Sistem kewangan dunia perlu sistem kawal selia lebih baik

KUALA LUMPUR 17 Jan. - Sistem kewangan dan perbankan di seluruh dunia memerlukan satu sistem kawal selia yang lebih baik termasuk kawalan ke atas aset berisiko bagi mewujudkan sistem ekonomi yang lebih adil dan seimbang.

Pengerusi bersama, Pusat Undang-Undang Islam dan Asia Barat, Sekolah Pengajian Asia dan Afrika, Universiti London, Dr. Ian Edge berkata, sistem kawal selia itu pula perlu disokong dengan beberapa penambahbaikan ekonomi lain termasuk mengkaji semula pegangan saham individu dalam sesebuah institusi berasaskan kewangan untuk memastikan kestabilan jangka panjang.

"Pada masa sama sistem percukaian yang diguna pakai ketika ini juga perlu disemak bagi menjadikan ia lebih adil dan saksama termasuk memastikan tiada kekayaan dibuat daripada kutipan cukai yang tidak munasabah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap sebagai salah seorang panel dalam diskusi bertajuk Social Justice: Balance Between Profits and Greed pada Persidangan Pergerakan Kesederhanaan Global di sini hari ini.

Selain Edge, turut menjadi ahli panel ialah Ketua Pengarah, Institut Latihan dan Penyelidikan Islam, Bank Pembangunan Islam, Prof. Datuk Dr. Mohd. Azmi Omar; Pengarah Urusan Institut Hubungan Monitari Antarabangsa, Yoshihiro Watanabe dan Rektor Universiti Islam Rotterdam, Prof. Dr. Ahmet Akgunduz.

Edge menambah, ke arah mewujudkan keseimbangan dan keadilan ekonomi juga, setiap negara perlu memberi keutamaan untuk membasmi amalan rasuah.

Ia, kata beliau, boleh dicapai sekiranya sesebuah kerajaan itu mampu mewujudkan peluang pekerjaan yang mencukupi khususnya untuk diisi golongan muda.

"Dalam masa sama, tumpuan juga perlu diberikan untuk membantu golongan kurang bernasib baik dan ini boleh dilakukan sama ada menerusi inisiatif kerajaan atau sektor swasta," katanya.

Sementara itu, Mohd. Azmi berkata, keuntungan berlebihan yang dikaut oleh sesetengah pihak dalam sistem kewangan ketika ini boleh diatasi menerusi pendekatan amalan syariah yang diunjurkan oleh Islam.

Kata beliau, amalan syariah itu boleh diguna pakai dalam menyelia keuntungan dalam sistem kewangan serta perbankan berasaskan keseimbangan antara keuntungan dan ketamakan.

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0118&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_05.htm&arc=hive

Comments

Popular Posts