Kredit eksport takaful pertama dunia

KUALA LUMPUR 23 Mac - Export-Import Bank of Malaysia (Exim Bank) hari ini melancarkan produk kredit eksport takaful pertama di dunia iaitu Comprehensive Takaful Shipment dan Specific Takaful.

Kedua-dua produk baharu itu memberi perlindungan ke atas pengeksport bagi berdepan dengan situasi kegagalan memperoleh bayaran apabila menjalankan aktiviti perdagangan di seluruh dunia.Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Adissadikin Ali berkata, sebelum ini, Exim Bank telah memiliki produk yang sama berkonsepkan konvensional yang telah menaja jamin RM4.5 bilion dari 130 pemegang polisi yang menjana premium sebanyak RM20 juta pada tahun lepas

"Untuk tahun pertama, kami menjangkakan mampu meraih sumbangan sebanyak lima peratus daripada apa yang diraih konsep konvensional.

"Kami melihat produk berasaskan Islam kian mendapat tempat di pasaran tempatan dan juga antarabangsa.

"Sebab itu kami memperkenalkan kredit eksport takaful pertama seumpamanya di dunia," katanya pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran produk baharu berkenaan, di sini hari ini.

Produk berkenaan telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin.

Adissadikin berkata, sebelum ini risiko kegagalan memperoleh bayaran apabila berdagang dengan negara dunia pertama rendah, namun selepas berlakunya krisis ekonomi dunia, kini risiko berdagang dengan rantau berkenaan hampir sama dengan negara dunia ketiga.

"Risiko tetap ada di mana-mana, cuma ia semakin mendapat perhatian apabila berlaku krisis ekonomi dunia," jelasnya.

Tambah beliau, kesedaran mengenai kepentingan perlindungan takaful dalam aktiviti perdagangan di Malaysia masih rendah dan mempunyai potensi yang besar untuk diterokai.

Ditanya adakah produk baharu itu akan memberi impak kepada perolehan syarikat, beliau berkata, untuk tahun pertama ia dijangka tidak memberi kesan yang besar.

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0324&pub=utusan_malaysia&sec=Korporat&pg=ko_01.htm&arc=hive

Comments

Popular Posts