Sukuk negara bernilai RM535 bilion

KUALA LUMPUR 8 Mac - Pasaran sukuk telah merekodkan purata pertumbuhan tahunan sebanyak 40 peratus walaupun saiz pasaran adalah sederhana mengikut standard global.

Pasaran sukuk global kini telah mencecah AS$180 bilion (RM540 bilion) sehingga akhir tahun 2011 dan bagi saiz sukuk berdaulat dan korporat Malaysia pula adalah sekitar RM353 bilion.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata, permintaan terhadap sukuk pada masa ini melebihi tawaran, ekoran paras lebihan simpanan tinggi di Asia dan rantau teluk merangsang permintaan.

''Pertumbuhan pasaran bon Islam dalam keadaan ekonomi semasa menggambarkan kos efektif yang diberikannya. Peningkatan dapat dilihat apabila lebih banyak syarikat multinasional (MNC), agensi kerajaan dan sektor korporat memilih sukuk sebagai sumber menjana pembiayaan.

''Pasaran sukuk menawarkan nilai menarik kepada penerbit dan pelabur kerana strukturnya berdasarkan aset yang mempunyai aliran pendapatan,'' katanya ketika menyampaikan ucaptama Perbincangan Panel Kewangan Dewan Perniagaan dan Industri Kesatuan Eropah - Malaysia (EU-MCCI) di sini hari.

Tambah Zeti, dengan keperluan pembiayaan perlu dibuat kepada perkara-perkara produktif, pendedahan risiko sukuk adalah kepada setiap projek dan bukan terhadap ketidaktentuan serta aktiviti yang tidak mempunyai manfaat ekonomi.

''Elemen tersebut tidak hanya menyumbang kepada kestabilan kewangan tetapi juga menawarkan pelabur kelas aset lain sebagai pelaburan," jelasnya.

Dengan pasaran kewangan Islam yang maju, sukuk dan pasaran kewangan Islam telah menjadi instrumen dalam perantaraan dana sistem kewangan Islam.

Ia telah menjadi platform penting untuk aktiviti penjanaan modal antarabangsa dan aktiviti pelaburan serta menggalakkan aliran melepasi sempadan.

Sementara itu, BNM juga membayangkan untuk mengekalkan kadar dasar semalaman (OPR) pada 3.00 peratus dalam Mesyuarat Jawatankuasa Monetari, esok.

Zeti Akhtar berkata, mengikut penilaian bank pusat itu, kadar OPR semasa adalah sangat akomodatif dan kekal menyokong pertumbuhan ekonomi.

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0309&pub=utusan_malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm&arc=hive

Comments

Popular Posts