Perbankan Islam makin diminati diminati

Oleh SARAH NADLIN ROHIM
bisnes@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 1 Jan. - Penyedia perkhidmatan perbankan Islam, Standard Chartered Saadiq melihat peluang besar bagi membantu pelanggan perbankan konvensional bertukar kepada Islam ekoran trend global yang semakin meningkat.

Ketua Perbankan Konsumer Islam Globalnya, Wasim Saifi berkata, permintaan terhadap perbankan Islam semakin meningkat adalah disebabkan oleh pelbagai faktor termasuk perbankan tersebut yang dianggap lebih sofistikated.

''Selain itu, perbankan Islam juga telah menjadi lebih mudah dan kukuh sesuai kepada semua golongan tidak kira Islam atau bukan Islam.

''Perkembangan perbankan Islam yang memberangsangkan menjadikan produk-produk dikeluarkan lebih sofistikated dan mudah difahami,'' katanya kepada pemberita baru-baru ini.

Tambah Wasim, di Malaysia sendiri kadar penembusan perbankan Islam pada tahun ini dijangka meningkat kepada 25 peratus berbanding 22 peratus tahun lalu.

''Contoh terbaik adalah Malaysia yang begitu giat membangunkan segmen perbankan Islam dengan memperkenalkan rangka kerja dan peraturan menyeluruh.

''Walaupun aset perbankan Islam di seluruh dunia hanya satu peratus tetapi ia mempunyai potensi untuk terus berkembang terutama dengan penduduk Islam yang besar.

''Sebagai contoh Indonesia yang mempunyai penduduk Islam yang ramai tetapi kadar penembusan bagi perbankan Islamnya masih lagi berada pada paras tiga peratus dan Pakistan pula sebanyak sembilan peratus,'' jelasnya.

Wasim berkata, dalam tempoh dua hingga tiga tahun lagi momentum pertumbuhan kewangan Islam akan terus berkembang.

Sementara itu, bagi Standard Chartered Saadiq sendiri akan mengembangkan sayap perniagaan di negara-negara di Afrika yang mempunyai potensi untuk dibangunkan dan ditembusi.

Bagi Malaysia sendiri, Standard Chartered Saadiq berharap untuk menambah cawangan sekurang-kurangnya lapan pada waktu terdekat ini.

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0102&pub=utusan_malaysia&sec=Korporat&pg=ko_02.htm&arc=hive

Comments

Popular Posts