MALAYSIA SYURGA PEKERJA ASING

Kemakmuran, keamanan dan kestabilan Malaysia menjadikan negara ini pilihan dan idaman pekerja asing dari seluruh dunia. Malaysia yang juga terkenal dengan jolokan negara kebajikan dan bersikap adil kepada rakyatnya dan warga asing menambah lagi keyakinan kepada pekerja asing untuk mencuba nasib di sini.

Biarpun bakal ditangkap dan dibawa ke mahkamah kerana tiada permit pekerjaan di sini, namun mereka sanggup bergadai nyawa untuk mencari sesuap nasi di Malaysia. Situasi ini sewajarnya menjadi motivasi kepada warganegara yang masih memilih bidang pekerjaan dan mereka sepatutnya malu kepada diri sendiri melihat bagaimana warga asing sanggup bersusah payah membanting tulang untuk pembangunan negara.

Namun begitu kebanjiran pekerja asing di negara kita yang kini sudah berjumlah 2.6 juta atau hampir sepuluh peratus dari jumlah keseluruhan rakyat Malaysia adalah amat membimbangkan semua pihak. Jumlah ini jika diambil kira adalah melebihi jumlah penduduk negeri Negeri Sembilan, Perlis dan Melaka. Sehubungan itu, saranan agar pengambilan pekerja asing dihentikan adalah amat praktikal dan wajar dilaksanakan segera.

Kebimbangan ini adalah disebabkan kemasukan pekerja asing sama ada berpermit atau tanpa permit kerja semakin bertambah dari semasa ke semasa. Warga asing juga menjadi pilihan hampir 500 ribu majikan di seluruh negara kita kerana melibatkan kos yang murah, proses pengambilan yang mudah, gaji yang rendah dan pekerja yang komited serta serba boleh.

Lebih membimbangkan lagi ialah kebanjiran ini boleh menyebabkan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan juga semakin kurang dan keadaan ini boleh menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan warga tempatan kerana periuk nasi mereka terjejas teruk dan tidak terbela.

Lebih menakutkan lagi pekerja asing yang sedang berada di negara kita sering kali dikaitkan dengan pelbagai kesalahan jenayah yang berlaku di negara kita, terutamanya jenayah berat seperti membunuh, merompak, merogol, mencuri, menipu, dan sebagainya. Kegiatan ini jika tidak dikawal dan dipantau oleh pihak berwajib boleh mengancam ketenteraman negara dan menimbulkan kemarahan rakyat kepada warga asing.

Pekerja asing ini juga saban hari turut dikaitkan dengan kegiatan maksiat dan aktiviti tidak bermoral yang semakin berleluasa seperti pelacuran, perjudian, rumah urut, khidmat seks murah dan sebagainya yang boleh menganggu gugat struktur sosial dan budaya di negara kita.

Dengan jumlah pekerja asing yang sebegitu besar, membuktikan Malaysia masih menjadi destinasi kerjaya warga asing terutamanya dari Indonesia, Vietnam, India, China dan lain-lain negara terutamanya dalam sektor pembinaan, pekilangan, perladangan dan pertanian, bahkan terdapat warga Afrika juga sudah mula berjinak-jinak menapak dan mencuba nasib di sini.

Kajian Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) baru-baru menunjukkan hampir 20 peratus peluang pekerjaan baru yang wujud tahun ini dibolot oleh pekerja asing. Realiti ini menurut Pengarah Eksekutif MIER, Profesor Emiretus Dr. Mohamed Arif Abdul Kareem sebagai senario yang amat berbahaya kepada sektor buruh negara dan bertentangan dengan matlamat negara iaitu menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat sendiri.

Mungkin saranan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) agar kerajaan menetapkan garis panduan yang jelas supaya majikan tidak sewenang-wenangnya mengambil pekerja asing dan membayar gaji murah sesuka hati mereka wajar diberikan perhatian serius. Ketika ini terdapat sebilangan besar pekerja asing dibayar gaji yang murah, penyediaan tempat perlindungan yang daif serta tiada apa-apa kelebihan pekerjaan lain seperti cuti, elaun, insentif, bonus dan sebagainya.

Di samping itu kerajaan juga disarankan menetapkan gaji minimum kepada pekerja tempatan dan pekerja asing serta menguatkuasakan undang-undang buruh sedia ada terhadap majikan sewajarnya. Penetapan gaji minimum mampu menarik perhatian warga tempatan untuk merebut peluang pekerjaan yang ada seperti sektor pembinaan dan peladangan di seluruh negara yang kini dibolot warga asing.

Walaupun inisiatif ke arah itu sememangnya sukar untuk direalisasikannya dalam masa terdekat ini, namun usaha membendung kebanjiran ini perlu dilaksanakan secepat mungkin agar Malaysia tidak dipenuhi warga asing yang semakin tidak terkawal, berleluasa dan keras kepala.

Comments

Popular Posts