Pinjaman isi rumah 5 peratus



Pinjaman isi rumah 5 peratus

KUALA LUMPUR 29 Mac - Pertumbuhan pinjaman isi rumah pada tahun ini dijangka hanya meningkat lima peratus berikutan langkah Bank Negara Malaysia (BNM) mengetatkan peraturan pinjaman.

Bank pusat itu telah membataskan pemilikan kad kredit sebelum ini dan juga menurunkan kadar pembiayaan bank kepada 70 peratus untuk pembelian rumah ketiga.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai berkata, pada tahun lalu, hutang isi rumah dalam perbankan berjumlah RM486 bilion, peningkatan sebanyak 12 peratus berbanding 2009.

Katanya, hutang isi rumah merujuk kepada pinjaman seperti pembiayaan kereta, kad kredit, rumah dan peribadi.

Katanya, jumlah itu mewakili 55 peratus daripada jumlah keseluruhan hutang sebanyak RM876 bilion pada tahun 2010, di mana selebihnya adalah pinjaman perniagaan.

"Langkah pengekangan itu penting dalam usaha mengawal masalah pinjaman tidak berbayar yang boleh mendatangkan krisis ekonomi," katanya selepas merasmikan BankTech Asia 2011 di sini hari ini.

Beliau turut merujuk bagaimana pinjaman tidak berbayar membawa masalah di Amerika Syarikat (AS) dan seterusnya memberi kesan kepada ekonomi global.

"Pihak bank seharusnya lebih bertanggungjawab dengan memudahkan pinjaman kepada perniagaan khususnya perusahaan kecil dan sederhana (PKS) kerana ia boleh memacu pertumbuhan ekonomi," ujar beliau.

SUMBER: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0330&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_01.htm

Comments

Popular Posts