DERMA DARAH AMALAN MULIA


Setiap tahun, hampir 80 juta unit darah didermakan di seluruh dunia. Namun begitu, daripada jumlah itu, hanya 38 peratus (30.4 juta) unit darah diperoleh dari negara sedang membangun yang meliputi 82 peratus jumlah penduduk dunia. Malangnya, kebanyakan negara sedang membangun ini masih lagi bergantung kepada penderma darah gantian seperti ahli keluarga dan rakan pesakit untuk mendapatkan darah. Malah, di sesetengah negara tersebut, darah diperoleh dengan bayaran wang.

Biarpun begitu, perlu ditegaskan bahawa tanggapan atau persepsi negatif sesetengah pihak bahawa aktiviti menderma darah boleh menyebabkan masalah kegemukan, rasa tidak selesa dan lemah badan adalah tidak benar. Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican, persepsi negatif itu harus dikikis kerana amalan menderma darah adalah satu nilai murni dan tanggungjawab yang ikhlas dalam membantu menyelamatkan nyawa. Bahkan dengan menderma darah, penderma akan berasa lebih sihat selain dapat mengetahui status kesihatan diri dari semasa ke semasa.

Peningkatan jumlah penderma darah dari tahun ke tahun di negara kita, menunjukkan kesedaran masyarakat untuk berbuat demikian telah meningkat. Bagaimanapun, ia tidak mencapai sasaran Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) iaitu sebanyak lima peratus bagi setiap 1,000 penduduk tetapi peningkatan itu dilihat suatu yang positif. Adalah menjadi dasar kementerian untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada masyarakat termasuk memastikan bekalan darah selamat dan berkualiti sepanjang masa.

Sementara itu, menurut Pengarah Pusat Darah Negara (PDN), Dr. Norhanim Asidin, pihaknya menyasarkan mempunyai 2,500 unit simpanan darah atau lebih dalam seminggu bagi membolehkan pengagihan bekalan darah dibuat secara menyeluruh di semua hospital-hospital yang memerlukan. Untuk itu, penderma-penderma darah baru secara sukarela dan berterusan amat digalakkan bagi memastikan bekalan darah mencukupi.

Ulama dan pemikir Islam terkenal Dr. Yusof Al-Qaradawi menyatakan bahawa menderma darah adalah salah satu bentuk sedekah yang paling utama di zaman sekarang ini. Sebabnya menjadi aktiviti menderma darah dalam konteks ini bukan sekadar membantu, tetapi sudah sampai ke taraf menyelamatkan nyawa seseorang. Jadi nilainya sangat tinggi di sisi Allah SWT. Firman Allah SWT:

ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعًا

Dan barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya”. (Al-Maidah: 32).

Manakala di dalam sebuah hadith sahih Rasulullah SAW bersabda:

من فرج عن مسلم كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة

Siapa yang membebaskan seorang muslim dari bebannya di dunia, maka Allah akan membebaskannya dari bebannya di hari kiamat". (HR Bukhari dan Muslim)

Aktiviti menderma darah sangat besar ertinya dan boleh menyelamatkan nyawa seseorang. Satu unit darah yang didermakan dapat menyelamatkan nyawa mangsa-mangsa seperti demam denggi, mangsa kemalangan yang banyak kehilangan darah terutamanya musim perayaan, ibu-ibu yang mengalami tumpahan darah selepas bersalin, bayi yang memerlukan pertukaran darah, pesakit Talasemia, pesakit Anemia, mangsa kebakaran, pesakit leukemia, pesakit Haemifilia dan ramai lagi.

Oleh itu, melihat kepada kepentingan dan keperluan menderma darah, tarikh14 Jun setiap tahun disambut sebagai Hari Derma Darah Sedunia yang memberi pengiktirafan kepada penderma darah dan galakan supaya kempen menderma darah diteruskan. Tarikh tersebut juga adalah sempena tarikh lahir pemenang anugerah Nobel, Karl Landsteiner yang menemui sistem kumpulan darah ABO. Atas dasar keprihatinan dan kemanusiaan, amalan menderma darah perlulah digalakkan melalui aktiviti atau program sukarela yang dianjurkan dari masa ke semasa agar nyawa seseorang tidak diabaikan begitu sahaja di kala bekalan darah diperlukan.

Seseorang itu layak menderma darah sekiranya berumur antara 18 hingga 60 tahun, sekiranya anda berumur 17 tahun, kebenaran bertulis ibu bapa/penjaga adalah perlu; mempunyai berat badan yang melebihi 45 kilogram; tidur melebihi lima jam pada malam sebelum hari pendermaan; tahap hemoglobin iaitu kandungan protein dan zat besi sekurang-kurangnya 12.5 gram peratus; tidak mengambil ubat-ubatan antibiotik kecuali dibenarkan oleh pegawai perubatan; tidak mengambil minuman beralkohol 24 jam sebelum menderma darah; dan tidak menghidap penyakit seperti tekanan darah tinggi, diabetes, sakit jantung, talasemia, haemofilia, hepatitis B atau C, penyakit kelamin dan HIV/AIDS.

RUJUKAN

Derma darah tiada kesan sampingan, Utusan Malaysia, 2 Julai 2008
Derma darah sakitkan kepala?, Utusan Malaysia, 12 Ogos 2008
Derma darah selamatkan nyawa anda, Utusan Malaysia, 12 Jun 2005
Setitis darah tidak ternilai, Utusan Malaysia, 14 Jun 2007
Derma darah Ikhlas, tanggungjawab, Utusan Malaysia, 17 Jun 2007

Laman web Halaqah: http://halaqah.net/v10/index.php?topic=3807.0

Comments

Popular Posts