GENERASI MUDA KURANG MINAT MENGUNDI

Pendedahan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bahawa 4.9 juta rakyat yang belum mendaftar sebagai pengundi sehingga Disember 2006 baru-baru ini amatlah menyedihkan dan menduga citakan semua pihak terutamanya parti-parti politik utama negara dan lebih-lebih lagi parti pemerintah.

Ini adalah kerana sebagai sebuah negara yang berdaulat dan mengamalkan sistem demokrasi berperlembagaan, nilai dan status sesuatu undi yang diberikan rakyat amat berharga dan diperlukan sebagai mandat untuk kerajaan terus memerintah dan melaksanakan pembangunan serta kemajuan rakyat dan negara.

Menurut laporan SPR, hampir 70 peratus daripada mereka yang tidak mendaftar adalah golongan muda yang berumur antara 21 hingga 35 tahun. Sehingga Disember tahun lepas, 15.2 juta rakyat layak mengundi selepas mereka mencapai umur 21 tahun, tetapi hanya 10.3 juta sahaja yang mendaftar sebagai pengundi.

Selangor mencatatkan jumlah paling ramai penduduk yang masih lagi belum mendaftar sebagai pemilih iaitu seramai 600,000 orang, diikuti dengan Sarawak (450 ribu), Johor (400 ribu), Perak (375 ribu) dan Kuala Lumpur (300 ribu). Rata-rata negari yang terlibat adalah negara yang berstatus negeri maju dan moden di negara kita. Perkara ini tidak sepatutnya berlaku dan terus berlarutan tanpa sebarang tindakan.

Inisiatif dan usaha menarik rakyat keluar mendaftar sebagai pengundi perlulah ditingkatkan dan diperluaskan segera. Antara sasaran yang boleh dilakukan oleh SPR ialah pelajar-pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan IPTS. Ini adalah kerana ramai pelajar universiti; maktab atau institut perguruan; kolej dan institut pengajian swasta; pusat-pusat perintis kerajaan dan swasta; pusat latihan dan kemahiran; kolej kejururawatan; kolej ketenteraan dan kepolisan; dan pelajar atau pelatih pusat-pusat pengajian tinggi lain yang masih lagi tidak mendaftar sebagai pengundi. SPR perlu giat dan tingkatkan usaha promosi menarik lebih ramai kelompok ini keluar mendaftar.

Usaha pendaftaran pemilih dan kaunter-kaunter SPR boleh diperhebatkan lagi ke surau dan masjid terutamanya hari Jumaat iaitu sebelum atau selepas solat Jumaat; di balai raya orang ramai di kampung-kampung; pejabat JKKK; pejabat ADUN; pejabat pos; kawasan perindustrian seperti kilang-kilang; kompleks perniagaan utama; pusat perhentian R&R di lebuhraya; dan sebagainya.

Mungkin juga SPR boleh menjalankan promosi pendaftaran pemilihan di penjara-penjara, pusat tahanan, pusat serenti, rumah-rumah perlindungan, dan lain-lain lagi. Inisiatif ini adalah bagi meningkatkan lagi semangat dan minat rakyat mendaftar sebagai pemilih menjelang pilihanraya umum akan datang.

Aplikasi dan kemudahan sistem pesanan ringkas (SMS) dan medium internet hendaklah diperluaskan agar rakyat lebih mudah, cepat dan efektif berurusan dengan SPR. Dan hal ini bakal memberi impak dan alternatif baru kepada rakyat yang belajar atau bekerja di luar negara. Mereka tidak perlu pulang ke tanah air semata-mata untuk mendaftar sebagai pengundi.

Statistik pengurangan jumlah pendaftaran pemilihan di atas amatlah menyedihkan serta boleh merugikan politik negara dan kerajaan. Fenomena ini jika tidak dikekang, bakal memberi kesan yang negatif kepada jumlah peratusan yang bakal keluar mengundi pada pilihanraya akan datang. Jika tiada aral melintang, kemungkinan besar pilihanraya umum akan diadakan pada hujung tahun ini ataupun awal tahun hadapan. Oleh yang demikian, tindakan serta usaha drastik, konsisten dan holistik perlu diimplimenkan segera.

Kempen dan usaha murni ini bukanlah tugas dan tanggungjawab SPR sahaja tetapi kerjasama semua pihak diperlukan bagi menjayakan misi dan visi besar ini. Ibu bapa, guru, pensyarah, ahli politik, NGO, dan media massa sama ada bercetak ataupun elektronik perlu berganding bahu memberi motivasi dan kesedaran kepada rakyat keluar mendaftar sebagai pemilih. Mereka juga perlu berusaha menaikkan semangat nasionalisme dan patriotisme kepada yang masih belum mendaftar. Bagi yang masih belum mendaftar, ingatlah bahawa mengundi adalah amanah dan tanggungjawab yang wajib ditunaikan sebagai rakyat Malaysia.

Masa hadapan, kemajuan, usaha pembinaan dan pemerkasaan agama, bangsa dan negara adalah terletak dan bergantung sepenuhnya kepada kebijaksanaan dan kewarasan kita sebagai pemilih pada pilihan raya akan datang. Jangan tunggu hingga ke saat akhir untuk mendaftar kerana SPR memerlukan sekurang-kurang tiga bulan untuk memproses permohonan dan pendaftaran.

Oleh yang demikian, gunalah kuasa, peluang dan kesempatan yang ada ini sebaiknya agar kita tidak menyesal di kemudian hari. Bagi mereka yang masih belum mendaftar, hendaklah segera mendaftar sebagai pengundi di kaunter yang disediakan SPR. Undi kita adalah rahsia dan sebagai rakyat di negara yang merdeka, undi kita amat bernilai dan tidak boleh ditukar serta dijual beli dengan wang ringgit biarpun kita seorang yang kaya raya. Negara dan kerajaan menghargai usaha dan tindakan murni kita sebagai pengundi melalui limpahan kemerdekaan, kekayaan, kemakmuran dan keamanan.

Comments

Popular Posts