SEJARAH OKU TERCIPTA

Perlantikan Profesor Datuk Dr. Ismail Md. Salleh sebagai senator membuka lembaran baru kepada lanskap sejarah Malaysia memandangkan beliau adalah orang kurang upaya (OKU) pertama dilantik ke jawatan itu dan Malaysia menjadi negara pertama di Asia Tenggara yang memiliki senator di kalangan OKU.

Pemilihan beliau sebagai senator memperlihatkan betapa golongan OKU diberikan perhatian, pembelaan dan layanan yang begitu istimewa oleh kerajaan melihat kepada sumbangan golongan ini kepada pembangunan masyarakat dan negara. Ini adalah jawatan tertinggi bagi mewakili golongan OKU di Malaysia dan merupakan pengiktirafan tertinggi kerajaan kepada seramai 2.6 juta OKU di negara kita. Kini terdapat hampir 650 juta OKU seluruh dunia.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), dianggarkan 10 peratus daripada rakyat sesebuah negara adalah terdiri daripada OKU. Bagaimanapun, jumlah OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sehingga akhir 2006 ialah 197,519 sahaja yang terdiri dari 66,250 cacat anggota; penglihatan (18,258); pendengaran (29,522); masalah pembelajaran (76,619) dan lain-lain seramai 5,983 orang.

OKU adalah modal insan yang tidak ada bezanya dengan insan sempurna lain dan apa yang membezakan mereka hanyalah dari segi kecacatan anggota lahiriah sahaja dan bukannya keupayaan minda, kreativiti, inovasi dan sumbangan mereka kepada pembinaan negara. OKU bukanlah golongan kelas kedua dan dunia telah mengiktiraf mereka melalui Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkenaan hak OKU di mana pada setiap 3 Disember setiap tahun adalah merupakan Hari OKU Sedunia.

Menurut perangkaan Jabatan Tenaga Kerja (JTK) sehingga September 2006 menunjukkan pekerja OKU yang diterima bekerja di sektor awam ialah seramai 325 membabaitkan mereka yang cacat penglihatan, anggota dan pekak dipelbagai kumpulan pekerjaan termasuklah profesional, dan kumpulan sokongan, manakala di sektor swasta pula seramai 6,691. Daripada 10 permohonan yang diterima di kalangan OKU, tiga daripada mereka layak bekerja.

Mungkin secara kebetulan ketika Rang Undang-Undang OKU 2007 diluluskan Dewan Rakyat, Dewan Negara pula menyaksikan perlantikan senator pertama di kalangan OKU. Di samping Dr. Ismail, negara juga memiliki seorang peguam yang cacat penglihatan bernama Mah Hassan yang juga bertanggungjawab dalam merangka rang undang-undang tersebut. Beliau merupakan orang buta pertama di Malaysia diterima masuk sebagai peguambela dan peguamcara di Mahkamah Tinggi Malaya.

Kita juga mempunyai personaliti hebat dalam pelbagai bidang seperti S. Jibeng dalam bidang seni yang begitu popular di dekad 60an dan lagu-lagu beliau masih segar dan diminati sehingga ke hari ini. Bekas personaliti TV iaitu Ras Adiba Radzi pula adalah OKU ynag begitu cekal memperjuangkan golongan senasibnya dan telah membuktikan bahawa beliau mampu berjaya dan popular walaupun tanpa bantuan orang lain. Pada tahun 2003, beliau telah berjaya mengembara menggunakan kerusi roda sejauh 398 kilometer dalam masa 14 hari sahaja.

Dalam bidang sukan pula kita memiliki personaliti seperti Datuk Zakaria Musa yang merupakan rakyat Malaysia pertama yang menyertai acara tenis kerusi roda di Sukan Paralimpik di Athens, Greece pada tahun 2004. Di samping kita juga mempunyai tokoh sukan OKU seperti Mohd Hisham Khaironi (olahraga), Zulkifli Mat Zin (memanah), Hamzah Dulah (lawan pedang) dan ramai lagi.

Dalam bidang pendidikan pula, baru-baru ini Dr. Ng Chee Kyun menjadi penerima ijazah sarjana kedoktoran pertama di kalangan OKU jenis spastik di negara ini. Beliau yang mengalami 'celebral palsy' yang menyebabkan beliau tidak boleh bertutur, kurang pendengaran dan sukar mengawal pergerakan sejak berusia setahun lagi.

Melihat kepada produktivi, kapasiti dan kreativiti golongan OKU yang berjaya dalam lapangan kerjaya dan pengajian mereka mampu menjadi pemangkin dan motivasi kepada golongan OKU lain di negara kita. Tambahan pula perlantikan Dr. Ismail sebagai senator juga diharapkan dapat membuka ruang dan peluang yang lebih luas memandangkan suara golongan ini sudah pun bergema di Dewan Negara dan perlantikan ini juga menjadi totik tolak bersejarah kepada mereka serta wadah terbaik ke arah memastikan golongan ini tidak lagi anaktirikan, di pandang sambil lewa atau hanya layak berada di kaki jalan sahaja.

Comments

Wanderer said…
Syabas

Popular Posts