melayu lain juga mampu mengambil tindakan yang sama.

"Kami menentang sekeras-kerasnya penarikan novel tersebut (sebagai teks wajib). Kalau mereka hendak protes, kita pun boleh protes juga.

"Jangan emosi sangat. Kalau dilihat daripada kaca mata perkauman, memanglah (nampak) perkauman. Mereka yang sebenarnya rasis. Kalau mereka hendak demo, kita pun boleh demo," katanya tegas.

Respons berterusan

Beliau juga menjelaskan, sebagai respons berterusan terhadap desakan demi desakan terhadap Interlok, PENA akan menganjurkan beberapa program membincangkan kandungan adikarya Abdullah itu.

Katanya, bermula 8 Januari, PENA akan menganjurkan "Dialog Novel Interlok" di pejabatnya di ibu negara yang melibatkan novelis terkenal Fatimah Busu dan angkatan sasterawan sezaman dengan Abdullah, Elias Zaidi.

"Mereka boleh menceritakan konteks sebenar novel itu," tambah Syed Mohd Zakir yang juga pemenang pelbagai anugerah sastera.

Interlok dimasukkan sebagai teks Komsas untuk pembelajaran bahasa Melayu bermula tahun ini. Malah, dilaporkan novel itu pernah digunakan sebagai teks kajian sastera di universiti sekitar tahun 90-an.

Abdullah merupakan sasterawan negara kesembilan, sekaligus yang terakhir (setakat ini) menerima anugerah paling tinggi dalam dunia sastera tanahair.

sumber: http://www.malaysiakini.com/news/152018

Comments

Popular Posts